TOWARDS NEW 'ONTOLOGIES OF THE BODY'. CHALLENGES AND OPPORTUNITIES ABOUT THE RELATIONSHIP BETWEEN EMBODIMENT AND DIGITALITY

Sara Gemma, Luigi Aruta

Abstract


'Embodiment’ is a theoretical-interpretative construct that links various disciplines. In this sense, the body is both the 'locus' and the 'medium' of processes of exploration and identity construction, which are shaped by the constant cognitive-existential overexposure between the reality and the digital. Specifically, the following contribution offers a series of reflections in which the challenges and opportunities of the relationship between corporeality and digitality for educational purposes are embedded.

Keywords


Embodiment; Educational sustainability; Media Education

Full Text:

PDF

References


Annacontini, G. (2008). Pedagogia e complessità. Attraversando Morin (Vol. 1, pp. 1-199). ETS;

Aruta, L. (2023). The dance of “onlife” bodies: psychomotor and didactics aspects. Italian Journal of Health Education, Sport and Inclusive Didactics, 7(1);

Ayubia N. & Komainib A. (2021). The Impact of the COVID-19 Pandemic on Children's Motor Skills (Literature Review). In Children, 21;

Bonifacio A. & Aruta L. (2022). Empowered bodily practices: sfondi dell’innovazione psicomotoria. In (a cura di) Iavarone M.L. (2022). Educare nei mutamenti. Sostenibilità didattica delle transizioni tra fragilità ed opportunità. Milano: FrancoAngeli;

Carpenzano, O., D’Ambrosio, M., & Latour, L. (2016). e-learning. electric extendend embodied. Edizioni ETS;

Caruana, F., & Borghi, A. (2016). Il cervello in azione. Introduzione alle nuove scienze della mente. In Il cervello in azione. Introduzione alle nuove scienze della mente (pp. 1-198). Il mulino;

Charmaz, K. (2017). The Power of Constructivist Grounded Theory for Critical Inquiry. In Qualitative Inquiry, 23(1),pp. 34-45. DOI: 10.1177/1077800416657105;

de Kerckhove, D. Estetica dell’identità. Elettricità, linguaggio, sé e identità in D'Ambrosio, M. (Ed.). (2006). Media corpi saperi: per un'estetica della formazione (Vol. 6). FrancoAngeli;

Di Tore, P. A. (2024). È possibile un’Intelligenza senza corpo?. n. 0Volume;

Duan L., Shao X., Wang Y., Huang Y., Miao J., Yang X. & Zhu G. (2020). An investigation of mental health status of children and adolescents in china during the outbreak of COVID-19. In Journal of affective disorders, 275, 112-118;

Feola, M. L., & Presti, A. L. (2023). Intelligenza artificiale emotiva e assessment delle risorse umane. Stato dell'arte e sviluppi futuri. TOPIC-Temi di Psicologia dell'Ordine degli Psicologi della Campania, 2(3). DOI: 10.53240/2023topic3.033.02;

Floridi L. (2015). The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. UK: Springer Nature;

Francesconi D. (2011). Pedagogia e neuroscienze cognitive in dialogo. L’esempio dell’esperienza corporea. Rivista Formazione & Insegnamento 1-2011;

Frauenfelder E. & Santoianni F. (2003). Mind, Learning and Knowledge in Educational Contexts: Research Perspectives in Bioeducational Science. UK: Cambridge Scholar Press;

Frauenfelder E., Santoianni F., Ciasullo A. (2018). Implicito bioeducativo. Emozioni e cognizione. In Revista Latino-americana de Educación Infantil, 7(1);

Frauenfelder, E. (2001). Pedagogia e Biologia. Una possibile “alleanza”. Liguori;

Gallagher S. (2005). How the body shapes the mind. New York: Oxford University Press;

Gardner, H., & Sosio, L. (2010). Formae mentis: saggio sulla pluralità dell'intelligenza. Feltrinelli;

Gomez Paloma F. G. (2013). Embodied cognitive science: atti incarnati della didattica (Vol. 1). Roma: Edizioni Nuova Cultura;

Iavarone M.L. (2013). Abitare la corporeità. Nuove traiettorie di sviluppo professionale. Milano: Franco Angeli;

