DISABILITY AND TEACHING FROM THE NAIVE PERSPECTIVES OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS. TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT AS THE KEY CHALLENGE FOR A CULTURAL RENEWAL

Elisa Farina, Alessia Cinotti, Lilia Andrea Teruggi

Abstract


In line with the theoretical and conceptual frameworks of inclusive approaches, the present exploratory qualitative study examined the ideas and attitudes of future special education teachers for nursery and primary schools, at the beginning of their professional training, in the context of the postgraduate course in special education for students with disabilities at the University XXX. Basic training should allow time and space for stimulating future teachers to reflect on and deconstruct the naive understanding and misguided attitudes that are sometimes held by inexperienced teachers. Indeed, initial teacher training is one of key factors in the improvement the educational system from an inclusive perspective.


Keywords


Inclusione, Disabilità, Pedagogia, Didattica

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Aiello, P., Corona, F., & Sibilio, M. (2014). Ipotesi di evoluzione funzionale dell’insegnante di sostegno in Italia. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2(1), 21–34.

Auerbach,C.F., Silvestrein L.B. (2003). Qualitative data: an introduction to coding and analysis, New York: New York Univerisity Press.

Amatori, G. (2019). Cornici pedagogiche per la formazione docente. Il ruolo dell'insegnante di sostegno nella co-costruzione di contesti inclusivi. Milano: FrancoAngeli.

Bocci, F. (2015). La questione insegnante di sostegno, tra evoluzioni, boicottaggi e libertà di fare ricerca. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2, 139-153.

Bloom, B. S. (1981). All Our Children Learning. New York: Mc Graw-Hill.

Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools, Bristol: CSIE.

Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.

Cajola Chiappetta, L. (2018). La formazione degli insegnanti tra innovazione e inclusione. In M. Sibilio, & P. Aiello (a cura di), Lo sviluppo professionale dei docenti. Ragionare per una scuola inclusiva (pp. 23-30). Napoli: Edises.

Caldin, R. (2019a). I processi inclusivi a scuola, in Italia. Un patrimonio da difendere, un’esperienza da rinnovare. In P. Sandri (ed.), Rigenerare le radici per fondare processi inclusivi. Dalla legge 517/77 alle prospettive attuali (pp. 9-14). Milano: FrancoAngeli.

Caldin, R. (2019b). Inclusione. In L. d’Alonzo (ed.). Dizionario di pedagogia speciale (pp. 259-264). Brescia: Morcelliana.

Calvani, A., Menichetti, L., Pellegrini, M., & Zappaterra, T. (2017). La formazione per il sostegno. Valutare l’innovazione didattica in un’ottica di qualità. Form@re, 17(1), 18-48.

Cottini, L. (2021). Didattica speciale per l'educatore socio-pedagogico. Roma: Carocci.

Cottini, L. (2019) (ed.). Universal Design for Learning e curricolo inclusivo. Firenze: GiuntiEdu.

Cottini, L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.

D’Alessio, S. (2011). Inclusive education in Italy. A critical analysis of the policy of Integrazione Scolastica. Rotterdam: Sense Publishers.

d’Alonzo, L. (2016). La differenziazione didattica per l’inclusione. Trento: Erickson.

De Angelis, B. (2017). Inclusione e didattica della plusdotazione. Le rappresentazioni degli educatori e degli insegnanti in formazione iniziale e in servizio. Educational, Cultural and Psychological Studies, 16, 177-206.

Demo, H. (2017). Didattica aperta e inclusione. Principi, metodologie e strumenti per insegnanti della scuola primaria e secondaria. Trento: Erickson.

Demo, H. (2019). Didattica inclusiva. In L. d’Alonzo (ed.). Dizionario di pedagogia speciale (pp. 109-114). Brescia: Morcelliana.

Dovigo, F. (2015). Nuovo Index per l’inclusione. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola. Roma: Carocci.

European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2014). Key Messages for Inclusive Education. Putting Theory into Practice. Odense, Denmark: European Agency for Special Needs and Inclusive Education.

European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2012). Profile of Inclusive Teachers, Odense, Denmark: European Agency for Development in Special Needs Education.

Fiorucci, A. (2018). Le rappresentazioni della disabilità visiva di un gruppo di futuri insegnanti: una ricerca sul contributo della formazione iniziale e dell’esperienza del contatto. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 6 (2), 165-182.

Fiorucci, A. (2019). Inclusione, disabilità e formazione docenti. Uno studio sulla rilevazione degli atteggiamenti e dei fattori associati in un gruppo di futuri insegnanti. La scala OFAID. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 7 (2), 271-293. DOI: 10.7346/sipes-02-2019-21

Fiorucci, A., Pinnelli S. (2019). Disabilità e inclusione nell’immaginario di un gruppo di insegnanti in formazione. Una ricerca sulle rappresentazioni. MeTis, 9 (1), 538-556.DOI: 10.30557/MT00080

Gaspari, P. (2017). Formazione e inclusione. Il dibattito sull’evoluzione del docente specializzato. Pedagogia più Didattica, 3(1).

Gaspari, P. (2015). L’insegnante specializzato al bivio. Riflessioni critiche per un nuovo identikit professionale. Milano: FrancoAngeli.

Giaconi, C. (2015). Qualità della vita e adulti con disabilità. Percorsi di ricerca e prospettive inclusive. Milano: FrancoAngeli.

Ianes, D., Cramerotti, S., & Scapin C. (2019). Profilo di funzionamento su base ICF-CY e Piano educativo individualizzato. Trento: Erickson.

Lepri, C. (2011). Viaggiatori inattesi. Appunti sull'integrazione sociale delle persone disabili. Milano: FrancoAngeli.

Mercier M. (1999). Représentations sociales du handicap mental. Dans Approches interculturelles en déficience mentale – l’Afrique – l’Europe - le Québec - N° 1, actes du 5ème congrès de l’Association Internationale de Recherche scientifique en faveur des personnes Handicapées Mentales AIRHM Dakar 1996. Namur: Presses universitaires de Namur, 49-62.

Montesano, L., Straniero, A.M. (2019). Un questionario per indagare convinzioni e atteggiamenti degli insegnanti in formazione rispetto all’inclusione e alla disabilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 7 (2), 309-321. DOI: 10.7346/sipes-02-2019-23.

Pastori, G. (2017). In ricerca. Prospettive e strumenti di ricerca per educatori e insegnanti. Parma: Spaggiari-Junior.

Pavone, M. (2015). Scuola e bisogni educativi speciali. Milano: Mondadori.

Prondzinski Von, S. (2019), L’inclusione e il valore aggiuntivo dell’ICF-CY. In D. Ianes, S. Cramerotti & C. Scapin (eds). Profilo di funzionamento su base ICF-CY e Piano educativo individualizzato (pp. 145-176). Trento: Erickson.

Ramel, S. (2016). Futuri insegnanti: le loro rappresentazioni degli studenti con disabilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2, 139–145.

Ramel, S. (2014). Elèves en situation de handicap ou ayant des besoins éducatifs particuliers: quelles représentations chez de futurs enseignants? Revue Suisse de Pédagogie Spécialisée, 3, 20-26.

UN (2015). Transforming our World. The 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: UN.

UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. UNESCO: Salamanca.

WHO (2001). ICF. International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva.

Zecca, L. (2014). Tra ‘teorie’e ‘pratiche’: un caso studio sui Laboratori di Scienze della Formazione Primaria all’Università di Milano-Bicocca. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 13, 201-215.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i4.468

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296