THE ENHANCEMENT OF CORPOREALITY IN TEACHING AND LEARNING PROCESSES

Simona Iannaccone, Lucia Martiniello

Abstract


The article focuses on the enhancement of a multi-disciplinary approach to the development of a person's corporeality, a dimension that has only recently been rediscovered, which must be outlined in an educational key both for the results achieved and for the ways in which these are achieved both in group and individual level.

The recognition of this autonomous dimension in the contents and in the learning objectives leads to consider the body a strategic element of the relationships and experiences realized at school and to identify the motor activity as a training environment that manages to address all the members who are an integral part of a given experience, motivating one's professional and personal identity.

This work aims to evaluate the ability of an experimental didactic-training proposal, focused on a laboratory on corporeality in the discipline of athletics, as an important educational resource for the discipline of Motor and Sports Education which, in addition to traditional teaching, based on physical exercise and sports practice, can be a pedagogical science and develop its full potential towards students and their growth path (Di Maglie, 2021).


Keywords


educational value, laboratory, corporeality

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Ascione, A., Di Palma, D., & Rosa, R. (2019). Innovative educational methodologies and corporeity factor. Journal of Human Sport and Exercise, 14(2), 159-168.

Bellantonio, S. (2014). Sport e adolescenza. L’educazione come promozione delle risorse. Milano: Franco Angeli.

Casolo, F. (2016). Didattiche dell’educazione e delle attività motorio-sportive. Formazione & Insegnamento XIV (1), 13-24.

valoriale. Formazione & Insegnamento, XVI, 173-180.

Cassese, F. P., Di Palma, D., Ascione, A., & Tafuri, D. (2018). Educare con lo sport: una risorsa multi-valoriale. Formazione & Insegnamento, XVI, 173-180.

Cassese, F. P., & Torregiani, G. (2017). Corpo e neurodidattica: from body language to embodied cognition. Edizioni universitarie romane.

Colella, D. (2016). Stili di insegnamento, apprendimento motorio e processo educativo. Formazione & Insegnamento XIV (1), 25-34

Collacchioni, L. (2016). Corpo, emozioni e cognizione nell’attività motoria e sportiva. In A. Cunti (Ed.). Sfide dei corpi. Identità Corporeità Educazione. Milano: FrancoAngeli

Cunti, A. (2015). Corpi in formazione. Voci Pedagogiche. FrancoAngeli: Milano

Cunti, A. (2013). “Corpo, sport e movimento”. in Pedagogika, XVIII, 3, Stripes Network: Milano

de Mennato, P. (2007). Per una cultura educativa del corpo. Una epistemologia costruttivista delle scienze motorie. Lecce: Pensa Multimedia.

Di Maglie, A. (2021). Bodily and movement education at school Italian. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 5(3), 173-182.

Di Palma, D. (2021). Stimolare la formazione educativa nella scuola attraverso lo sport: un progetto didattico sperimentale. Formazione & Insegnamento, XIX, (2), 403-418.

Di Palma, D., Ascione, A., & Cassese, P. F. (2017). Gestire lo sport per uno sviluppo educativo. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 18, 59-66.

Gomez Paloma, F. (2009). Corporeità, didattica e apprendimento. Le nuove neuroscienze dell’educazione. Edisud Salerno.

Lo Presti, F. (2016). La funzione della corporeità nello sviluppo della conoscenza. Formazione & Insegnamento, XIV, (1), 2016, 55- 63.

Palumbo, C., Il corpo inclusivo. Educazione, espressività e movimento Edises, Napoli 2018.

Pouw, T. J. L., van Gog, T. (2014). An Embedded and Embodied Cognition Review of Instructional Manipulatives. Educational Psycology Review, 26, (1), 51-72.

Rosa, R., & De Vita, T. (2018). La valenza educativa della Corporeità e delle Attività Motorie nell’apprendimento delle Life Skills Education nella Scuola. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 2(1), 56-72.

Sibilio, M. (2018). (Ed). Il corpo e il movimento nella ricerca didattica. Indirizzi scientifco-disciplinari e chiavi teorico-argomentative. Napoli: Liguori

Sibilio, M. (2017). Il corpo educativo. In L. Perla, M. G. Riva (Ed.). L’agire educativo. Manuale per educatori e operatori socio-assistenziali. Brescia: La Scuola.

Sibilio, M. (2005). Lo sport come percorso educativo. Napoli: Alfredo Guida Editore.

Sibilio, M. (2002). Il laboratorio come percorso formativo. Napoli: CUEN




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1.566

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296