DIDACTIC AND ARTISTIC INNOVATION IN THE MEDIA DANCE PROJECT: A RESEARCH APPROACH
Abstract
This contribution observes and analyses a research-training project directed at second-grade Secondary School students and teachers in the suburbs of Turin. Media Dance started from the scientific cooperation between the University of ###, the University of ### and the Piemonte dal Vivo Foundation and aimed at exploring and promoting innovative reflections between the school system and the performative languages, through choreographic residencies.
Into an historical-artistic view, we present the results of the research that we’ve developed starting from the theoretical framework of the Manifesto Una scuola (Antonacci and Guerra, 2018) in its application to the assessment on the scholastic community, in terms of didactic innovation. In this regard, we designed research tools to highlight the multiple voices of the actors involved: questionnaires (pre- and post- actions), focus groups and research-training activities addressed to students and teachers.The data enhance how the encounter with the performative languages offered the participants the possibility to approach the transformative potential of the embodied, aesthetic dimension, as an experience of mutual connection and recognition.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Alschitz, J. (1998). La Grammatica Dell'Attore. Il training. Milano: Ubulibri.
Amans, D. (ed.) (2008). An introduction to Community Dance Practice. Hampshire: Palgrave Macmillan.
Antonacci, F. (2019). Il cerchio magico. Infanzia, poetica e gioco come ghirlanda dell’educazione. Milano: FrancoAngeli.
Antonacci, F., Guerra, M. (eds.) (2018). Una scuola possibile. Studi ed esperienze intorno al Manifesto ‘Una scuola’. Milano: FrancoAngeli.
Antonacci, F., Guerra, M. (eds.) (2022). Una scuola condivisa. Per una cultura della felicità!, Milano: FrancoAngeli.
Antonacci, F., Author 3. (eds.) (2021). ### ###.
Arvanitakis, J., Hodge, B. (2012). “Forms of engagement and the heterogenous citizen: towards a reflexive model for youth workshops”. Gateways : International Journal Of Community Research And Engagement, 5(1), 56-75. Retrieved from: http://epress.lib.uts.edu.au/journals/index.php/ijcre/article/view/2544
Associazione Teatro Giovani (2004). I giovani e il teatro: una ricerca tra gli studenti delle medie superiori della provincia di Ancona. Chiaravalle: L’orecchio di Van Gogh.
Asquini, G. (2018) (eds.). La Ricerca-Formazione. Temi, esperienze, prospettive. Milano: FrancoAngeli
Baldacci, M. (2001). Metodologia della ricerca pedagogica: l’indagine empirica nell’educazione. Milano: Mondadori.
Baldacci, M. (2008). La dimensione emozionale del curricolo. L'educazione affettiva razionale nella scuola. Milano: FrancoAngeli.
Balduzzi, L. (2002). Voci del corpo. Prospettive pedagogiche e didattiche, Firenze: La Nuova Italia.
Barba, E. (1993). La canoa di carta. Trattato di Antropologia Teatrale. Bologna: Il Mulino.
Bernardi, C. (2004). Il teatro sociale. L’arte tra disagio e cura. Roma: Carocci.
Bertolino, F. Guerra, M. (eds.) (2020), Contesti intelligenti. Spazi, ambienti, luoghi possibili dell’educare. Parma: Edizioni Spaggiari Junior.
Bruzzone, D. (2016). L’esercizio dei sensi. Fenomenologia ed estetica della relazione educativa. Milano: FrancoAngeli.
Butler, J. (2015). Notes Toward a Performative Theory of Assembly. Cambridge MA-London: Harvard University Press. (trad. it.: L’alleanza dei corpi. Milano: Nottetempo, 2017).
Caputo, M., Pinelli, G. (eds.) (2019). Pedagogia dell’espressione artistica. Milano: FrancoAngeli.
Carpani, R. (2006). Nota introduttiva, in R. Di Rago, R. Carpani (eds.). Il giullare nel curriculo. Il teatro dei ragazzi e della scuola. Milano: FrancoAngeli, pp. 9-28
Ciaffi, D. & Mela, A. (2006). La partecipazione. Dimensione, spazi, strumenti. Roma: Carocci.
Cuminetti, B. (1998). Introduzione, in C. Bernardi, B. Cuminetti (eds.). L’ora di teatro. Orientamenti europei ed esperienze italiane nelle istituzioni educative. Milano: Euresis, pp. 13-16.
