PRAXEOLOGY AND INCLUSIVE PRACTICES IN SPECIAL NEEDS TEACHING. RESULTS OF AN INQUIRY AT UNIVERSITY

Rosa Sgambelluri, Paolo Demetrio Falzea, Antinea Ambretti

Abstract


The present work aims at obtaining an insight into the inclusive practices (Altomari et al., 2020; D’Alonzo, Maggiolini, 2020) of future special needs teachers studying at the Universities of Reggio Calabria (Italy) with a focus on universal designing as an important reference point for the implementation of inclusive processes. More specifically, it endeavors to situate the Universal Design for Learning (Black et al., 2015; Meyer at al., 2014; Murawski, Scott, 2021) within a praxeological dimension (Parlebas, 2005;2003;2001;1999; Lagardera, Lavega, 2003). A cultural approach of the aforesaid kind sets out to reach beyond disability as an unsurmountable barrier and valorizes the special needs teacher's design and the special needs student's self-determination (Cottini, 2016). In this light, we cannot fail to reckon with praxeological studies of motor behavior as crucial to individual and social life.


Keywords


Prasseologia, Universal Design for Learning, didattica, insegnanti di sostegno, contesto universitario

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Altomari, N., Sgambelluri, R., & Straniero, A. (2020). Percezione e agire inclusivo a scuola nelle attività di Educazione Fisica. Risultati di una indagine esplorativa. Italian Journal of Special Education for Inclusion (1), pp. 434-450.

Aquario D., Pais I., Ghedin E. (2017). Accessibilità alla conoscenza e Universal Design. Uno studio esplorativo con docenti e studenti Universitari. Italian Journal of Special Education for Inclusion, (2): 93-105.

Bear M.F., Connors B.W., Paradiso M.A. (2007). Neuroscience: Exploring the brain. USA: Lippincott & Wilkins.

Bertagna G. (ed.). (2005). Scuola in movimento. La pedagogia e la didattica delle scienze motorie e sportive. Milano: Franco Angeli.

Black R.D., Weinberg L.A., Brodwin M.G. (2015). Universal Design for Learning and Instruction: Perspectives of Students with Disabilities, In Higher Education. Exceptionality Education International, (25): 1-16.

Block M.E., Vogler E.W. (1994). Inclusion in regular physical education: the research base. Journal of Physical Education, Recreation, and Dance, 65, 40-44.

Cottini L. (2019). Universal Design for Learning e Curricolo Inclusivo. Imparare a progettare un didattica funzionale ai bisogni della classe e dei singoli. Strategie e strumenti. Unità didattiche per tutte le discipline. Firenze: Giunti Edu.

Cottini L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.

Cottini L. (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità. Percorsi educativi per svilupparla. Trento: Erickson.

Decreto Legislativo 13 aprile 2017, n.66, Norme per la promozione dell’inclusione scolastica dell’alunni con Disabilità.

De Anna L. (a cura di). (2009). Processi formativi e percorsi di integrazione nelle scienze motorie. Ricerca, teoria e prassi. Milano: FrancoAngeli.

Dyson B., Casey A. (2012). Cooperative Learning in Physical Education: A Research-based Approach. London & New York: Routledge.

D’Alonzo L., Maggiolini S. (2020). Nel fare e nell'operare: significati e pratiche dell'agire inclusivo. Trento: Erickson.

Evans, C., Williams, J., King, L., Metcalf, D. (2010), Modeling, guided instruction, and application of UDL in a rural special education teacher preparation program, Rural Special Education Quarterly, 29, (4): pp.41-48.

Ferretti E. (2008). Educazione in gioco. Giochi tradizionali sport e valori educativi alla luce di una nuova scienza:la prasseologia motoria. Canton Ticino: Casagrande.

Geake J.G. (2016). Il cervello a scuola: Neuroscienze e educazione tra verità e falsi miti. Trento: Erickson.

