PEDAGOGY OF LIVING AND FEELING. THE EDUCATIONAL ACTION OF BODY-THEATRE
Abstract
This article contributes to the reflection on the body as an active and living subject of theatrical and paratheatrical practice, as observed in the pedagogical research of ‘embodied education’. Educational experience, rooted in aesthetic and performative action, is nourished by Dewey's theory of experience (1934, 1938), thereby bringing unity to educational and aesthetic experience. If experience can generally be said to relate to the reciprocal interaction of the individual with nature, punctuated by the rhythm of life itself - the heart beating, the flowing of the tides, the cycle of the seasons – then in the laboratory practice under investigation in this article, 'exercise' and thus aesthetic and performative practice can be considered to assume the form of “body-theatre” (Corps-théâtre, Nancy, 2010). Embedded in its potential for experiential knowledge, as awakened through memory and listening, the body becomes the agent of a transformative action towards the unfolding of an encounter with both the self and the other.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Benesz, E. (2002), Il vuoto fertile. Sul Parateatro, in La nave di Penelope, a cura di A. Capelli e F. Lorenzoni, Firenze: Giunti Editore.
Benesz, E. (2013), Nell’atto del creare. Pratiche dai confini del parateatro e dell’antropologia del teatro, in Teatro e Parateatro come pratiche educative. Verso una pedagogia delle arti, a cura di D’Ambrosio, M., Napoli: Liguori.
Brook, P. (1968), Der Leere Raum, Berlino: Alexander Verlag.
Bruner, J. (1986), La mente a più dimensioni, tr. it., Roma-Bari: Laterza, 1993.
Bruner, J. (1990), La ricerca del significato. Per una psicologia culturale, tr. it., Torino: Bollati Boringhieri, 2000.
Caillois R. (1961), Man, Play and Games, New York: Free Press of Glencoe.
Carpenzano, O.-D’Ambrosio, M.-Latour, L. (2016). e-Learning. Electric Extended Embodied, Pisa: ETS.
Chemi, T. (2018), A theatre laboratory aapproach to pedagogy and creativity. Odin theatret and Group learning, Londra: Palgrave Macmillan.
D’Ambrosio M. (2021), Spazio al vivente come danzante. Tracce ed emergenze dalla ricerca pedagogica, in: Teorie Pedagogiche e Pratiche educative – Bollettino della Fondazione Vito Fazio Allmeyer, n°1-2 gennaio dicembre 2021.
D’Ambrosio M. (2015), Teatro come pratica pedagogica. Ricerca-azione per la formazione al Teatro-Scuola, Lecce: Pensa Multimedia.
D’Ambrosio, M. (2013), a cura di, Teatro e parateatro come pratiche educative. Verso una pedagogia delle arti, Napoli: Liguori.
D’Ambrosio M. – Buono M. L. (2019), Spazio al corpo. Proposte per ambienti generativi del ‘fare scuola’, in: SIPED, Atti del Convegno Nazionale – Palermo 2019, 30 anni dopo la Convenzione ONU sui diritti dell’infanzia. Quale Pedagogia per i minori?, Lecce: Pensa Multimedia, 2020.
D’Ambrosio, M. - Spada E. (2021), Abitare la relazione. Pratiche performative per la comunità dei servizi educativi per l’infanzia a Napoli, in: Marìn-Campos-Sànchez-Garzìa, Investigación e innovación educativa frente a los retos para el desarrollo sostenible, Madrid: Editorial Dykinson.
Dewey, J. (1934). Arte come esperienza, tr. it., Palermo: Aesthetica, 2009.
Dewey, J. (1938), Esperienza e Educazione, tr. it., Milano: Raffaello Cortina, 2014.
Emmanuel, F. (2013), Dalla Polonia alla Sardegna: lungo uno stesso crinale, in Teatro e Parateatro come pratiche educative. Verso una pedagogia delle arti, a cura di M. D’Ambrosio, Napoli: Liguori.
Grotowskij, J. (1968), Per un teatro povero, Roma: Bulzoni Editore, 1970.
Lukács, G. (1911). L’anima e le forme, Milano: Sugar editore.
Massa, R. (2001). La peste, il teatro, l’educazione, a cura di Francesca
Antonacci e Francesco Cappa, Milano: Franco Angeli.
Nancy, J.L. (2010). Corpo teatro, tr. it., Napoli: Cronopio, 2011.
Nancy, J.L. (2000), Il ritratto e il suo sguardo, tr. it., Milano: Raffaello Cortina, 2002.
Nancy, J. L. (1996), Essere singolare plurale, tr. it., Torino: Einaudi, 2001.
Pontremoli A. (2015). Elementi di teatro educativo, sociale e di comunità, Milano: UTET.
Schiller, F. (1794), L’Educazione Estetica dell’Uomo, Milano: Bompiani, 2007.
Siegel, D. J. (2020), La mente relazionale. Neurobiologia dell’esperienza interpersonale, tr. it., Milano: Raffaello Cortina, 2021.
Slowiak J. & Cuesta J. (2007), Jerzy Grotowskij, Londra: Routledge Performance Practitioners.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i3.711
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN: 2532-3296