EXPLORING EQUALITY, DIVERSITY AND INCLUSION IN DIFFERENT CONTEXT: A SENSITIVE APPROACH

Simona Iannaccone, Clorinda Sorrentino

Abstract


The heated debate that has been going on for several years now on issues related to the inclusive process in schools is the background from which the idea of this contribution starts and develops. A truly inclusive school must aim to remove all those obstacles that may limit each pupil's opportunity to develop to his or her fullest potential and the place where cultural diversity can best develop, enhancing the socio-emotional development of culturally diverse learners.

The approach to inclusive education must take into account not only traditional special educational needs categories (Ghedin, 2021), but also the unique challenges arising from socio-cultural contexts. The focus is on the basic principles of school inclusiveness, the benefits it brings, the challenges it can present and strategies for creating authentically inclusive educational environments (Cottini, 2018). Through a thoughtful and conscious approach, with the design of flexible and inclusive educational and training pathways that give voice and recognition to differences, it is possible to transform school educational institutions into places of learning that reflect human diversity and promote a more equitable and inclusive future (de Anna & Covelli 2021). In it, in fact, it is possible to promote practices aimed at the valorisation of divergent and unactual points of view, in which the tension of difference constitutes the horizon of meaning to be pursued for a democratically oriented society. The valorisation of disability is one of the interventions planned in the NRP in an absolutely transversal manner.


Full Text:

PDF

References


References

Bocci, F. (2021). Pedagogia speciale come pedagogia inclusiva. Itinerari istituenti di un modo di essere della scienza dell’educazione. Milano: Guerini Scientifica

Bocci, F. (2015). Un tentativo ulteriore di problematizzazione dell’attuale dibattito sul sistema di istruzione in Italia mediante lo sguardo dei Disability Studies. In F., Bocci, (cur), Disability Studies e Disability Studies Italy. Una voce critica per la costruzione di una scuola e di una società inclusive. L’integrazione Scolastica e

Sociale, 14(2), 100-109

Caldin, R., & Scollo, S. (2018). Inclusione lavorativa, disabilità e identità. Riflessioni e rappresentazioni. Studium Educationis, 3, 49-59.

Canevaro, A., Ianes, D. (2022). Un’altra didattica è possibile. Esempi e pratiche di ordinaria didattica inclusiva. Trento: Edizioni Erikson.

Chiappelli, T., Gentile, M. (2016). Per una didattica interculturale e inclusiva. In M. Gentile & T. Chiappelli (Cur.), Intercultura e inclusione. Il Cooperative Learning nella classe plurilingue (pp. 17-29). Milano: Franco Angeli. http://ojs.francoangeli.it/_omp/index.php/oa/catalog/book/204

Ciraci, A. M. (2019). Strategie didattiche per l’inclusione. La prospettiva delle competenze. In M. V. Isidori (Cur.), La formazione dell’insegnante inclusivo. Superare i rischi vecchi e nuovi di povertà educativa (pp. 82-93). Milano: Franco Angeli

Cottini, L. (2018). La dimensione dell’inclusione scolastica richiede ancora una didattica speciale? L’Integrazione scolastica e sociale, 17 (1), 11-19

Cottini L. (2021). Servizi per l’inclusione e per l’abitare: possono essere inclusivi anche se rivolti solo a persone condisabilità? Lo sguardo interessato della didattica speciale. Italian Journal of Special Education for Inclusion, IX, 1

D’Alessio, S. (2011). Inclusive Education in Italy. A Critical Analysis of the Policy of Integrazione Scolastica. Rotterdam: Sense Publish

d’Alonzo, L. (2012). Come fare per gestire la classe nella pratica didattica. Firenze : Giunti

d’Alonzo, L. (2016). La differenziazione didattica per l’inclusione. Trento: Edizioni Erikson

de Anna L., & Covelli A. (2021). Pedagogia speciale per l’inclusione: diversità e riconoscimento. Italian Journal ofSpecial Education for Inclusion, IX, 1

Dell’Anna, S., Ianes, D., & Tarini, G. (2022). Dalla dialettica universale-particolare verso una didattica plurale. Visioni, approcci e strategie per una scuola di tutti e di ciascuno. Scuola democratica, Learning for Democracy, Vol.3, pp.443-461

Dovigo, F. (2019). Integrare e/o includere: l’esperienza italiana alla luce della letteratura internazionale. Formazione, lavoro, persona, 20, 100-108

Dovigo, F., & Ianes, D. (2008). L’Index per l’inclusione. Promuovere l’apprendimento e la partecipazione nella scuola. Trento: Edizioni Erikson

Gaspari, P. (2014). Pedagogia speciale e “BES”. Spunti per una riflessione critica verso la scuola inclusiva. Roma: Anicia

Gaspari, P. (2021a). La Pedagogia speciale come scienze inclusiva: alcune riflessioni critiche. Italian Journal of SpecialEducation for Inclusion, IX, 1.

Gaspari, P. (2021b). Cura educativa, relazione d’aiuto e inclusione. Le categorie fondative della pedagogia specialenelle professionalità educative. Roma: Anicia

Ghedin, E. (2021). La pedagogia tra inclusività e specialità: il valore dell’accessibilità alle opportunità di apprendimento. Italian Journal of Special Education for Inclusion, IX, 1

Ianes, D., & Canevaro, A. (eds.). (2016). Orizzonte inclusione. Idee e temi da vent’anni di

scuola inclusiva. Trento: Erickson.

Ianes D. (2022). La speciale normalità. Strategie di integrazione e inclusione per le disabilità e i bisogni educativi speciali. Nuova edizione. Trento: Erickson

Maia, E. (2020). Educazione alla visual literacy per l’inclusione. Riflessioni per una scuola democratica. Lifelong Lifewide Learning, 16(35), 432-441.

Medeghini, R. (2018). Uscire dall’inclusione? L’inclusione scolastica tra problematizzazione, ambiguità e normalizzazione. In D. Goodley et al., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative (pp. 205-235). Trento: Erickson.

Mitchell, D. (2014). What really works in special and inclusive education: Using evidence- based teaching strategies. London: Routledge.

Palmieri, C. (2016, L'educatore nei servizi: marginalità, svantaggio, disabilità, Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 8(11), pp. 85-97

Ruzzante, G. (2017). La concettualizzazione della differenza nel contesto scolastico italiano. Research Padue Archive

UNESCO (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. Paris: UNESCO. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002482/248254e.pdf

Zoletto, D. (2023). Un approccio intersezionale alla ricerca pedagogica in scuole e comunità ad alta complessità socioculturale. Cultura pedagogica e scenari educativi, 1(1), 134-140 https://doi.org/10.7347/spgs-01-2023-20




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i1.1048

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296