Cunti, A. (2015). Corpi in formazione. Voci pedagogiche. Milano: FrancoAngeli.
Dallari M. (2005). La dimensione estetica della paideia. Fenomenologia, arte, narratività. Trento: Erickson.
Di Rago, R. (eds.) (2001). Il teatro della scuola. Riflessioni, indagini ed esperienze. Milano: FrancoAngeli.
Author 2. (2022) ### ###.
Fischer-Lichte, E. (2004), Ästhetic des Performativen, Frankfurt am Mein, Suhrkamp. (trad. it.: Estetica del performativo. Roma: Carocci: 2014).
Francia, M., Carlone, C. (2007). CorpoGiochi® a Scuola. Milano: Mimesis.
Gamelli, I. (2011). Sensibili al corpo. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Gamelli, I., Mirabelli, C. (2019). Non solo a parole. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Harper Collins.
Guerra, M. (2019). Le più piccole cose. L’esplorazione come esperienza educativa. Milano: FrancoAngeli.
Grotowski, J. (1968). Towards a poor theatre. Holstebro: Odin Teatrets Forlag.
Hatcher, R. (2011). Professional learning for creative teaching and learning. In Sefton-Green, J., Thomson, P., Jones, K. & Bresler, L. (eds.). The Routledge international handbook of creative learning. London and New York: Routledge.
Huizinga, J. (1938). Homo ludens. Proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur. Dutch: Print Book. (trad. it.: Homo ludens, Einaudi, Torino, 2001)
Kimble, C., Hildreth, P., Bourdon, I. (eds.) (2008). Communities of Practice: Creating Learning Environments for Educators. Charlotte, NC: Information Age.
Margiotta, U. (2016). “I futuri della scuola e la ricerca pedagogica”. Formazione & Insegnamento, XIV -2- pp. 9-15.
Massa, R. (2000). Cambiare la scuola. Educare o istruire? Bari: Laterza.
Mortari, L. (2020). Educazione ecologica. Bari: Laterza.
Overton, BJ, Pasque, PA, Burkhardt, J., Chambers, T. (2017). Engaged Research and Practice: Higher Education and the Pursuit of the Public Good. Sterling, Virginia: Stylus Publishing, LLC.
Pacinelli, A. (2008). Metodi per la ricerca sociale partecipata. Milano: FrancoAngeli.
Pinto Minerva F. , Villa, M. (2012). La creatività a scuola. Bari: Laterza.
Pontremoli, A, (2004). La danza. Storia, teoria, estetica nel Novecento. Bari-Roma: Laterza.
Pontremoli, A., Gerarda, V. (2019). La danza: organizzare per creare. Milano: FrancoAngeli.
Rostagno, R., Pellegrini, B. (1978). Guida all’animazione. Milano: Fabbri.
Salmeri, S. (2015). Educazione, cittadinanza e «nuova paideia». Pisa: Edizioni ETS.
Scardicchio, A. C. (2012). Il sapere claudicante. Appunti per un'estetica della ricerca e della formazione. Milano: Bruno Mondadori.
Author 3. (2019). ### ###
Tarozzi, M. (ed.) (2005). Educazione alla cittadinanza. Comunità e diritti. Milano: Guerini Associati.
Varela, F., Thompson, E., Rosch, E. (1991). The Embodied Mind. Cognitive Science and Human Experience. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Zagatti, F. (2009). Parlare all’altra metà del mondo. Granarolo: MPE.
Zagatti, F. (2011). “L’erranza pedagogica di Rudolf Laban nei sentieri del corpo”. Danza E Ricerca. Laboratorio Di Studi, Scritture, Visioni, 1 (1/2), 1–10. https://doi.org/10.6092/issn.2036-1599/2410.
Zagatti, F. (2018). “Le parole per dirsi: verso un lessico condiviso della danza di comunità”. Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni, anno X, 10, https://doi.org/10.6092/issn.2036-1599/8756
Zambaldi, N. (2016). “Embodied Education at the center of a new paradigm: a contribution from art and theatre for a multimodal interface”, Formazione & Insegnamento XIV, 2, doi: 107346/-fei-XIV-02-16_25
Zuccoli, F. (2020). Didattica dell’arte. Riflessioni e percorsi. Milano: FrancoAngeli.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i3.698
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296