GIFTEDNESS AND TEACHERS’ PROFESSIONAL CULTURE IN ITALY: A SURVEY ON REPRESENTATIONS FROM SYNECOLOGICAL PERSPECTIVE

Eugenia Treglia, Giuliani Arianna

Abstract


The study investigates knowledge, representations, and attitudes of 5.087 Italian teachers and future teachers toward giftedness, interpreted from a synecological perspective as a resource for the balance of educational ecosystems. The quali-quantitative analysis conducted reveals a theoretical recognition of the specific needs of gifted students, however accompanied by resistance toward structured operational strategies, with significant variations across school levels. Direct experience with high-potential students seems to influence professional dispositions. The results highlight the necessity of systemic training interventions that support the translation of recent Italian legislation into coherent and widespread educational practices.


Keywords


Educational ecosystems; Giftedness; Synecological pedagogy; Teacher’s professional culture, Teacher’s training

Full Text:

PDF

References


Alesi, M. (2020). Profili emotivo-motivazionali nello studio della plusdotazione. Giornale italiano di psicologia, 47(3-4), 731-735.

Allport, G.W. (1961). Pattern and Growth in Personality. Holt, Rinehart & Winston.

Atal, D., & Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and teacher education, 101, 103305.

Baldacci, M., Nigris, E., & Riva, M.G. (2020). Idee per la formazione degli insegnanti. Milano: FrancoAngeli.

Baudson, T.G., & Preckel, F. (2016). Teachers’ Conceptions of Gifted and Average-Ability Students on Achievement-Relevant Dimensions. Gifted Child Quarterly, 60(3), 212-225.

Brazzolotto, M. (2018). La formazione in servizio degli insegnanti rispetto le tematiche della plusdotazione. Formazione & insegnamento, 16(2 Suppl.), 215-226.

Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742.

Capperucci, D. (2022). Le competenze professionali degli insegnanti. In G. Bandini, R. Biagioli e M. Ranieri (Eds.), La formazione degli insegnanti neoassunti. Modelli, strumenti, esperienze (pp. 35-69). Pisa: ETS.

Cassibba, R., & Semeraro, C. (2020). Teorie implicite degli insegnanti e impatto sulle opportunità educative degli alunni plusdotati. Giornale italiano di psicologia, 47(3-4), 765-770.

Chiappetta Cajola, L., & Ciriaci A.M. (2013). Didattica inclusiva. Quali competenze per gli insegnanti? Roma: Armando.

Cinque, M., & Sartori, L. (2020). Gifted: conoscere e valorizzare i giovani plusdotati e di talento dentro e fuori la scuola. Roma: Magi.

Cornoldi, C. (2019). Bambini eccezionali: superdotati, talentosi, creativi o geni. Bologna: Il Mulino.

Cottini, L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.

Dai, D.Y. (2010). The nature and nurture of giftedness: A new framework for understanding gifted education. NY: Teachers College Press.

Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of teacher education, 57(3), 300-314.

Eurydice (2006). Specific educational measures to promote all forms of giftedness at school in Europe. European Commission.

Fabbri, M., & Soriani, A. (2021). Le sfide della scuola in una società complessa. Educare alla cittadinanza digitale per la costruzione di una cultura della democrazia. Pedagogia Oggi, 19(2), 054-063.

Fiorucci, A. (2017). I bisogni formativi speciali dei “gifted students”. Gli atteggiamenti degli insegnanti. L’integrazione scolastica e sociale, 16(1), 59-65.

Fiorucci, M., & Zizioli, E. (2022). La formazione degli insegnanti: problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità e aperta a tutti e tutte. Lecce: Pensa Multimedia.

Forte, E. (2025, 9 ottobre). La scuola riconosce i bambini geniali. “Una didattica ad hoc per valorizzarli”. La Stampa, p. 22.

Gagné, F. (2018). Academic talent development: Theory and best practices. In S. I. Pfeiffer, E. Shaunessy-Dedrick, & M. Foley-Nicpon (Eds.), APA handbook of giftedness and talent (pp. 163-183).

American Psychological Association.

GATEItaly (2014). Manuale operativo. Interventi e strategie per l’alto potenziale cognitivo. Regione del Veneto.

Giuliani, A., & Treglia, E. (2025). Formazione iniziale e competenze professionali degli insegnanti: un focus sulla plusdotazione. In R. Tammaro, C. Lisimberti & A. Tinterri (a cura di), Ricerca didattica e formazione degli insegnanti. Modelli, approcci e metodologie (pp. 444-451). Lecce: Pensa MultiMedia.

