SPACE AS A 'THIRD EDUCATOR' IN INTEGRATED 0-6 EDUCATION SYSTEMS: BETWEEN REAL AND VIRTUAL

Maria Buccolo, Valerio Ferro Allodola, Gianluca Amatori

Abstract


Space expresses care and respect for the child's spatial-cognitive-emotional exploration needs, a kind of "intermediate area," a transition between the child's self and the world. Space is the "third educator" (Edwards, Gandini, Forman, 2014), a necessary pedagogical category for assuming and knowing our existence. The quality of spaces goes hand in hand with the quality of learning, paying attention - at the same time - to the choice of technological aids that configure that "virtual space" to which children must be educated.


Full Text:

PDF

References


Amatori, G., Maggiolini, S., Macchia, A. (Eds.) (2021). Pensare in Grande. L'educazione inclusiva per l'infanzia di oggi e di domani. Lecce-Brescia: Pensa Multimedia

Bondioli, A., Savio, D. (2018). Educare l’infanzia. Temi chiave per i servizi 0-6. Roma: Carocci.

Booth, T. Mel, A. (2008). L’Index per l’inclusione. Promuovere l’apprendimento e la partecipazione nella scuola (Edizione italiana a cura di Fabio Dovigo e Dario Ianes). Trento: Erickson.

Booth, T. Mel, A. (2014). Nuovo Index per l’inclusione. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola (Edizione italiana a cura di Fabio Dovigo). Roma: Carocci.

Buccolo, M (2019). L’educatore emozionale. Percorsi di alfabetizzazione emotiva per tutta la vita. Milano: FrancoAngeli.

Buccolo, M. (2024). ECEC practice: progettare contesti inclusivi nei servizi 0/6 tra spazi, tempi e routine. QTimes - Journal of Education, Technology and Social Studies, (16)1: 169-182.

Buckingham, D. (2007). Media education goes digital: an introduction. Learning, Media and Technology, 32(2), 111–119. https://doi.org/10.1080/17439880701343006

Cambi, F. (Ed.) (2010). Media education tra formazione e scuola. Principi, modelli, esperienze. Pisa: ETS.

Cambi, F. (2020). Pandemia Covid-19: una breve riflessione pedagogica. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(1): 55–57. https://doi.org/10.13128/ssf-11827

Cambi, F. Pinto Minerva, F (2023). Governare l'età della tecnica. Il ruolo chiave della formazione. Milano: Mimesis.

De Marchi, V., Pistono, D., Pulcinelli C (a cura di) (2023). Atlante dell’infanzia (a rischio) in Italia 2023. Tempi digitali. Roma: Save the Children.

Decreto Legislativo 13 aprile 2017, n. 65. (GU n.112 del 16-05-2017 – Suppl. Ordinario n. 23). Istituzione del sistema integrato di educazione e di istruzione dalla nascita sino a sei anni. http://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2017/05/16/17G00073/sg

Dewey, J. (1951). Democrazia e educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Dewey, J. (1958), Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Di Bari, C. (2019). Le tecnologie digitali nei servizi educativi 0-6 anni: il ruolo della Media Education tra critica e creatività. Paper Focus ZeroSei 3: 1-12. https://www.secondowelfare.it/wp-content/uploads/2019/10/Di_Bari_Paper_ZeroSei.pdf

Dovigo, F. (2017). Pedagogia e didattica per realizzare l’inclusione. Guida all’Index. Roma: Carocci.

Eco, U. (2001). Apocalittici e integrati. Milano: Bompiani.

Edwards C., Gandini L., Forman G (ca cura di) (2014). I cento linguaggi dei bambini. L'approccio di Reggio Emilia all'educazione dell'infanzia. Parma: Junior.

European Commission (2018). Monitoring the Quality of Early Childhood Education and Care – Complementing the 2014 ECEC Quality Framework.

European Commission (2021). Early Childhood Education and Care: Report of the Working Group. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

European Commission/EACEA/Eurydice, (2019). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Ferro Allodola, V. (2021). L’apprendimento tra mondo reale e virtuale. Teorie e pratiche. Pisa: ETS.

Guerra, M.., Luciano, E. (Eds.) (2024). Accanto a bambine e bambini. Questioni e prospettive per educare nello 0/6. Parma: Junior.

Istat, Centro Governance & Social Innovation - Università Ca’ Foscari di Venezia (2022). L’effetto della pandemia sui Servizi educativi per l’infanzia in Italia. Indagine straordinaria sui Servizi educativi per l’infanzia. Anno educativo 2020/2021. https://famiglia.governo.it/media/2691/leffetto-della-pandemia-sui-servizi-educativi-per-linfanzia-report-finale.pdf (ultima consultazione: 27/04/2024).

Marangi, M. (2024). Addomesticare gli schermi. Il digitale a misura di 0/6. Brescia: Morcelliana.

Marangi, M., Guerra, M., Premoli, S., Dodi, E., L’identità professionale degli educatori dei servizi educativi 0-6 anni tra crisi, innovazione e bellezza nell’era della pandemia Covid-19, in F., Falcinelli, E., Mignosi (Eds.), Lo zerosei di fronte all’emergenza COVID. Esperienze, ricerche e riflessioni pedagogiche. Bergamo: Zeroseiup.

Martínez-Martí, M. L., Avia, M. D., & Hernández-Lloreda, M. J. (2014). Appreciation of beauty training: A web-based intervention. The Journal of Positive Psychology, 9(6): 477-481. https://doi.org/10.1080/17439760.2014.920512

Montessori, M. (1948). La scoperta del bambino. Milano: Garzanti.

Montessori, M. (1956). Il bambino in famiglia. Milano: Garzanti.

Montessori, M. (2017). La mente del bambino. Mente assorbente. Milano: Garzanti.

Restiglian, E (2012). Progettare al nido. Teorie e pratiche educative. Roma: Carocci Faber.

Save the Children (2023). Save the Children. Atlante dell'Infanzia a rischio 2023.

Zhang, J. W., Piff, P. K., Iyer, R., Koleva, S., & Keltner, D. (2014). An occasion for unselfing: Beautiful nature leads to prosociality. Journal of Environmental Psychology, 37: 61-72.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i2.1221

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296