“IT TAKES BRAVENESS AND MADNESS”: IMPROVISING TOGETHER TO TAKE OFF THE MASKS AND TO LET THE UNREPEATABLE EMERGE

Eleonora Zorzi, Giovanni Gottardo

Abstract


This contribution aims to give evidence of an experience gained and achieved in the didactic field (a case study), developed during the last school year (2021-2022), in a second year of a Vicenza second grade of lower secondary school (the Italian equivalent of a seventh-grade class). This workshop experience highlights the significant relationship - already investigated but not yet recognized enough - between theater, emotions, and awareness of oneself and others (in an inclusive dimension), and the profound bond that transversally binds teaching and performing arts, through the red thread of (individual and collective) improvisation. Through the history of this project and the narration of the results through the participants’ voices, the human and profound value of the improvisational theatrical experience will be emphasized. The value being: grasping the beauty of being in the moment and learning to abandon oneself with awareness to the unrepeatable.

Il presente contributo vuole dare testimonianza di un’esperienza maturata e realizzata in ambito didattico (caso studio), sviluppatasi durante lo scorso anno scolastico (2021-2022), in una classe seconda di scuola secondaria di primo grado veneta (provincia di Vicenza). Tale esperienza laboratoriale ha permesso di mettere a fuoco la relazione significativa - già indagata ma non ancora riconosciuta abbastanza -  tra teatro, emozioni e consapevolezza di sé e degli altri (in una dimensione inclusiva), e il profondo legame che trasversalmente lega didattica e arti performative, attraverso il filo rosso dell’improvvisazione (individuale e collettiva). Attraverso il racconto di tale progetto e la narrazione dei risultati attraverso le voci dei protagonisti, si giungerà a sottolineare il valore umano e profondo dell’esperienza teatrale improvvisativa: cogliere la bellezza dell’esserci e imparare ad abbandonarsi con consapevolezza all’irripetibile.


Keywords


Improvvisazione; Teatro-educazione; Emozioni; Caso-studio; irripetibile. Improvisation; Theater-education; Emotions; Case-Study; unrepeatable.

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Bailey, D. (1992). Improvisation - Its Nature and Practice in Music. Boston, Massachusetts: Da Capo Press.

Barrett, F. (2012). Yes to the mess. Surprising Leadership Lessons from Jazz. Boston, Massachusetts: Harvard Business Review Press. [Trad. it. (2017). Disordine armonico. Milano: EGEA].

Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.

Bertinetto, A. (2016). Eseguire l’inatteso. Ontologia della musica e improvvisazione (Italian Edition). Il glifo ebooks. Edizione del Kindle.

Blom, L.A., Chaplin, L.T. (2000). The moment of movement: dance improvisation. London; Dance Books.

Bocci, F. (2021). L’attimo che segna il tempo. Janusz Korczak e Sefa Wilczynska antesignani del valore assoluto dell’educazione inclusiva. L’integrazione scolastica e sociale, vol. 20, n. 4; pp. 84-89. DOI: 10.14605/ISS2042105.

Bonato, F. (2016). Emozioni sulla scena. Educazione emotiva e teatro. Trento: Erickson.

Borghi, L. (2000). La città e la scuola. Milano: Elèuthera.

Cantarelli, L., Innocenti Malini, G. (2001). Forme di teatro a scuola. Modelli di riferimento nelle pratiche e nei metodi della conduzione di esperienze teatrali nella scuola. In R. Di Rago (a cura di). Il teatro della scuola. Riflessioni, indagini ed esperienze. Milano: FrancoAngeli, 143-149.

Cappa, F., Negro, C. (2006). Il senso nell’istante: improvvisazione e formazione. Milano: Guerini Scientifica.

Carlomagno, N. (2022). Pratiche performative teatrali nella formazione di competenze didattiche. Non cognitive skills, contaminazioni e azioni non lineari. Nuova Secondaria. N°6. Febbraio 2022, Anno XXXIX.

D’Alonzo, L., Monauni, A. (2021). Che cos’è la differenziazione didattica. Brescia: Scholé.

Demetrio, D. (2006). Imparare a improvvisare? Ogni notte a scuola dai nostri sogni. In F. Cappa, C. Negro (a cura di). Il senso nell’istante: improvvisazione e formazione. Milano: Guerini Scientifica; pp. 11-15.

D’Ambrosio, P. L. (2020). Il ruolo dell’educatore teatrale nella scuola. Il teatro educativo, orientamenti pedagogici. Independently Published.

Desai, S.R. (2017). Utilizing Theater of the Oppressed Within Teacher Education to Create Emancipatory Teachers. Multicultural Perspectives, 19 (4), 229-233. DOI: 10.1080/15210960.2017.1347875

Dewitt, Z., Kingan, E. (2021). Forum theatre meets philosophy for/with children: physically exploring challenging situations in the community of philosophical inquiry. Childhood & Philosophy, v. 17; pp. 01-25. DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2021.53904

Evans, D. (2002). Emozioni. La scienza del sentimento. Bari: Laterza. [Tit. Or. (2001). Emotion. The Science of Sentiment. New York: Oxford University Press].

Formenti, L. (2006). La gioia dell’influenzamento: «jam session» come metafora per la formazione autobiografica. In F. Cappa, C. Negro (a cura di). Il senso nell’istante: improvvisazione e formazione. Milano: Guerini Scientifica, 37-47.

