Special Pedagogy and Didactics in the School Context

Domenico Tafuri, Giulia Torreggiani, Davide Di Palma

Abstract


The aim of this research paper is to highlight the importance of a pedagogical and special education approach in the school context.
In this regard we analyze the main methodologies of special pedagogy and education which might be adopted at school level to promote the processes of inclusion and integration.

Only starting from the school system we can arrive to a concrete social development.


Full Text:

PDF (Italiano)

References


Bruner, J. S. (1995). Verso una teoria dell’istruzione. Armando editore.

Bruner, J.S. (2001). La cultura dell’educazione. Nuovi orizzonti per la scuola (Vol. 222). Feltrinelli Editore.

Canevaro, A. (1999). Pedagogia speciale: la riduzione dell’handicap. Pearson Italia Spa.

Canevaro, A. (2007). Integrazione scolastica: aspetti pedagogici, psicologici e sociologici del modello italiano. Disabilità dalla Scuola al Lavoro. Jesi (Ancona): Gruppo Solidarietà.

Canevaro, A., & Ianes, D. (Eds.). (2002). Buone prassi di integrazione scolastica. 20 realizzazioni effcaci. Edizioni Erickson.

Carlini, A. (2012). Disabilità e bisogni educativi speciali nella scuola dell’autonomia.Tecnodid.

Cottini, L. & Rosati (2008). Per una didattica speciale di qualità: dalla conoscenza del defcit all’intervento inclusivo. Morlacchi Editore.

Di Palma, D., & Tafuri, D. (2016). Special needs and inclusion in sport management: a specific literature review. Sport Science, 9(Suppl. 2), 24-31.

Goodwin, D.L., Whatkinson, J.E. (2000). Inclusive Physical Education from the Perspective of Students with Physical Disabilities. Human Kinetics Journal, Volume 17, Issue 2, pages: 144-160.

Halvorsen, A. & Nearly, T. (2001). Building inclusive school.boston: Allyn ebocon.

Ianes, D. (2006). La speciale normalità: strategie di integrazione e inclusione per le disabilità nei bisogni educativi speciali. Edizioni Erickson.

Ianes, D., & Tortello, M. (Eds.). (1999). La qualità dell’integrazione scolastica: disabilità, disturbi dell’apprendimento e differenze individuali (Vol. 24). Edizioni Erickson.

López Melero, M. (1996). Diversidad y cultura: una escuela sin exclusiones. Kikiriki, 38, 26-38.

Odom, S. L., & Diamond, K. E. (1998). Inclusion of young children with special needs in early childhood education: The research base. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 3-25.

Pavone, M. (2010). Dall’esclusione all’inclusione: lo sguardo della pedagogia speciale. Mondadori universita.

Pinnelli, S. (2015). La pedagogia speciale per la scuola inclusiva: le coordinate per promuovere il cambiamento. L’integrazione scolastica e sociale, 14(2), 183-194.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v0i2.44

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296