DIGITAL LIVING: THE CHALLENGE OF EDUCATORS IN THE WEB AGE

Rossella Marzullo

Abstract


The topic of complex relationship between the individual and digital ecosystems is not only a social emergency to which pedagogy must try to give an answer, but has the great advantage of uniting the most recent scientific avant-gardes with the research tradition that introduced the approach bio-educational as an axis of investigation in the formation of the mind, increasingly placing the category of learning at the centre. A new socio-communicative modality has spread widely, closely related to digital technologies, which has generated a cognitive restructuring destined to produce real stable anthropological modifications in a short time, to which we must respond with a correct digital education. Educators of the third millennium are called to satisfy emerging socio-educational needs through processes of "critical literacy of technologies", aimed at promoting soft skills for the development of pro-social behaviors and for the prevention and containment of unprecedented manifestations of deviance which proliferate on the web.


Keywords


Digital Education; New Deviance; Soft Skills

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Accoto, C. (2019), Il mondo ex machina. Cinque brevi lezioni di filosofia dell'automazione, Milano: Egea.

Boyd D. (2014), It's complicated, Roma: Castelvecchi.

Cattarinussi, B. (2006). Sentimenti, Passioni, Emozioni. Le radici del comportamento sociale. Milano: FrancoAngeli.

Colombo, F. (2020). Ecologia dei media. Manifesto per una comunicazione gentile, Milano: Vita e Pensiero.

D’Ambrosio, M. (2019). La sociologia delle emozioni e il legame sociale. Ripensare il rapporto “tra umani” nella società tecnologica. Cultura e Studi del Sociale, 4(2), 177–192.

Hochschild, A.R. (2013). Lavoro emozionale e struttura sociale. Roma: Armando Editore.

Iavarome M.L., Aruta L., (2022), Le digital skills tra soft e hard. L’Educatore Mediale tra criticità e opportunità, Form@re - Open Journal per la formazione in rete, Firenze University Press.

Iavarone M. L., (2022), Educare nei mutamenti. Sostenibilità didattica delle transizioni tra fragilità ed opportunità. Milano: FrancoAngeli.

Iavarone, M. L. (2019). Curare i margini. Riprendersi il senso dell’educazione per prevenire il rischio. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 11(18), 1–5.

Kaye L.K., Kowert R., Quinn S., (2017), The role of social identity and online social capital on psychosocial outcomes in MMO players, in Computers in Human Behavior, Volume 74.

Kolbrun H. K., Haukur F. G., Rannveig S. (2021), Narcissism and Social Media: The Role of Communal Narcissism, Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 10106. https://doi.org/10.3390/ijerph181910106.

Marmion, J.F. (2015). Solitudini in rete. Conversazione con Sherry Turkle. Psicologia Contemporanea, 252, pp. 28-33.

Marzullo R. (2022), Abissi e disarmonie. Analisi pedagogica delle relazioni familiari disfunzionali, Milano, FrancoAngeli.

P. Ricoeur, Hegel e Husserl sull’intersoggettività, in Dal testo all’azione, Jaca Book, Milano 1989, p. 290.

Pati L. (2004), Progettare la vita. Itinerari di educazione al matrimonio e alla famiglia, La Scuola, Brescia, 2004.

Prensky M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001

Riva, G. (2014), Nativi Digitali. Crescere e apprendere nel mondo dei nuovi media, Bologna: il Mulino.

Rivoltella, P.C. (2013), Educare (al)la cittadinanza digitale, Rivista di scienze dell’educazione, Anno LI numero 2 maggio/agosto 2013, Roma: Pontificia Facoltà di Scienze dell'Educazione Auxilium, pp. 214-224.

Rivoltella, P. C. (2018), Il Futuro Della Rete: Educazione E Cittadinanza Digitale = The future of the network: education and digital citizenship. Rivista di scienze dell’educazione, 56(3), 330–339.

Rivoltella, P. C. (2021). Introduzione. Tecnologia e relazione. Presupposti per una nuova cultura della prevenzione. In Rivoltella P. C. (Ed.), La scala e il tempio: Metodi e strumenti per costruire Comunità con le Tecnologie (pp. 11–22). Milano: FrancoAngeli.

Thoits, P.A. (1995). Devianza emozionale: futuri obiettivi della ricerca. In G. Turnaturi (a cura di), La sociologia delle emozioni. Milano: Anabasi.

Wallace, P. (2017). La psicologia di Internet. Milano: Raffaello Cortina.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i2.815

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296