REORGANISING SCHOOLING TIME: PHYSICAL ACTIVITY A BRIDGE FOR OUTDOOR LEARNING
Abstract
The combination of green space - physical and mental condition promotes physical and social well-being (Bonaiuto et al., 2022). This condition is capable of influencing cognitive development from an early age, so formal contexts, such as the educational institution, must necessarily act and ensure adequate educational action. The association between the use of green space and cognitive development must necessarily involve the use of the body as an educative medium (Ceciliani, 2019).
The educational and formative value of the body is now recognized in Italian primary schools (Bortolotti, Ceciliani, 2010), even if until a few years ago motor activity was provided exclusively through projects promoted by C.O.N.I. in collaboration with the former M.I.U.R. Law no. 234 of 2021 gives greater value to physical education in primary school as the figure of the graduate teacher specialized in motor activity is recognized. This study was based on 93 pupils aged between 8 and 10 years of heterogeneous social background from a primary school in the province of Lecce. In particular, it was conducted in four fifth classes of the primary school in the school year 2022/2023. The extent to which the use of green spaces can positively influence learners' attention and working memory was assessed.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Belgianni, C. (2017). Educazione corporea e al movimento. Il ruolo educativo del corpo e del movimento nella Scuola Primaria Italiana. Rivista Italiana di Pedagogia dello Sport, 1(2017), 18-25.
Bonaiuto, M., Gesualdo, V., Fornara, F., Langone, L., Pazzaglia, F., Zullo, C., ... & Vitale, V. (2022). Effetti benefici del verde sulla salute e sul benessere psico-fisico. In Libro bianco del verde 22/23 Focus La salute è verde/il verde è salute. Parchi della salute per un neo-rinascimento del verde e della sua cura (pp. 82-109). Kèpos–Libro Bianco del Verde. aps, in co-edizione con Assoverde e Confagricoltura.
Bortolotti, A., & Ceciliani, A. (2010). Cooperare per gioco: educazione motoria e processi di socializzazione nella Scuola Primaria. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 45-74.
Bortolotti, A. (2016). La prasseologia motoria: per un rinnovamento epistemologico dell’attività motoria e sportiva. Formazione & insegnamento, 14(3 Suppl.), 75-84.
Bortolotti, A., & Bosello, C. (2020). Anche fuori s’ impara: le prime esperienze della Rete Nazionale Scuole all’Aperto. STUDIUM EDUCATIONIS-Rivista semestrale per le professioni educative, (1), 141-152.
Cagol, M., & Dozza, L. (2022). Scuola dell’infanzia: Educazione all’ambiente, nell’ambiente, per l’ambiente e per la sostenibilità. La formazione degli insegnanti: Problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità e aperta a tutti e tutte: Sessioni parallele, 10, 806-809.
Capobianco, R. (2021). Per un’educazione di qualità, equa e inclusiva: la sostenibilità nell’insegnamento trasversale dell’Educazione Civica (EC). Formazione & insegnamento, 19(1 Tome I), 252-265.
Carr, R., Palmer, S., & Hagel, P. (2015). Active learning: The importance of developing a comprehensive measure. Active Learning in Higher Education, 16(3), 173-186.
Casolo, F. (2019). Scuola primaria: Spazi ambientali e temporali per l’educazione motoria. Pedagogia Oggi, 17(1), 493-508.
Ceciliani, A. (2019). Organizzare spazi in outdoor education: vivere il corpo nel nido e scuola dell’infanzia. Educazione e politiche della bellezza, 70-81.
Crivellari, C. (2020). Lombardo Radice: cosa abbiamo imparato?. Formazione, lavoro, persona, 32, 145-157.
Damiano E. (ed.) (2013). La mediazione didattica. Per una teoria dell’insegnamento. Milano: FrancoAngeli.
Fallah Tafti, F., & Mirjany Arjanan, H. (2021). A Comparative Study of the Configuration and Functions of Outdoor and Semi-Outdoor Space in Schools from the Traditional to the Contemporary Period Based on Evaluating the Role of the Governing Educational System. Sustainability, 13(22), 12782.
Fortunati, A. (2006). La costruzione delle identità di bambini e genitori in una ecologia educante differenziata e partecipe. Firenze University Press, p. 81-97.
Fortunato, E. (2022). Processi formativi e trasformativi nell’Outdoor Education, tra ricerca storica e nuove sfide. Il Nodo Per una Pedagogia della persona, 173.
Guyotte, K. W., Sochacka, N. W., Costantino, T. E., Kellam, N. N., & Walther, J. (2015). Collaborative creativity in STEAM: Narratives of art education students’ experiences in transdisciplinary spaces. International journal of education & the arts, 16(15).
Komatni, A. (2022). Effect of learning approach and motor skills on physical fitness. Journal of Physical Education and Sport, 22(9), 2273-2280.
Lo Feudo, G. (2021). Comunicazione didattica e sistemazione frontale in aula. Una breve analisi di alcune dinamiche interattive docente-studenti. Filosofi (e) semiotiche, 8(2), 25-33.
Lodi, M. (2022). Cominciare dal bambino. Rizzoli.
Lodi, M. (2023). The Educational Cooperation Movement, democratic dialogue and the emancipatory power of speaking. School Children as Agents of Change: Raising up Critical Thinking and Judgement in the Early Years. Routledge.
Lucisano P. (2013). Costruire esperienze educative. In P. Lucisano, A. Salerni, P. Sposetti (eds.), Didattica e conoscenza (pp. 15-51). Roma: Carocci.
Roghi, V. (2022). Il passero coraggioso: Cipì, Mario Lodi e la scuola democratica. Gius. Laterza & Figli Spa.
Rosa, R., & De Vita, T. (2018). La valenza educativa della Corporeità e delle Attività Motorie nell’apprendimento delle Life Skills Education nella Scuola. Italian journal of health education, sport and inclusive didactics, 2(1).
Sopa, I. S. (2014). The socializing role of motor activities at primary school level. Bulletin of the Transilvania University of Braşov. Series IX: Sciences of Human Kinetics, 43-50.
Voloshina, L. N., Kondakov, V. L., Tretyakov, A. A., Kopeikina, E. N., Cretu, M., & Potop, V. (2018). Modern strategies for regulating the motor activity of preschool and school age children in the educational space. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, (2), 114-119.
Yıldırım, G., & Akamca, G. Ö. (2017). The effect of outdoor learning activities on the development of preschool children. South African journal of education, 37(2).
Zuccoli, F. (2023). Mario Lodi: la capacità di valorizzare i linguaggi dei bambini. Società Italiana di Pedagogia, 11, 178-189.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i3.991
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296