PEDAGOGIC INTERCONNECTIONS BETWEEN BIOEDUCATIONAL SCIENCES, INTERCULTURE, AND KNOWLEDGE CONSTRUCTION

Stefania Maddalena

Abstract


Bioeducational sciences are part of the evolution occurring within the epistemological framework of pedagogy conceptualised as “incarnated” science, always embedded into historical, social, and cultural contexts. Informed by biology, neurosciences, psychology, and philosophy, bioeducational sciences are employed by  pedagogic research to seek the development of the subject in individual and collective spheres.


Keywords


Bioeducational sciences, educability, interculture, knowledge construction

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Alborea R., Izzo D. (2002), Manuale di Pedagogia Interculturale. Pisa: ETS.

Baron-Cohen S. (2012), La scienza del male. L'empatia e le origini della crudeltà. Milano: Cortina Raffaello.

Bateson G., (1979), Mente e natura: un’unità necessaria. Milano: Adelphi.

Batini F. , Del Sarto G. (2007), Raccontare Storie. Roma: Carocci.

Blanco M. (1975), L'inconscio come insiemi infiniti, Torino: Einaudi.

Bruni E.M. (2008), Pedagogia e trasformazione della persona. Lecce: PensaMultimedia.

Bruni E.M. (2012), Intersezioni pedagogiche. Pisa: ETS.

Cooper R. K., Sawaf A. (1997), Il fattore emozione. Milano: Sperling & Kupfer.

Dato D. (2019), L’insegnante emotivo. Formare tra menti e affetti. Bari: Progedit.

Dewey J. (1949), Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Dewey J. (1939), Teoria della valutazione. Trad.it, 1968. Firenze: La Nuova Italia.

Frauenfelder, E. (2011). Una dinamica dialogica per la nascita delle Scienze bioeducative. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 14(1), 7-17. https://doi.org/10.13128/Studi_Formaz-10787

Frauenfelder E., Santoianni F. –Striano M. (2004), Introduzione alle scienze bioeducative, Roma-Bari: Laterza.

Frauenfelder E., Santoianni F. (2002), Percorsi dell’apprendimento, percorsi per l’insegnamento, Roma: Armando

Frauenfelder E., Santoianni F. (2002) (a cura di), Le scienze bioeducative. Prospettive di ricerca. Napoli: Liguori.

Immordino-Yang M.H. (2017) Neuroscienze affettive ed educazione. Milano: Raffaello Cortina

Liew, J. (2012). Effortful Control, Executive Function, and education: bringing self regulatory and Social Emotional Competencies to the table. in Child Development Perspectives, Vol. 6, n. 2, 2012, pp. 105–111

Loiodice I., Ulivieri S. (2017) (a cura di), Per un nuovo patto di solidarietà. Il ruolo della pedagogia nella costruzione di percorsi identitari, spazi di cittadinanza e dialoghi interculturali. Bari: Progedit.

Lucangeli D. (2019), Cinque lezioni leggere sull'edizione di apprendere. Trento: Erickson.

Mannese E. (2012), Apprendimento e formazione. Nuove prospettive di ricerca, Lecce: PensaMultimedia.

Margiotta U. (2011), Prefazione in Olivieri D., Mente, cervello ed educazione. Neuroscienze e pedagogia in dialogo. Lecce: PensaMultimedia

Olivieri D. (2011) Mente, cervello, educazione.Neuroscienze e pedagogia in dialogo. Lecce: PensaMultimedia

Sirignano F.M. (2019), L’intercultura come emergenza pedagogica. Modelli e strategie educative, Pisa: ETS.

Stein E. (1986). L’empatia, Milano: Franco Angeli.

Varela F.J., E. Thompson, E. Rosch (1991), The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience Cambridge Mass: The Mit Press.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i1.801

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296