E-LEARNING SUSTAINABILITY, AN “ECOLOGICAL” APPROACH TO DISTANCE LEARNING IN SCHOOLS
Abstract
This contribution is a reflection on the main aspects of the sustainability of online teaching, a theme that has assumed particular relevance in the acute phase of the Covid-19 emergency but which, having a more transversal value, maintains its significance even in blended or face-to-face teaching. Below we will try to tackle the theme of teaching sustainability by examining the three levels that characterize teaching: course design, practice and evaluation (Castoldi 2010). Each plan is examined in relation to four categories which in the context of the emergency have assumed particular importance: frameworks, times, technologies and skills.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
AA.VV. Rapporto Istat Cittadini e iCT 2019, https://www.istat.it/it/archivio/236920
Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., et al., (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Addison Wesley Longman.
Baldassarre, M., & Sasanelli, L. D. (2020). Progettare la didattica a distanza in chiave inclusiva con il Learning Designer. QTimes. A. XII, n. 3
Baldassarre, M., Tamborra, V., & Dicorato, M. (2020-1). Didattica a distanza, continuité pédagogique e valutazione. Un’indagine esplorativa sulle pratiche dei docenti. QTimes. A. XII, n. 3.
Capperucci, D. (2020). Didattica a distanza in contesti di emergenza: le criticità messe in luce dalla ricerca. Studi sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(2), 13-22.
Castoldi, M. (2017). Costruire unità di apprendimento: guida alla progettazione a ritroso, Carocci.
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe, Publications Office of the European Union.
Greenstein, L. (2016). La valutazione formativa, UTET.
Milani, M., Raffaghelli, J., & Ghislandi, P. (2017). Fuori orario. Il tempo docente nella didattica online. Italian Journal of Educational Technology, 25(3), 35-54.
Pentucci, M. (2020), Centralità del compito nella didattica online. Un dispositivo per la mobilitazione delle competenze e per la realizzazione del feedback tra studente e docente. QTimes. A. XII, n. 3.
Ranieri, M. (2020). La Scuola dopo la DaD. Riflessioni intorno alle sfide del digitale in educazione. Studi sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(2), 69-76.
Rivoltella, P. C. (2017). Tecnologie di comunità. ELS La Scuola.
Santagati, M., & Barabanti, P. (2020), (Dis) connessi? Alunni, genitori e insegnanti di fronte all’emergenza Covid-19. Media Education, 11(2), 109-125.
Vertucci, B. (2003). Manuale della valutazione: analisi degli apprendimenti e dei contesti. F. Angeli.
Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22.
Hall, J., Roman, C., Jovel-Arias, C., & Young, C. (2020). Pre-service teachers examine digital equity amidst schools' COVID-19 responses. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 435-442.
Laici, C., & Orlandini, L. (2016). “Avanguardie Educative”: paths of innovation for schools. Research on Education and Media, 8(1), 53-61.
Lucisano, P. (2020). Fare ricerca con gli insegnanti. I primi risultati dell’indagine nazionale SIRD “Per un confronto sulle modalità di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19”. Lifelong Lifewide Learning, 16(36), 3-25.
Riccardi, V., Donno, S., & Bagnarol, C. (2020). Disuguaglianze territoriali e povertà educativa nell’emergenza Covid-19: uno studio sulle famiglie italiane e la necessità di “fare scuola ma non a scuola”. QTimes, A. XII, n. 4.
Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
Wade, A., Abrami, P., & Sclater, J. (2005). An electronic portfolio to support learning. Canadian Journal of Learning and Technology/La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie, 31(3).
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i1.305
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296