SLD, SPORT AND PHYSICAL ACTIVITY: PSYCHOLOGICAL AND SOCIAL ASPECTS
Abstract
Specific Learning Disorders represent a complex phenomenon that manifests itself in rather peculiar and typical areas. Generally this type of problem requires the use of a series of elements and tools that allow the subject to acquire notions, skills and abilities. DSAs are mainly recognized due to their difficulty in automating learning practices, however, in parallel, there are consequences that are also reflected in the psychological and social sphere. In fact, it is found that this type of disorder is associated with emotional and relational problems. In this sense, sport can cover various and important functions for people with Specific Learning Disorders since, given its characteristics, it can represent a valid support tool. Physical activity and sport are in fact a valuable resource of behavioral, psychological, emotional and relational support.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
AID Associazione Italiana Dislessia, Comitato Promotore Consensus Conference. Disturbi Evolutivi Specifici di Apprendimento. Raccomandazioni per la pratica clinica di dislessia, disortografia, disgrafia e discalculia. Erickson, Trento.
Anolli, L., Legrenzi, P., (2001). Psicologia Generale. Il Mulino, Bologna.
Ascione, A., Molisso, V., Montesano, P. (2017). Inclusion and Physical activity for individuals with Special Educational Needs. Scienze e Ricerche, n° 46, pp. 37-41. ISSN 2283- 5873
Bandura, A. (2000). Autoefficacia. Teorie e applicazioni. Erikson Edizioni, Trento.
Cei, A., (1998). Psicologia dello sport. Il Mulino, Milano
Cornoldi, C. (1995). Metacognizione e apprendimento. Il Mulino, Bologna.
Cornoldi, C. (Ed.). (2007). Difficoltà e disturbi dell'apprendimento. Il mulino.
Ianes, D. (2005) Bisogni Educativi Speciali e inclusione. Erickson Edizioni, Trento.
Ianes, D., Cramerotti, S., (2015). Alunni con Bisogni Educativi Speciali. Erickson, Trento.
Isidori, E. (2009). Pedagogia dello sport. Carocci, Milano.
Isidori, E., Fraile, A. (2008). Educazione, sport e valori. Un approccio pedagogico critico- riflessivo. Aracne, Roma.
Liperini, G., Testi, A. (2017). La famiglia BES. Una visione clinica sociale e relazionale. Armando Editore, Roma.
Molisso, V., Bonfiglio, L. (2018). DSA e università: sostegno, esperienze ed interventi. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, Edizioni Universitarie Romane, pp. 41-48.
Molisso, V., Di Palma, D., Ascione, A. (2019). Apprendere ad Apprendere: una proposta pedagogica in ambito scientifico per i DSA. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, Edizioni Universitarie Romane, pp. 46-56.
Molisso, V., Masullo, M. (2018). The benefits of sport in Specific Learning Disorders. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, Edizioni Universitarie Romane, pp. 19-24.
Molisso, V., Savino, F., Iovino, S., Tafuri, D., Quarto, M. (2019). SLD and pedagogical-experimental approach: “Learning to Learn” in scientific field. Acta Medica Mediterranea, 35, pp. 1389.
Molisso, V., Tafuri, D., (2020). Disturbi Specifici dell'Apprendimento e Sport: Modelli e Strumenti Educativi. Athena Editore, Napoli.
Shaffer, R.H., (2005). Psicologia dello sviluppo. Un’introduzione. Raffaello Cortina, Milano.
Spinelli, D., (1997). Psicologia dello sport e del movimento umano. Zanichelli, Bologna.
Watzlavick, P., Jackson, D.D., Beavin, J. (1967). Pragmatica della comunicazione umana. Trad. it., Astrolabio, Roma 1971.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.483
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296