REFLECTED GAZES: RETHINKING TEACHER EDUCATION BETWEEN THEATER AND NEUROSCIENCE

Cristina Zappettini, Antonio Borgogni

Abstract


The exigencies that the educational reality imposes on us require us to rethink and reconstruct the relationships the relationships of bodies both within and between bodies, that inhabit school, educational, and social space.

The complexity-based approach requires us to acknowledge and validate the systemic and processual nature of learning, welcoming recent neuroscientific findings that demonstrate how any pedagogically grounded discourse must include the bodily, perceptual, and sensory dimensions in a holistic and global view of the person.

In theatrical research, the following performance themes are identified: intention, life forms, autopoietic feedback loop, presence, and empathy. These connections between the performing arts and the field of education can be utilised to rethink teacher education from an embodied perspective.


Keywords


Arti performative, educazione, presenza, loop di feedback, empatia

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Ammaniti M., & Ferrari P. F. (2020), Il corpo non dimentica. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Ammaniti M. & Gallese V. (2014), La nascita della intersoggettività. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Bandura A., (2000), Autoefficacia: teoria e applicazioni. Trento: Erickson.

Barba E. (1965), Alla ricerca del teatro perduto. Padova: Marsilio Editori.

Barba E. (1985) The Dilated Body. Roma: Zeami Libri.

Barba E. & Savarese N. (2005), L’arte segreta dell’attore. Un dizionario di antropologia teatrale. Milano: Ubulibri.

Bertagna G. (2018), Educazione e formazione. Roma: Studium.

Berthoz A. (2011), La semplessità. Torino: Codice edizioni.

Boella L. (2006), Sentire l’altro. Conoscere e praticare l’empatia. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Borgogni A. (2020), L’intenzionalità educativa degli spazi pubblici. Roma: Studium.

Borgogni A. & Zappettini C. (2022), A disciplinary body is a disciplined body. In «Nuova Secondaria Ricerca», 7, Anno XXXIX, pp. 375-384.

Carlomagno N. & Minghelli V. (2021) Distance teaching as a performative experience. in «Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics», Anno 5, n. 2, pp. 187-198.

Carlomagno N., Palumbo C., Sibilio M. (2014), Traiettorie non lineari della ricerca didattica: le potenzialità metaforiche ed inclusive delle corporeità didattiche. «Italian Journal of Special Education for Inclusion», anno II, n. 1, pp. 129-143.

Carlomagno N. (2020), Le potenzialità didattiche delle arti sceniche. «Education Science & Society», 1, pp. 346-359.

Carreri R. (2007), Tracce. Training e storia di un’attrice dell’Odin Teatret. Milano: Il principe costante edizioni.

Cruciani F. (1995), Registi pedagoghi e comunità teatrali del ‘900, Roma: E & A editori associati.

De Marinis M. (2013), Il teatro dopo l’età d’oro, Roma: Bulzoni.

De Marinis M. (2008), Capire il teatro. Lineamenti di una nuova teatrologia, Roma: Bulzoni.

Dewey J. (2020), Arte come esperienza, Milano: Aesthetica edizioni.

Fischer-Lichte E. (2016), Estetica del performativo. Una teoria del teatro e dell’arte, Roma: Carocci Editore.

Frauenfelder E. (2017), Interview, in Carlomagno N. (2021), Performative Didactics: the Declination of Simplexity in the Performing Arts. «Nuova Secondaria», n. 10, Anno XXXVIII.

Gallese V. (2010), Corpo e azione nell’esperienza estetica. Una prospettiva neuroscientifica. In Morelli U. (2010), Mente e Bellezza. Arte, creatività e innovazione. Torino: Umberto Allemandi Editore.

Gallese V. (2007), Il corpo teatrale: mimetismo, neuroni specchio, simulazione incarnata. In Bortoletti F. (2007), Culture Teatrali, Teatro e Neuroscienze. Bologna: Edizioni Carattere. 16/2007.

Gallese V. & Guerra M. (2015), Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Grotowski J. (1986), Conferenza a Liège, Cirque Divers, 2 gennaio 1986 in Richards T. (1993), Al lavoro con Grotowski sulle azioni fisiche, Milano: Ubulibri.

Iacoboni M. (2008), I neuroni specchio. Come capiamo ciò che fanno gli altri. Torino: Bollati Boringhieri.

Lizzola I. (2014). L’educazione nell’ombra. Avere cura della fragilità. Roma: Carocci Faber.

Mariti L., Transiti tra Teatro e Scienza, in G. Sofia (Ed.), (2009), Dialoghi tra teatro e neuroscienze. Roma: Alegre.

Maturana H. R. & Varela F., (1995), L’albero della conoscenza, Milano: Garzanti.

Merleau-Ponty M., (2019), La struttura del comportamento, Milano: Mimesis.

Merleau-Ponty M., (1979), Il corpo vissuto, Milano: Il saggiatore.

Milani L. (2017), Tutte le opere, Milano: Mondadori.

Recalcati M. (2014), L'ora di lezione. Per un'erotica dell'insegnamento, Torino: Einaudi.

Rivoltella P. C. (2021), Drammaturgia didattica, Corpo, pedagogia, teatro, Brescia: Scholé.

Rizzolatti G. & Sinigaglia C. (2019). Specchi nel cervello. Come comprendiamo gli altri dall’interno. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Rizzolatti G. & Sinigaglia C. (2006). So quel che fai Il cervello che agisce e i neuroni specchio. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Rizzolatti G. & Gnoli A. (2016), In te mi specchio. Per una scienza dell’empatia. Milano: Rizzoli.

Rossi B. (2017). L’intelligenza empatica, In M. Sibilio, Vicarianza e didattica. Brescia: Editrice La Scuola.

Sofia G. (2013). Le acrobazie dello spettatore. Dal teatro alle neuroscienze e ritorno, Roma: Bulzoni editore.

Stanislavskij K. S. (1982). Il lavoro dell’attore su se stesso. Bari: Editori Laterza.

Stern D.N. (2011). Le forme vitali: l'esperienza dinamica in psicologia, nell'arte, in psicoterapie e nello sviluppo, Milano: Raffaello Cortina Editore.

Varela F. (1996). Neurophenomenology: A Methodological Remedy for the “Hard Problem”, in «Journal of Consciousness Studies», vol. III, n. 4, 1996, pp. 330-349. In M. Cappuccio (2006). Neurofenomenologia. Le scienze della mente e la sfida dell’esperienza cosciente. Milano: Bruno Mondadori.

Zappettini C., Borgogni A. (2021). Performing arts and neuroscience: body and mirrors in theatrical expressivity. «Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics», Anno 5, n.2, pp. 161-171.

Zappettini C., Borgogni A., Carlomagno N. (2022). Quartieri di Vita 2021: Fragilities and Performing Arts in Neuroscience and Humanities, «Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics», Anno 6, n. 1,.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i3.709

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296