THE BODY AND MOVEMENT AT THE CENTER OF SCHOOL EXPERIENCE. SOME REFLECTIONS ON THE INTRODUCTION OF PHYSICAL EDUCATION IN PRIMARY SCHOOL

Alessandra Priore

Abstract


The idea that the cognitive experience of the world originates in the body and that the transformative potential of existence is contained within it is assumed to be fundamental. The global involvement of the Self, even in its bodily dimensions, in the knowledge processes represents an educational requirement that can no longer be evaded and that calls the school to respond in an incisive way on the reformulation of teaching practices. Despite the numerous advances made in this direction, many questions still remain open, especially in relation to the ways in which they can give space to the different languages of human communication and build learning settings that involve pupils from every point of view. Starting from the theoretical framework outlined, we intend to reflect on the recent introduction of the teaching of physical education in primary school, placing in the foreground the specific areas of teaching and the repercussions on the side of teachers’education, but above all the dialectic between performative and educational aspects.


Keywords


physical education; embodiment; physical literacy; teachers’education; meaningful learning

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Baldacci, M. (2009). La dimensione emozionale nel curricolo. L’educazione affettiva razionale nella scuola. FrancoAngeli.

Beni, S., Chróinín, D.N. & Fletcher, T. (2019). A focus on the how of meaningful physical education in primary schools. Sport, Education and Society, 24, 624-637.

Cambi, F. (2010a). Il corpo ritrovato. Humana Mente, 4 (14), 67-77.

Cambi, F. (2010b). Corpo multiplo e formazione postmoderna: una frontiera della “cura sui”. In A. Cunti (Ed.). La rivincita dei corpi. Movimento e sport nell’agire educativo (pp. 21-27). FrancoAngeli.

Casolo, F., Musaio, M. & Nosari, S. (2019) (Eds.). Pedagogia e cultura della corporeità nell'età evolutiva. Vita e Pensiero.

Chróinín, D.N., Fletcher, T. & O’Sullivan, M. (2018) Pedagogical principles of learning to teach meaningful physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23:2, 117-133.

Cunti, A. (2015) (Ed.). Corpi in formazione. Voci pedagogiche. Milano: FrancoAngeli.

Cunti, A. (2016). Mente, Corpo, Ambiente: prospettive pedagogiche per la formazione di corporeità sistemiche. In A. Cunti (Ed.). Sfide dei corpi. Identità, Corporeità, Educazione (pp. 17-29). FrancoAngeli.

D’anna, C. & Gomez Paloma, F. (2019). La professionalità del docente di Educazione Fisica nella scuola primaria. Riflessioni, scenari attuali e prospettive. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 11, 18, 50-68.

Dato, D. (2019). L’insegnante emotivo. Formare tra mente e affetti. Progedit.

Galimberti, U. (1987). Il corpo. Feltrinelli.

Galimberti, U. (2005). Prefazione. In H. Gardner, Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento (p. 9-10). Erickson.

Gamelli, I. (2001). Pedagogia del corpo. Meltemi.

Gamelli, I. (2012) (Ed. ). Ma di che corpo parliamo? I saperi incorporati nell’educazione e nella cura. FrancoAngeli.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.

Lucangeli, D. (2020). Cinque lezioni leggere sull'emozione di apprendere. Erickson.

Malpeli, G. (2007), Lavorare con il corpo. In S. Kanizsa S. (Ed.). Il lavoro educativo. L’importanza della relazione nel processo di insegnamento-apprendimento (pp. 48-49). Mondadori.

Massa, R. (1997). Cambiare la scuola. Educare o istruire? Laterza.

Milella, M. (2020). Corporeità: parole e significati formativi. Studium Educationis, 3, 6-18.

Nelson, K. (1996). Language in cognitive development. The emergence of the mediated mind. Cambridge University Press.

Nicolosi, S., Greco, C., Mangione, J., Sgrò, F. & Lipoma, M. (2016). Verso la Physical Literacy: percorsi di riflessione e ricerca di senso nella pratica dell’educazione fisica nella scuola primaria. Formazione&Insegnamento, XIV, 263-280.

Priore, A. (2015). Movimento e apprendimento. In A. Cunti (Ed.), Corpi in formazione. Voci pedagogiche (154-158). FrancoAngeli.

Priore, A. (2016). Le emozioni prendono corpo. La riflessività emotiva nei contesti educativi. In A. Cunti (Ed.). Sfide dei corpi. Identità, Corporeità, Educazione (157-168). FrancoAngeli.

Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24:6, 611-623.

Rogoff, B. (1990). Imparando a pensare. L’apprendimento guidato nei contesti culturali. Trad. it, Cortina Editore, 2006.

Rosch, E., Thompson, E. & Varela, F.J. (1991). The embodied mind: Cognitive Science and Human Experience. The Mit Press.

Striano, M. (2015). Embodiment. In A. Cunti (Ed.), Corpi in formazione. Voci pedagogiche (91-95). FrancoAngeli.

Tafuri, D. & Priore, A. (2020). Risorse e criticità dell’innovazione tecnologica della scuola. Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics,4, 1, 27-35.

Whitehead, M.E. (2010). Physical Literacy: throughout the life course. Routledge.

Winnicott, D. (1970). Sulle basi di Sé nel corpo. In Esplorazioni psicoanalitiche. Cortina.

Papageorgaki, Z.K. (2018). Researching the lived experience of physical education: some pedagogical insights. Sport, Education and Society, 23:9, 916-927.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.482

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296