THE FOURTH WALL IN CLASS AND THE PROXEMICS OF THE BODY IN TRADITIONAL AND DISTANCE LEARNING

Angela Arsena

Abstract


The article investigates the issue of the age-old separation between the teaching staff and learners in the classrooms. It is a lack of proximity and sometimes also of relationality that brings us back to the importance of bodies in the classroom space, and above all requires us to rethink new models of distance learning so far understood as a xerox copy of traditional teaching and not as a hermeneutic rethinking of it.


Keywords


Pedagogia, Didattica

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Allegri L. (2012). Prima lezione sul teatro. Bari/Roma: Laterza

Baldi, E. (2021). Con Montessori e oltre. Roma: tab.

Baldry H.C. (2021). I greci a teatro. Spettacolo e forme della tragedia. Bari/Roma: Laterza.

Berti E. (2011). Invito alla filosofia. Brescia: La Scuola.

Bronfenbrenner U. (2010). Rendere umani gli esseri umani. Trento: Erickson.

Damiano E. (2013). La mediazione didattica. Milano: FrancoAngeli.

Diderot D. (1991). De la poésie dramatique. Paris: Larousse.

Eco U. (2003). Dire quasi la stessa cosa. Esperienze di traduzione. Milano: Bompiani.

Ferrari, S., Carlomagno, N., Di Tore, P. A., Di Tore, S., Rivoltella, P. C. (2013). How technologies in the classroom are modifying space and time management in teachers experience?. In REM Research on Education and Media, 2, 81-89.

Galimberti U. (2009). Il senso di fare scuola. Modena: artestampa.

Jullien J. (1892). Le Théâtre vivant. Paris: Charpentier et Fasquelle.

Martinelli E. (2007). Don Lorenzo Milani. Dal motivo occasionale al motivo profondo. Firenze: Società editrice fiorentina.

Mastrocola P., Ricolfi L. (2021). Il danno scolastico. La scuola progressista come macchina della disuguaglianza. Milano: La nave di Teseo.

Maggi B. (ed)(1991). La formazione: concezioni e confronto. Milano: Etas.

Metzger W. (1971). I fondamenti della Psicologia della Gestalt. Firenze: Giunti Barbèra.

Nancy J.L. (2010). Corpo Teatro. Napoli: Cronopio.

Poincarè H. (1997). Scienza e metodo. Torino: Einaudi.

Popper K.R. (1974). La ricerca non ha fine. Autobiografia intellettuale. Roma: Armando.

Rivoltella P.C., (2021). Drammaturgia Didattica. Corpo, pedagogia e Teatro. Brescia: Scholè.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i3.701

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296