Hoogeveen, L. (2017). Gifted students. How to find them, how to teach them. L’integrazione Scolastica e Sociale, 16(1), 42-50.

Ianes, D., & Cramerotti, S. (2013). Alunni con BES-Bisogni Educativi Speciali: Indicazioni operative per promuovere l'inclusione scolastica sulla base della DM 27.12. 2012 e della Circolare Ministeriale n. 8 del 6 marzo 2013. Trento: Edizioni Erickson.

La Marca, A., & Marzano, A. (2022). Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills. Atti del convegno Nazionale SIRD Palermo, 30 giugno, 1 e 2 luglio 2022. Lecce: Pensa Multimedia.

Lucangeli, D. (2019). Gifted. La mente geniale. Riconoscere e educare bambini plusdotati. Firenze: Giunti Scuola.

Lucisano, P. (2014). L'immagine dell'insegnante, le politiche scolastiche e gli investimenti nella formazione dei docenti. In L. Balduzzi, D. Mantovani, M. T. Tagliaventi, D. Tuorto, & I. Vannini (a cura di), La professionalità dell'insegnante: Valorizzare il passato, progettare il futuro (pp. 13-28). Roma: Aracne.

Mangione, G.R., & Maffei, F. (2013). Didattica e Gifted Children. Approcci consolidati e prassi emergenti. Italian Journal of Educational Research, (11), 140-156.

Niemi, H., Toom, A., Kallioniemi, A., & Lavonen, J. (2018). The Teacher's Role in the Changing Globalizing World: Resources and Challenges Related to the Professional Work of Teaching. Leiden: Brill Sense.

Paparella, N. (2023). Pedagogia sinecologica: Per una scuola dell'equilibrio. Lecce: Pensa MultiMedia.

Payton, J.W., Wardlaw, D.M., Graczyk, P.A., Bloodworth, M.R., Tompsett, C.J., & Weissberg, R.P. (2000). Social and emotional learning: A framework for promoting mental health and reducing risk behavior in children and youth. Journal of School Health, 70(5), 179-185.

Perla, L. (2013). Per una didattica dell'inclusione: Prove di formalizzazione. Lecce: Pensa MultiMedia.

Perla, L., & Martini, B. (2019). Professione insegnante. Idee e modelli di formazione. Milano: Franco Angeli.

Pfeiffer, S.I. (2013). Serving the gifted: Evidence-based clinical and psychoeducational practice. Routledge.

Pfeiffer, S.I., Shaunessy-Dedrick, E., & Foley-Nicpon, M. (Eds.). (2018). APA handbook of giftedness and talent. American Psychological Association.

Reid, E., & Horváthová, B. (2016). Teacher training programs for gifted education with focus on sustainability. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(2), 66-74.

Renzulli, J.S. (2005). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for promoting creative productivity. In R.J. Sternberg & J.E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 246-279). Cambridge University Press.

Rigon, F., Pedron, M., Faleri, E., & Lucangeli, D. (2017). L'iperdotazione cognitiva a scuola: la didattica a sostegno del talento. Psicologia e Scuola, maggio-giugno, 46-51.

Rivoltella, P.C. (2023). Gli EAS, tra didattica e pedagogia di scuola. Brescia: Morcelliana.

Rosa, H. (2015). Accelerazione e alienazione: Per una teoria critica del tempo nella tarda modernità. Torino: Einaudi.

Rutigliano, A., & Quarshie, N. (2021). Policy approaches and initiatives for the inclusion of gifted students in OECD countries. OECD Education Working Papers.

Siegle, D., & Powell, T. (2004). Exploring teacher biases when nominating students for gifted programs. Gifted Child Quarterly, 48, 21–29.

Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F.C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12(3), 3-54.

UNESCO (2016). Education 2030: Incheon Declaration and Framework. UNESCO.

VanTassel-Baska, J. (2018). Achievement unlocked: Effective curriculum interventions with low-income students. Gifted Child Quarterly, 62(1), 68-82.

Zanetti, M.A. (2023). Bambini e ragazzi ad alto potenziale: Una guida per educatori e famiglie. Roma: Carocci.

Ziegler, A. (2005). The actiotope model of giftedness. In R.J. Sternberg & J.E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 411-436). Cambridge University Press.

Zins, J.E., & Elias, M.J. (2006). Social and emotional learning. In G.G. Bear & K.M. Minke (Eds.), Children's needs III: Development, prevention, and intervention (pp. 1-13). National Association of School Psychologists.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i3.1658

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296