READING ALOUD WORDLESS PICTURE BOOK FOR EARLY CHILDHOOD: A UNIVERSITY WORKSHOP EXPERIENCE

Luca Rossi

Abstract


This paper describes wordless picture books (WPB) reading experience for pupils aged 0-3 in a workshop for students as part of the Degree in Education Sciences of Sapienza University of Rome.

Its aim is to show a possible organisation of a university workshop and analysing the students’ feedback.

The theoretical framework is reading aloud in early childhood.

Students were asked to work in groups, choose a WPB and create a short video to tell animatedly one of the possible stories of the chosen book.


Parole chiave


Reading aloud; nursery; wordless picture book; theacher training; university workshop

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Anderson, R. C., Hiebert, E. H., Scott, J. A., & Wilkinson, I. A. (1985). Becoming a nation of readers. Washington, DC: National Institute of Education

Batini, F. (2019). Leggere dal nido per prevenire. In P. Lucisano (Ed.), Alla ricerca di una Scuola per tutti e per ciascuno. Impianto istituzionale e modelli educativi. Atti del Convegno Internazionale SIRD Roma 13-14 giugno 2018 (pp. 17-28). Pensa Multimedia

Batini, F., Brizioli, I., Mancini, A., Susta, M., & Scierri, I. D. M. (2021). Lettura e comprensione: Una revisione sistematica della letteratura. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 16(1), 79–86 doi:10.6092/ISSN.1970-2221/11509

Batini, F. e Giusti, S. (2021). Tecniche per la lettura ad alta voce: 27 suggerimenti per la fascia 0-6 anni. Franco Angeli

Blezza Picherle, S. (2015). Formare lettori, promuovere la lettura. Franco Angeli

Bobbio, A. (2019) Verso un sistema integrato 0-6 anni. Infanzia, famiglie, relazioni, 9(29)

Bobbio, A. (2021). Tra prima e seconda infanzia. Considerazioni pedagogiche ed ecologia dello sviluppo. In A. Mariani (Ed.), La relazione educativa. Prospettive contemporanee (pp. 145-158). Carocci

Bruner, J. (1960). The Process of Education. Harvard University Press

Catarsi, E. (1999). Leggere le figure. Il libro nell'asilo nido e nella scuola dell'infanzia. Del Cerro

Collins, K., & Glover, M., (2015). I am reading: Nurturing young children's meaning making and joyful engagement with any book. Portsmouth, NH. Heinemann

Eco, U. (1979). Lector in fabula. La cooperazione interpretativa nei testi narrative. Bompiani

European Commission (2014), Proposal for key principles of a Quality Framework for Early Childhood Education and Care

Haese, A., Costandius, E., & Oostendorp, M. (2018). Fostering a culture of reading with wordless picturebooks in a South African context. International Journal of Art & Design Education, 37(4), 587-598.

Farrant B. M., Zubrick S. R. (2012). Early vocabulary development: The importance of joint attention and parent-child book reading. First Language, 32(3), 343-364.

Jalongo, M. R., Dragich, D., Conrad, N. K., & Zhang, A. (2002). Using wordless picture books to support emergent literacy. Early Childhood Education Journal, 29(3), 167-177

Lonigan C. J., Shanahan T. (2009). Developing Early Literacy: Report of the National Early Literacy Panel. Executive Summary. A Scientific Synthesis of Early Literacy Development and Implications for Intervention. National Institute for Literacy

Lucisano, P. (2020). Fare ricerca con gli insegnanti. I primi risultati dell’indagine nazionale SIRD ‘Per un confronto sulle modalità di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19’. Lifelong Lifewide Learning, 17(36), 3-25

Metastasio R. (2021) (a cura di) La media education nella prima infanzia (0 -6). Percorsi, pratiche e prospettive. Franco Angeli

Oliverio, A. (2017). Il cervello che impara. Neuropedagogia dall’infanzia alla vecchiaia. Giunti

Parola, A. L'educazione digitale parte dallo 0-6. In E. Ardissino, C. Coggi, M. Pavone (Eds.) Ricerca e didattica per la scuola dell'infanzia. Contributi per la formazione dei docenti (pp. 94-108). Franco Angeli

Serravallo, J. (2015). Reading strategies book: your everything guide to developing skilled readers. England: NH: Heinemann

Tan, Shaun (2014) Foreword, in Arizpe, E., T. Colomer, and C. Martínez-Roldán (Eds.). 2014. Visual Journeys Through Wordless Narratives. London: Bloomsbury

Grilli, G., & Terrusi, M. (2014). Migrant readers and wordless books: visual narratives’ inclusive experience. Encyclopaideia, 18(38), 67–90

Terrusi, M. (2015) Muto di bellezza. LiBeR n.108 (ott.-dic. 2015), 37-40

Terrusi, M. (2017). Meraviglie mute. Silent book e letteratura per l’infanzia. Carocci

Vahedi, L. (2014). Leggere prima di leggere. Una panoramica di indagini empiriche statunitensi sulla lettura della primissima e prima infanzia (0-3; 3-6 anni) dagli anni Ottanta a oggi. In-Formazione. Studi e ricerche su giovani, media e formazione, n.12, 123-128

Wordless picture books:

Briggs, R. (2019). Il pupazzo di neve. Rizzoli

Celija, M. (2006). Chiuso per ferie. Topipittori.

Guglielmi, I. (2022). Io sono blu. Carthusia.

Guojing, (2020). Tempesta. Terre di mezzo editore.

Walczak, Maia (2015). The silent red book: a fox and girl story, Londra, Fox and Girls Books.

Lawson, J. (2015). Sidewalk flowers. Groundwood Books Ltd.

Lee, S. (2008). L’onda. Corraini.

Kwak, S. (2019). Costruttori di stelle. Carthusia edizioni.

Moriconi, R. (2015). Il barbaro. Gallucci.

Prece, L. (2022). Una goffa amicizia. Self published

Zoboli, G. (2017). Professione coccodrillo. Topipittori.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i2.845

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.