BODY MEDIATION IN THE COMPLEXITY OF THE HUMAN BEING: RESEARCH PATHS FOR AN INTEGRATED AND INCLUSIVE TEACHING BODY MEDIATION IN THE COMPLEXITY OF THE HUMAN BEING: RESEARCH PATHS FOR AN INTEGRATED AND INCLUSIVE TEACHING

Fabio Orecchio

Abstract


The aim of the present paper is to analyse the body and corporeity potentialities of the human being complexity both in general and in its identity building processes. Our analysis is focused on highlighting the function performed by the body in an integrated multidisciplinary process which views body mediation as one of the many strategies to enhance the individual as a whole and to give, through a semiotics of the body, a chance to hold back the dysfunctionalities present in many vulnerability frameworks. The exploration and rediscovery of the body role represent the paths embraced by pedagogy and special teaching for a long time in order to decode differences not just in terms of personal stories, but also as global behaviours, which consider and outline the body as a subject of knowledge and learning.

 

Obiettivo del presente lavoro è quello di effettuare un’analisi delle potenzialità del corpo e della corporeità nella complessità della persona in generale e nei processi di costruzione della sua identità. Ciò nel tentativo di mettere in luce la funzione che il corpo svolge in un processo multidisciplinare integrato, che vede nella mediazione corporea una delle tante strategie per valorizzare il soggetto nella sua globalità e per offrire, attraverso una semeiotica del corpo, la possibilità di arginare le disfunzionalità presenti in molti quadri di vulnerabilità. L’esplorazione e la riscoperta del ruolo del corpo rappresentano le traiettorie da tempo intraprese dalla pedagogia e didattica speciale allo scopo di decodificare le differenze in termini non solo di storie personali, ma di funzionamenti globali, che vedono e tratteggiano il corpo come soggetto di conoscenza e di apprendimento.  

 


Keywords


Body mediation; didactics; inclusion; integrated teaching, neuroscience Body mediation; Disability; Inclusion; Integrated Teaching; Neuroscience.

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DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.614

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