STRUCTURING OF EDUCATIONAL PATHS AND AID INTERVENTIONS: CLINICAL PEDAGOGY IN THE SCHOOL CONTEXT

Francesca Latino, Francesco Tafuri

Abstract


The School is increasingly defined as an institution aimed at promoting the general development of the student as a whole person, promoting the process of maturation in its complexity. If the school aims are not limited only to the didactic preparation but want to facilitate the overall development of the individual, it is necessary to ensure that teachers pay attention, not only with the didactic aspect in the strict sense, but also to the formation of the students, on emotional, cognitive, and socio-relational level. In this context, Clinical Pedagogy finds multiple and important fields of action to activate a whole series of reflections, interventions and experiences that favor an improvement in the quality of school life. To promote the above, this contribution intends to propose critical reflections aimed at implementing a pedagogical-clinical methodology based on methods and techniques designed to improve the well-being of the person, within the school context.


Keywords


Corporeality; Educational context; Pedagogy

Full Text:

PDF

References


Biesta, G. (2021). World-centred education: A view for the present. Routledge.

Digennaro, S. (2021). Il corpo come vettore semantico del disagio giovanile. Educare. it–pedagogia e psicologia, 44-51.

Fabbri, L. (2023). Pedagogia clinica: autenticità di una scienza.

Faggioli, R., & Schenetti, M. (2020). Pedagogia e didattica della corporeità. STUDI SUPERIORI, 25-44.

Farahi Sarabi, F. (2022). Nuove prassi pedagogiche per favorire la partecipazione e il pensiero critico a scuola. La clinica della formazione al ser vizio degli insegnanti. In Sentieri di umanità nel mondo. Cittadinanza, partecipazione, educazione (pp. 63-69). Zeroseiup.

Gamelli, I. (2019). Bisogna innanzitutto essere corpo. La proposta della pedagogia del corpo per la formazione dell’educatore. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 27-34.

La Rosa, V., & Piccolo, A. L. (2020). Embodiment Cognition e Reading Body Riflessioni educative su corpo, lettura, apprendimento. RTH–Research Trends in Humanities. Education & Philosophy, 7, 1-9.

Longobardi, C., Settanni, M., Lin, S., & Fabris, M. A. (2021). Student–teacher relationship quality and prosocial behaviour: The mediating role of academic achievement and a positive attitude towards school. British Journal of Educational Psychology, 91(2), 547-562.

Manici, S. (2022). Per una pedagogia del soggetto: la centralità della persona negli interventi educativi. Ricerca Psicoanalitica, 33(1).

Mariani, A. (2020). Riflessioni sul corpo in pedagogia: tre percorsi. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 12(20), 7-14.

Mirone, S., Radice, C., Ratotti, M., Riva, S., & Santoro, R. (2021). Workshop: La supervisione pedagogica a scuola 22 gennaio 2021.

Pallonetto, L., Perrone, R., & Palumbo, C. (2021). Valutazione degli atteggiamenti disfunzionali: verso una pedagogia del corpo in chiave inclusiva. Valutazione degli atteggiamenti disfunzionali: verso una pedagogia del corpo in chiave inclusiva, 195-210.

Palmieri, C., & Palma, M. (2019). La scuola tra ricerca e partecipazione. La scuola tra ricerca e partecipazione, 1-230.

Pascoe, M. C., Hetrick, S. E., & Parker, A. G. (2020). The impact of stress on students in secondary school and higher education. International journal of adolescence and youth, 25(1), 104-112.

Pesci, G., & Mani, M. (2022). Dizionario di pedagogia clinica. Armando Editore.

Sirignano, F. M., & Maddalena, S. (2023). L'arte del curare. Nuove prospettive pedagogiche. In Medical Humanities & Medicina Narrativa (Vol. 1, pp. 15-18). Aracne.

Tröhler, D. (2020). National literacies, or modern education and the art of fabricating national minds. Journal of Curriculum Studies, 52(5), 620-635.

Viviani, A., & Pesci, G. (2021). Pedagogia clinica: scienza avvalorata dal Reflecting. Pedagogia clinica, 1-166.

Walker, S., & Graham, L. (2021). At risk students and teacher-student relationships: student characteristics, attitudes to school and classroom climate. International Journal of Inclusive Education, 25(8), 896-913.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i3.996

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296