CONVERSATIONAL AGENTS IN SCHOOL TO BUILD SHARED AND INTERDEPENDENT FUTURES

Loredana Perla, Angelamaria De Feo, Ilenia Amati

Abstract


The incessant transformation of the world, the challenges that new generations are called to face to earn a future role in society make it necessary to acquire life skills. Following the theoretical framework of dialogue pedagogies, the PEDI-CAM training research is proposed to provide empirical evidence on the effectiveness of conversational agents in transforming educational contexts into inclusive and sustainable ecosystems.


Keywords


Conversational Agent, Inclusion, Life skills, School, Dialogue

Full Text:

PDF

References


Altet, M. (2003). La ricerca sulle pratiche d’insegnamento in Francia. Brescia: La Scuola.

Alexandre, L. (2018). La guerra delle intelligenze. Intelligenza artificiale contro intelligenza umana. Torino: EDT.

Amati, I. (2022). La didattica inclusiva. Teorie e pratiche per i disturbi specifici dell’apprendimento. Lecce: Pensa Multimedia.

Amati (2023). Sapere dell’educazione e didattica inclusiva. Un dispositivo per lo sviluppo professionale degli educatori. Lecce: Pensa Multimedia.

Beckett, C., Maughan, B., Rutter, M., Castle, J., Colvert, E., Groothues, C., ... & Sonuga‐Barke, E. J. (2006). Do the effects of early severe deprivation on cognition persist into early adolescence? Findings from the English and Romanian adoptees study. Child development, 77(3), 696-711.

Boffo, V., Iavarone, M. L., & Nuzzaci, A. (2022). Life skills and human transitions life skills e transizioni umane. Form re-Open J per la Form rete, 22(3), 1-8.

Botvin, G. J., & Griffin, K. W. (2004). Life skills training: Empirical findings and future directions. Journal of primary prevention, 25, No. 2, October, Springer,211-232.

Botvin, G. J., & Griffin, K. W. (2015). Life Skills Training: A competence enhancement approach to tobacco, alcohol, and drug abuse prevention. In L. M. Scheier (Ed.), Handbook of adolescent drug use prevention: Research, intervention strategies, and practice (pp. 177–196). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14550-011

Bozkurt, A., Xiao, J., Lambert, S., Pazurek, A., Crompton, H., Koseoglu, S., Farrow, R., Bond, M., Nerantzi, C., Honeychurch, S., Bali, M., Dron, J., Mir, K., Stewart, B., Costello, E., Mason, J., Stracke, C. M., Romero-Hall, E., Koutropoulos, A., Toquero, C. M., Singh, L Tlili, A., Lee, K., Nichols, M., Ossiannilsson, E., Brown, M., Irvine, V., Raffaghelli, J. E., Santos-Hermosa, G Farrell, O., Adam, T., Thong, Y. L., Sani-Bozkurt, S., Sharma, R. C., Hrastinski, S., & Jandrić, P. (2023). Speculative futures on ChatGPT and generative artificial intelligence (AI): A collective reflection from the educational landscape. Asian Journal of Distance Education, 18(1), 53-130.

https://doi.org/10.5281/zenodo.7636568

Buber M., (2004), Il principio dialogico e altri saggi, a cura di Poma A., Milano: San Paolo, Milano, [1962]

Calzone, S., & Mazza, C. (2023). L’educazione come bene comune per progettare il futuro: il contributo dell’Educazione Civica. IUL Research, 4(8), 202-212.

Cascella, M., Bellini, V., Montomoli, J., Bignami, E. G., Vetrugno, L., Santonastaso, D. P., ... & Dell'Atti, I. (2023). Intelligenza artificiale e il “grande circo dell’editoria medico-scientifica”. Recenti Progressi in Medicina, 114(2), 118-120.

Casetti, F, (2023), Schermare le paure. I media tra proiezione e protezione. Milano: Bompiani.

Coin, F. (2013). Didattica enattiva: cos’ è e cosa può fare. Formazione & insegnamento, 11(4), 127-134.

Contini, M. (2009). Etica della professionalità educante: competenze, saperi e passioni. Ricerche di Pedagogia e Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 4(2),1-17.

Damasio, A. (1995). L’errore di Cartesio: emozione, ragione e cervello umano, Milano: Adelphi.

de Araujo, A., Papadopoulos, P. M., McKenney, S., & de Jong, T. (2024). A learning analytics‐based collaborative conversational agent to foster productive dialogue in inquiry learning. Journal of Computer Assisted Learning, 40(6), 2700-2714.

Dolci D. (1985). Palpitare di nessi. Roma: Armando

Dolci, D. (1996), La struttura maieutica e l’evolverci, Firenze: La Nuova Italia.

Fedeli D. (2023). The dialogical principle as the foundation of educational action: the legacy of Martin Buber. Italian Journal of Special Education for Inclusion, XI, 1, 86‐92. https://doi.org/10.7346/sipes-01-2023-08.

Ferrero, V. (2021). Prender parola. Il dialogo come strumento educativo e l’insegnante come facilitatore per costruire una classe-comunità inclusiva. Riflessioni a partire dalle pedagogie della parola e del dialogo e dalla Philosophy for Children. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 13(22), 88-103.

