SUSTAINABILITY AS CARE AND EDUCATIONAL RESPONSIBILITY: A GENERATIONAL CHALLENGE

Angela Arsena, Michela Baldini, Giada Prisco, Grazia Romanazzi

Abstract


The paper proposes a theoretical-critical reflection on the epochal challenges facing today’s younger generations. Among these, sustainability is surely one of the most pressing and complex for humanity as it requires investing in intergenerational solidarity. Young people have the potential to lead us to a more sustainable future but it is our collective responsibility to empower and support them in their efforts, ensuring they have the knowledge, tools and educational opportunities to build a more equitable and regenerative world for all living beings.

Keywords


sustainability; young generation; care; educational responsibility; best practices

Full Text:

PDF

References


Ammaniti M. (2020). E poi, i bambini. I nostri figli al tempo del coronavirus. Milan: Solferino.

Barone P. (2009). Pedagogia dell’adolescenza. Milan: Guerini Scientifica.

Bertolini P. (2005). Pedagogia e scienze dell’educazione. Florence: La Nuova Italia.

Bruner J. (1988). La mente a più dimensioni. Trad. it. Bari: Laterza.

Bruner J. (1992). La ricerca del significato. Trad. it. Torino: Bollati Boringhieri.

Cambi F. (2010). Educazione e pedagogia oggi. Rome-Bari: Laterza.

Careri F. (2006). Walkscapes. Camminare come pratica estetica. Torino: Einaudi.

Chambers A. (1993). Tell Me: Children, Reading and Talk - How Adults Help Children Talk Well About Books. Mississipi: Thimble Press.

D’Aprile G., Bufalino G. (2024). Storie tra i banchi. Il percorso “EcoNarrazioni. Atelier formativi per la cura educativa”. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 16(28): 77-89.

Di Bari C. (2020). L’emergenza Covid-19 tra comunicazione e formazione, Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(1): 45-54.

Donati P., Solci R. (2011). I beni relazionali. Che cosa sono e quali effetti producono. Torino: Bollati Boringhieri.

Farné R. (2018). L’insostenibile pesantezza dell’educazione. Pedagogia oggi, XVI(1): 51-69.

Fromm E. (1976). To Have or To Be? New York: Harper & Row.

Giovannini E. (2018). L’utopia sostenibile. Rome-Bari: Laterza.

Goleman D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.

Guerra M. (2017). Materie intelligenti. Un'immersione nella pedagogia del bosco. Trento: Erickson.

Haidt J. (2024). The anxious generation. How the significant rewiring of childhood is causing an epidemic of mental illness. New York: Penguin.

Iaquinta T. (2022). Unlocked. Genitori ed educatori durante e dopo la pandemia. Bologna: Il Mulino.

Malavasi P. (2020). Insegnare l’umano. Milan: Vita e Pensiero.

Malavasi P. (2022). PNRR e formazione. La via della transizione ecologica. Milan: Vita e Pensiero.

Maltese S. (2021). Non è una pandemia per giovani. Le adolescenze in stand-by e la metafora che non c’è. Journal of Health Care Education in Practice, 3(1): 3-11.

Mancaniello M. R. (2020). Adolescenti al tempo del Covid-19: una riflessione sul significato di vivere “attimi della catastrofe adolescenziale” in uno spazio-tempo negato, nella separazione corporea dal gruppo dei pari e in una relazione scolastica digitale. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(1): 13-43.

Montessori M. (1850). La scoperta del bambino. Milan: Garzanti.

Montessori M. (1948). Come educare il potenziale umano. Milan: Garzanti.

Montessori M. (1950). Il segreto dell’infanzia. Milan: Garzanti.

Montessori M. (1952). La mente del bambino. Milan: Garzanti.

Mortari L. (2006). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Rome: Carocci.

Mortari L. (2020). Educazione ecologica. Rome-Bari: Laterza.

Morton T. (2013). Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Nussbaum M. C. (1995). Poetic Justice: The Literary Imagination and Public Life. Boston: Beacon Press.

Nussbaum M. C. (2011). Creating Capabilities: The Human Development Approach. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Paparella N., del Gottardo E. (2023). Bambini intraprendenti. La scuola in campagna. Milan: FrancoAngeli.

Prisco G. (2021). Transizione ecologica e nuove generazioni: il ruolo della famiglia nella promozione della sostenibilità in un’ottica inclusiva e interculturale. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 19(2): 159-168.

Prisco G., Isch Lopez E., Romero Moñivas J. (2024). Educare alla trasformazione sostenibile: dall’agire individuale alla partecipazione comunitaria. Reggio Emilia: Edizioni Junior.

Regni R. (2024). L’infanzia e i suoi segreti. Capire i bambini nella società iperconnessa. Rome: Armando.

Riva M. G. (2018). Sostenibilità e partecipazione: una sfida educativa. Pedagogia oggi, XVI(1): 33-50.

Rockström J., et al. (2009). Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and Society, 14(2): 32.

Sachs J. D. (2015). L’era dello sviluppo sostenibile. Milan: Università Bocconi.

Sandrini S. (2022). Pedagogia e formazione alla transizione ecologica. Tracce. Lecce: Pensa Multimedia.

Save the Children (2020). Proteggiamo i bambini. Whatever it takes. L’impatto della pandemia sui bambini e sugli adolescenti in Italia e nel mondo. Rome: Save the Children Italia Onlus.

Segre G., Campi R., Scarpellini F., Clavenna A., Zanetti M., Cartabia M., Bonati M. (2021). Interviewing children: the impact of the COVID-19 quarantine on children’s perceived psychological distress and changes in routine, BMC pediatrics, 21(1): 231.

Sen A. (1999). Development as Freedom. Oxford: Oxford University Press.

Terrusi M. (2017). Meraviglie mute. Silent book e letteratura per l'infanzia. Rome: Carocci.

UNESCO (2023). Re-immaginare i nostri futuri insieme: un nuovo contratto sociale per l’educazione. Paris/Brescia: UNESCO/Editrice La Scuola.

United Nations (2015). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Devolepement. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030% 20-Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf.

Von Bertalanffy L. (1983). Teoria Generale dei Sistemi. Fondamenti, sviluppo, applicazioni. Trad. it. Milan: Mondadori.

Wallace-Wells D. (2020). La terra inabitabile. Una storia del futuro. Milan: Mondadori.

WCED (1987). Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development, Oxford-New York: Oxford University Press.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2.1333

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296