THE MASTERPIECE OF TECHNICAL SKILL: SPORT AS A PERFORMING ART

Amedeo Giani

Abstract


The performing arts, understood as expressions of a corporeality through different forms, could be described through an exploration of three meanings of the English verb to perform: to execute, to render, and to represent. Since sports can be considered an expression of corporeity, the present contribution asks the question: can sports be considered a performing art? In an attempt to answer this inquiry, the role of performance within the sport’s scene will be explored, following the different possible meanings of sport’s performance: sport’s performance can be an expression of training, effort and measure, in the representation of a masterpiece. It is precisely from the possibility of considering the technical skill as a masterpiece capable of tracing an education in corporeality that an argument will be attempted in favor of the artistic-performative character of sport.

 


Full Text:

PDF (Italiano)

References


Alessandrini, G. (2014), La "pedagogia" di Martha Nussbaum. Approccio alle capacità e sfide educative, FrancoAngeli, Milano.

Arendt, H. (2021), Hannah Arendt on Hannah Arendt, in Thinking without a bannister. Essays in understanding, Schocken, New York.

Balduzzi, L. (2015), Comunicazione e corpo, in Cunti, A. (a cura di) Corpi in formazione, voci pedagogiche, FrancoAngeli, Milano.

Bellantonio, S. (2014), Sport e adolescenza, l’educazione come promozione delle risorse, FrancoAngeli, Milano.

Bellantonio, S. (2015), Prestazione/Performance sportiva, in Cunti, A. (a cura di) Corpi in formazione, voci pedagogiche, FrancoAngeli, Milano.

Bene, C. (2014), Opere, con l’Autografia di un ritratto [1995], Bompiani Editore, Milano.

Buffa F. (2014), Storie Mondiali, un secolo di calcio in 10 avventure, Sperling & Kupfer, Milano.

Deriu F. (2011), Arti performative e performatività delle arti come concetti ‘intrinsecamente controversi’, in Periodico del Centro Interdipartimentale di Studi sulle Arti Performative, Me 9/10.

Fappanni, S. (2014), Pedagogia dello sport e iconografia, Immaginaria Editrice, Cremona.

Farinelli G. (2005), Pedagogia dello sport ed educazione della persona, Morlacchi, Perugia.

Farné, R. (2016), Pedagogia del gioco e dello sport, in Morandi, M. (a cura di), Corpo, educazione fisica, sport. Questioni pedagogiche, FrancoAngeli, Milano.

Fiorilli A. (2014), Dalle vette innevate alla profondità marine: l'Arma dei Carabinieri nei quattro elementi naturali, Lampi di stampa editore, Milano.

Fraile, A. (2008), Sport ed educazione ai valori nella scuola, quadro teorico e prospettive di ricerca, in Isidori, E., Educazione sport e valori, un approccio pedagogico critico-riflessivo, Aracne, Roma.

Gadamer H.G. (1983), Wahrheit und Methode, trad. it. Verità e metodo, Bompiani, Milano.

Gamelli, I. (2011), Pedagogia del corpo, Raffaello Cortina, Milano.

Ghilardi M. (2007), Giochi di ruolo, estetica e immaginario di un nuovo scenario giovanile, Tunué, Latina.

Gozzelino, G. (2022), Arte contemporanea e diritto declinati nei topoi della quotidianità, in D’Urso, S., L’arte contemporanea nella realtà giuridica, Giappichelli Editore, Torino.

Guarcello, E. (2019), Le azioni della pazienza, impegnare, esplorare, osare, Studium Edizioni, Roma.

Hinterhuber, H. (1988), Strategia dello sviluppo interiore, il coraggio di essere se stessi, Edizioni mediterranee, Roma.

Huizinga, J (2002) Homo Ludens [1946], Einaudi, Torino.

Isidori, E. (2012), Pedagogia dell'allenamento, prospettive metodologiche, Nuova Cultura, Roma.

Le Boterf, G. (2008), Costruire le competenze individuali e collettive. Agire e riuscire con competenza. Le risposte a 100 domande, Guida, Napoli.

Margiotta, U (2018), La formazione dei talenti. Tutti i bambini sono un dono, il talento non è un dono, Franco Angeli, Milano.

Mari, G. (2019), Sport e educazione del carattere in Casolo, F., Musaio, M., Nosari, S., (a cura di) Pedagogia e cultura della corporeità nell’età evolutiva, Vita e Pensiero, Milano.

Nosari S. (2020), Fare Educazione, strutture, azioni, significati, Mondadori, Milano.

Olivieri, D. (2019) I mille volti del talento, oltre Gardner. Per una pedagogia dell'eccellenza. Armando Editore, Roma.

Ponzetta, F. (2005), Carmelo Bene al Costanzo Show: «Occhio zombie che stasera vi spacco il cervello», Collana Luoghi Non Comuni, Jubal Editore.

Refrigeri, G. (2010), Lo sport professionistico, in Milani, L. (a cura di), A corpo libero, sport, animazione e gioco, Mondadori, Milano.

Schechner R. (2006), Performance Studies. An Introduction, Routledge, London-New York.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i3.691

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296