Freire P. (1968). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra (trad. it. La Pedagogia degli oppressi, Mondadori: Milano, 2002).

Freire P. (1974), L’educazione come pratica della libertà. I fondamenti sperimentali della «pedagogia degli oppressi», Milano; Arnoldo Mondadori.

Freire P. (2004), Pedagogia dell’autonomia. Saperi necessari per la pratica educativa, Torino, EGA

Freire, P. (2002). La pedagogia degli oppressi, Torino: Ega.

Fryer, L., & Carpenter, R. (2006). Bots as Language Learning Tools. Language Learning & Technology, 10(3), 8-14.

García Hoz, V. (2005). L’educazione personalizzata, trad. it. a cura di G. Zanniello, Brescia: La scuola.

Habib, S., Vogel, T., & Thorne, E. (2025). Student Perspectives on Creative Pedagogy: Considerations for the Age of AI. Thinking Skills and Creativity, 101767.

Heckman, J. J. (2008). Schools, skills, and synapses. Economic inquiry, 46(3), 289-324.

Hu, L., & Chen, G. (2023). A systematic review and meta-analysis of productive peer talk moves. Journal of Behavioral Education, 1–33. https:// doi.org/10.1007/S10864-023-09513-9

Kreppner, J. M., Rutter, M., Beckett, C., Castle, J., Colvert, E., Groothues, C., ... & Sonuga-Barke, E. J. (2007). Normality and impairment following profound early institutional deprivation: a longitudinal follow-up into early adolescence. Developmental psychology, 43(4), 931.

Laneve, C. (2005). La didattica fra teoria e pratica. Brescia:La Scuola.

Lizzola, I. (2018). Fulvio Manara: una bandiera spostata. Educazione Aperta, 4, 21.

Lyon, D., Balbi, G., Veltri, C., Di Salvo, P. (2020). La cultura della sorveglianza: come la società del controllo ci ha reso tutti controllori. Luiss University Press.

Loughran, J. J., Hamilton, M. L., Laboskey, V. K., & Russell, T. L. (Eds.). (2007). International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (Vol. 12). Springer.

Mackes, N. K., Golm, D., Sarkar, S., Kumsta, R., Rutter, M., Fairchild, G., ... & ERA Young Adult Follow-up team. (2020). Early childhood deprivation is associated with alterations in adult brain structure despite subsequent environmental enrichment. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(1), 641-649.

Manara, F. C. (2016). Il principio della comunità di ricerca in Lorenzo Milani. Orientamenti pedagogici: rivista internazionale di scienze dell'educazione, 63(365), 481-498.

Michelini, M. C. (2018). La dialogicità nel discorso pedagogico The dialogicity in the pedagogical discourse. PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA, 4(1/2018), 1-31.

Natale, S. (2022). Macchine ingannevoli: Introduzione all'edizione italiana. In Macchine ingannevoli: Comunicazione, tecnologia, intelligenza artificiale (pp. 5-20). Einaudi.

reflection from the educational landscape. Asian Journal of Distance Education, 18(1), 53-130.

Panciroli, C. (2021). Elementi di didattica post-digitale (pp. 1-257). Bononia University Press.

Perla, L. (2010). Didattica dell’implicito. Brescia: La Scuola.

Perla L. (2013). Per una didattica dell’inclusione. Prove di formalizzazione. Roma: Pensa Multimedia.

Rapetti, Y. B. (2022). La società senza sguardo: Divinizzazione della tecnica nell’era della teocnocrazia. Mimesis.

Rouvroy, A., & Stiegler, B. (2016). The digital regime of truth: From the algorithmic governmentality to a new rule of law. La Deleuziana, (3), 6-29.

Rutter, M., & O'Connor, T. G. (2004). Are there biological programming effects for psychological development? Findings from a study of Romanian adoptees. Developmental psychology, 40(1), 81.

Sadin, E. (2019). Critica della ragione artificiale. Roma: Luiss University Press

Sirna, C., & Romano, R. (2019). Decolonizzare la mente. Un percorso di umanizzazione. Quaderni di Intercultura», xi, 267-276.

Turkle, S. (2016). La conversazione necessaria. La forza del dialogo nell’era digitale. Milano: Giulio Einaudi Editore.

UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: a new social contract for education.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381

Vinatier, I., Altet, M. (2008). Analyser et comprendre la pratique enseignante. Lectures, Les livres.

https://journals.openedition.org/lectures/648

Wegerif, R., & Major, L. (2019). Buber, educational technology, and the expansion of dialogic space. Ai & Society, 34, 109-119.

Winkler, R., & Söllner, M. (2018, July). Unleashing the potential of chatbots in education: A state-of-the-art analysis. In Academy of management proceedings (Vol. 2018, No. 1, p. 15903). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.

Zhai, X. (2022). Esperienza utente di ChatGPT: implicazioni per l'istruzione. Disponibile su SSRN 4312418 .

Zhai, X., Nyaaba, M., & Ma, W. (2024). Can generative AI and ChatGPT outperform humans on cognitive-demanding problem-solving tasks in science? Science & Education, 1-22.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2.1422

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296