Iavarone, M. L. (2022). Gli scenari educativi della contemporaneità: riflessioni pre, cross e post-pandemia. In Iavarone M. L. (Ed.);

Educare nei mutamenti. Sostenibilità didattica delle transizioni tra fragilità ed opportunità (pp. 19–25). Milano: FrancoAngeli;

Iavarone, M. L., & Aruta, L. (2022). Le digital skills tra soft e hard. L’Educatore Mediale tra criticità e opportunità. Form@ re-Open Journal per la formazione in rete, Firenze University Press;

Iavarone, M. L., & Ferra, V. (2017). " Adolescenti Naviga (n) ti": il ruolo delle tecnologie nello sviluppo dell'identità. L'educazione motoria e sportiva come fattore di prevenzione. In TERZO TEMPO, FAIR PLAY. I valori dello sport per il contrasto all'omofobia e alla transfobia (pp. 81-89). MIMESIS EDIZIONI;

Jniene A., Errguig L., El Hangouche A.J., Rkain H., Aboudrar S., El Ftouh M. & Dakka T. (2019). Perception of Sleep Disturbances due to Bedtime Use of Blue Light Emitting Devices and Its Impact on Habits and Sleep Quality among Young Medical Students. In Biomed Research International;

Le Boulch J. (2003), Educare con il movimento. Roma: Armando Editore;

Limone P. & Toto G. A. (2021). Psychological and emotional effects of Digital Technology on Children in Covid-19 Pandemic. In Brain Sciences, 11(9), 1126;

Limone, P., & Toto, G. A. (2020). Ambienti di apprendimento digitale e ubiquitous learning: prospettive applicative e di didattica nella scuola post-Covid-19. In Dirigenti Scuola, 39, 10–19;

Lipoma, M. (2014). Le ontologie pedagogiche dell’educazione motoria. Qualità della ricerca e documentazione scientifica in pedagogia, 1, 191-205;

López-Bueno R., López-Sánchez G. F., Casajús J. A., Calatayud J., Gil-Salmerón A., Grabovac I., ... & Smith L. (2020). Health-related behaviors among school-aged children and adolescents during the Spanish Covid-19 confinement. In Frontiers in pediatrics, 8, 573;

McDougle, S.D., Taylor, J.A. Dissociable cognitive strategies for sensorimotor learning. In Nat Commun 10, 40 (2019). https://doi.org/10.1038/s41467-018-07941-0;

Morin, E. (2016). Insegnare a vivere: manifesto per cambiare l'educazione. Raffaello Cortina Editore;

Mussa–Ivaldi F.A. & Bizzi E. (2000). Motor learning through the combination of primitives. Phil. Trans. R. Soc. Lond. B3551755–1769 https://doi.org/10.1098/rstb.2000.0733;

Orefice P. (2012). Introduzione. In Carlomagno, N. Corpo, movimento e didattica: emergenze formative e sviluppi professionali. I nuovi profili professionali motorio–sportivi nei contesti educativi per l’età evolutiva (pp. 1-188). Pensa;

Orefice, P. (2006). La ricerca azione partecipativa. Teoria e pratiche. Vol. 1: La creazione dei saperi nell'educazione di comunità per lo sviluppo locale. Napoli: Liguori;

Pastena, N. (2020). Innovazione in Educazione: prospettive epistemologiche e dinamiche professionalizzanti. Formazione & insegnamento, 18(1 Tome I), 166-177;

Petrini, M. (2022). Corporeity and technology. Educational trajectories at the time of Covid. Education Sciences & Society - Open Access, 13(1). DOI: https://doi.org/10.3280/ess1-2022oa13562;

Schmidt R. A., Lee T. D. (2014). Motor learning and performance: From principles to application (5th ed.).Champaign, IL, Human Kinetics, 2014;

Stano, S. (2023). I corpi (im) possibili dell’Intelligenza Artificiale. In Semiotica e Intelligenza Artificiale (pp. 219-237). Aracne;

Willingham, D. B. (1999). The Neural Basis of Motor-Skill Learning. Current Directions. In Psychological Science, 8(6), 178-182. DOI : https://doi.org/10.1111/1467-8721.00042;

Wilson A. D., Golonka, S. (2013). Embodied cognition is not what you think it is. In Frontiers in psychology, 4, 58. DOI:10.3389/fpsyg.2013.00058.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i3.1120

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296