Ghedin, E., Mazzocut, S. (2017), Universal Design for Learning per una valorizzazione delle differenze: un’indagine esplorativa sulle percezioni degli insegnanti, Giornale Italiano della Ricerca Educativa, (18):145-162.

Goodwin D.L., Watkinson E.J. (2000). Inclusive physical education from the perspective of students with physical disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 17, 144-60.

Katz J.(2015). Implementing the three-block model of Universal Design for Learning: Effects on Teacher’s Self-Efficacy, Stress and Job Satisfaction in Inclusive Classroom K-12, International Journal of Inclusive Education, 19 (1):1-20.

Lagardera F., Lavega P. (2003). Introduccion a la Praxiologia Motriz,. Barcellona: Paidotribo.

Medeghini, R., Vadalà, G., Fornasa, W., & Nuzzo, A. (2013). Inclusione sociale e disabilità. Linee guida per l’autovalutazione della capacità inclusiva dei servizi. Trento, Erickson.

Meyer A., Rose D.H., Gordon D. (2014). Universal Design for Learning. Theory and practice. Wakefield, MA: CAST Professional Publishing.

Moliterni P. (2013). Didattica e scienze motorie. Tra mediatori e integrazione. Roma: Armando.

Montesano L., Carchidi R., Valenti A. (2019). I principi dell’Universal Design for Learning nella scuola dell’inclusione. Un’indagine esplorativa. Studi pedagogici, (25): 151-167.

Murawskj W.W., Scott K.L. (2021). Universal Design for Learning in pratica. Strategie efficaci per l’apprendimento inclusivo. Trento: Erickson.

Oliverio A. (2012). Prima lezione di neuroscienze. Roma-Bari: Laterza.

ONU (2006). Convenzione delle Nazioni Unite sui diritti delle persone con disabilità. New York.

Papadopoulou D., et al. (2004). Attitudes of Greek physical education teachers toward inclusion of students with disabilities. International Journal of Special Education, 19, 104-111.

Parlebas P. (2005). El joc, emblema d’una cultura, en Enciclopedia Catalana, Jocs i Esports tradicionals, Tradicionari, Enciclopèdia de la cultura popular de Catalunya, Vol. 3, Barcelona: Enciclopèdia catalana.

Parlebas P. (2003). Elementos de Sociología del deporte. Málaga : Unisport (Instituto Andaluz del Deporte), Junta de Andalucia.

Parlebas P .(2001). Juegos, deportes y sociedades. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.

Parlebas P.(1999). Giochi, sport e società, lessico di prasseologia motoria. Parigi: INSEP.

Robinson D. (2017). Effective Inclusive Teacher Education for Special Educational Needs and Disabilities: Some More Thoughts on the Way Forward. Teaching and Teacher Education 61(1), 164-178.

Seymour H., Reid G., Bloom G.A. 2009. Friendship in Inclusive Physical Education. Adapted Physical Activity Quarterly 26(3), 201-219.

Sharma U., Nuttal A. (2014). The Impact of Training on Pre-Service Teacher Attitudes,

Concerns, and Efficacy Towards Inclusion. Asia-Pacific Journal of Teacher Education 44(2), 142-155.

Sgambelluri R. (2020). Dall’ICF all’Universal Design for Learning. Itinerari didattici e propsettive inclusive. Roma: Anicia.

Slininger D., Sherrill C., Jankowski C.M. (2000). Children’s Attitudes Towards Peers with Severe Disabilities: Revisiting Contact Theory. Adapted Physical Activity Quarterly, 17, 176-196.

Tripp A., Rizzo T. (2006). Disability labels affect physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, 23, 310-326.

Valenti A. (2019). I servizi d’Ateneo in un’Università inclusiva. Trento: Erickson.

Vigotskij L.S. (1974). Storia dello sviluppo delle funzioni psichiche superiori. Firenze: Giunti.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1.518

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296