Goleman, D. (1996). Intelligenza emotiva, che cos’è, perché può renderci felici. Milano: Rizzoli. [Tit. Or. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books].

Guerra, M., Militello, R. (2011). Tra scuola e teatro. Per una didattica dei laboratori teatrali a scuola. Milano: FrancoAngeli.

Ingold, T. (2019). Making. Antropologia, archeologia, arte e architettura. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Mamone, S., & Miglionico, M, (2020). Il legame tra l’animazione teatrale e l’educazione alla teatralità. Scena. n. 100, 2° semestre 2020; pp. 35-51.

Massa, R. (2001). La peste e il teatro. Lezioni di Riccardo Massa. In F. Antonacci, F. Cappa. Riccardo Massa. Lezioni su la peste, il teatro, l’educazione. Milano: FrancoAngeli, 15-97.

Merriam, S. B. (1985). The case study in educational research: a review of selected literature. The Journal of Educational Thought (JET) / Revue de La Pensée Éducative, 19(3), 204–217. http://www.jstor.org/stable/23768608

McKnight, K.S., Scruggs, M. (2008). The second city guide to improv in the classroom: using improvisation to teach skills and boost learning. San Francisco: Jossey-Bass.

Ministero dell’Istruzione, dell’università e della Ricerca (2016). Indicazioni strategiche per l’utilizzo didattico delle attività teatrali a.s. 2016/2017. Disponibile su https://www.istruzione.it/allegati/2016/Indicazionistrategiche20162017.pdf

Moreno, J. L. (1964). Principi di sociometria di psicoterapia di gruppo e sociodramma. Milano: Etas Kompass. [Tit. Or. (1953). Who Shall survive?. New York: Beacon House].

NACCCE (National Advisory Committee on Creative and Cultural Education) (1999). All Our Futures: Creativity, Culture and Education. London: DFEE. https://sirkenrobinson.com/pdf/allourfutures.pdf

Oliva, G. (2013). L’educazione alla teatralità nella scuola media: arte e corpo. Scuola e didattica. N°1, settembre 2013, 14-28.

Oliva, G. (2016). L’educazione alla teatralità: le nuove indicazioni ministeriali. Scienze e ricerche. n. 38, ottobre 2016; pp. 40-44.

Santi, M. (2006). Costruire comunità di integrazione in classe. Lecce: La Bibilioteca Pensa Multimedia.

Santi, M. (Ed.) (2010). Improvisation between technique and spontaneity. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars.

Santi, M. (2016). Education as Jazz: a framework to escape the monologue of teaching and learning. In M., Santi, E., Zorzi (Eds.). Education as jazz: Interdisciplinary Sketches on a New Metaphor. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars; pp. 3-27.

Santi, M., Zorzi, E. (Eds.) (2016). Education as jazz: Interdisciplinary Sketches on a New Metaphor. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars.

Scabia, G. (1972). Commedia armoniosa del cielo e dell’inferno. Torino: Einaudi.

Seragnoli, D., Traitsis, M. (2014). Il ruolo del teatro nell’esperienza educativa dei minori: aspetti metodologici, obiettivi pedagogici. In M.T., Pedrocco Biancardi, P., Bastianoni (a cura di). I diritti dei minori : percorsi di tutela e protezione. Junior, 2014. [https://www.academia.edu/12424679/10_Il_ruolo_del_teatro_nell_esperienza_educativa_dei_minori_aspetti_metodologici_e_obiettivi_pedagogici].

Reffieuna, A. (2003). Le relazioni sociali in classe: il test sociometrico. Roma: Carocci.

Rivoltella, P. C. (2021). Drammaturgia didattica, Corpo, pedagogia, teatro. Brescia: Morcelliana/Scholé.

Sparti, D. (2005). Suoni inauditi. Bologna: Il Mulino.

Thomson, S. (2007). The Pedagogical Imperative of Musical Improvisation. Critical Studies in Improvisation, vol. 3, n.2; pp. 1-12 DOI: https://doi.org/10.21083/csieci.v3i2.353.

Tomlinson, C.A., McTighe, J. (2006). Integrating differentiated instruction and understanding by design: connecting content and kids. ASCD: Alexandria, VA.

Tosi, I., Rivoltella, P.C., Casolo, F. (2021). Body and Physical Activity: From Laboratory Teaching to Embodied Cognition. Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics; anno 5, n.1; pp. 72-80. DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i1_sup.224.

Weinstein, J. (2016). A Safe Creativity Environment. In M. Santi, E. Zorzi (Eds.) Education as jazz: Interdisciplinary Sketches on a New Metaphor. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars; pp. 49-61.

Zorzi, E. (2019). Transforming Classes in Communities - Introduction Concepts. In M. De Rossi, Teaching Methodologies for Educational Design: From Classroom to Community. Milano: McGraw Hill Education; pp. 77-111.

Zorzi, E. (2020). L’insegnante improvvisatore. Napoli: Liguori Editore.

Zorzi, E., Santi, M. (2022). Improvvisare per imparare a sentirci irripetibili. In Batini, F., Agrusti, G., Vannini, I., Falcinelli, F., Salvato, R. (a cura di). La ricerca educativa per la formazione degli insegnanti - Book of abstracts. Lecce: Pensa Multimedia Editore; pp. 182-183. https://docs.google.com/document/d/1MOUH9AnTbulkMvEx4PyctzWHteeW7lrdTirVxB9NF1E/edit?usp=drivesdk




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i3.729

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296