FORMATION OF PARENTAL IDENTITY IN POSTMODERN SOCIETIES

Francesco Lo Presti, Alessandra Priore

Abstract


The article covers the problem of the reconfiguration of parental roles and responsibilities, which has been at the centre of the contemporary cultural debate for years. Due to the cultural instances, fluidity, and complexity that characterise postmodern society as a whole, we are witnessing a period of redefinition in which the roles of family members are through a significant phase of transformation. These changes highlight special educational exigencies that are mostly linked to the changing parenting styles and the extraordinary educational needs of both children and parents. The pedagogical in-depth study focuses on the interpretative categories of the new forms of parenthood and of being a family, as well as the indicators of a renewal of the educational relationship. On the educational level, the focus is on the development of the parent's critical-reflexive capacities, which are required for a problematic engagement with the experience of parenthood. 

                                                     


Full Text:

PDF (Italiano)

References


Ammaniti, M. (2015). La famiglia adolescente. Roma-Bari: Laterza.

Bauman, Z. (2009). Intervista sull’identità. A cura di Benedetto Vecchi. Bari: Laterza.

Bauman, Z. (2011). Modernità liquida. Bari: Laterza.

Bellingreri, A. (2014). La famiglia come esistenziale. Saggio di antropologia pedagogica. Brescia:

La Scuola.

Benasayag, M., Schmit, G. (2004). L’epoca delle passioni tristi: Milano: Feltrinelli.

Bertin, G.M., Contini, M.G. (1983). Costruire l’esistenza. Roma, Armando.

Bettelheim, B. (1987). Un genitore quasi perfetto. Milano: Feltrinelli.

Bornstein, M.H. (2002). Handbook of Parenting. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Bruner, J. (2000). La cultura dell’educazione. Milano: Feltrinelli.

Bruzzone, D. (2015). Dalla parte dell’ombra: un “altro” sguardo sull’educare. In Iori, V., Bruzzone, D. (a cura di). Le ombre dell’educazione. Ambivalenze, impliciti, paradossi. Milano: FrancoAngeli.

Byung-Chul Han (2020). La società senza dolore. Perché abbiamo bandito la sofferenza dalle nostre vite. Torino: Einaudi.

Cambi, F. (2020). Promemoria per un ‘genitore riflessivo’: dieci principi. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 2, pp. 5-11.

Contini, M.G., (2004). L’educazione alla progettualità esistenziale. Roma: Armando.

Cornacchia, M., Madriz, E. (2014). Le responsabilità smarrite. Crisi e assenze delle figure adulte. Milano: Unicopli.

Cunti, A. (2013). Incontrarsi come genitori: un’esperienza di formazione riflessiva. La famiglia. Rivista di problemi familiari, 2013, pp. 74-87.

Cunti, A. (2016). Il counseling sistemico-relazionale per una genitorialità riflessiva. In F. Marone (a cura di), Raccontare le famiglie. Legami, società, educazione. Lecce: Pensa MultiMedia.

D’agnese, V. (2002). La formazione all’auto-orientamento. In Frauenfelder, E., Sarracino, V. (a cura di), L’orientamento. Questioni pedagogiche. Napoli: Liguori.

De mennato, P. (1999). La ricerca “partigiana”. Teoria di ricerca educativa. Napoli: Liguori.

Demetrio, D. (1991). Crescita e cambiamento. In Massa, R., Demetrio, D. (a cura di), Le vite normali. Una ricerca sulle storie di formazione del giovani. Milano: Edizioni Unicopli.

Donati, P. (2006). Manuale di sociologia della famiglia, Roma-Bari: Laterza.

Donati, P.(2013). La famiglia. Il genoma che fa vivere la società. Soveria Mannelli: Rubbettino.

Formenti, L. (2001) Il genitore riflessivo: premesse a una pedagogia della famiglia. Studium Educationis, 1, pp. 100-110.

Formenti, L. (2012) (a cura di). Re-inventare la famiglia. Guida teorico-pratica per i professionisti dell’educazione. Milano: Apogeo.

Formenti, L. (2013). Introduzione. In L. Formenti (a cura di), Sguardi di famiglia. Tra ricerca pedagogica e pratiche educative. Milano: Guerini.

Galimberti, U. (2007), L’ospite inquietante. Il nichilismo e i giovani. Milano: Feltrinelli.

Gauchet, M. (2010). Il figlio del desiderio. Una rivoluzione antropologica. Milano: Vita e Pensiero.

Kaës, R., Faimberg, H., Enriquez, M., Baranes, J.J. (1993). Trasmission de la vie psychique entre générations. Paris: Dunod.

Iori, V. (2002). “Ripartire dalla famiglia”, in Strumenti, 3, 2002 (02/15).

Iori, V. (2009), Il sapere dei sentimenti. Fenomenologie e senso dell’esperienza: Milano: FrancoAngeli.

Iori, V., Bruzzone, D. (2015), Le ombre dell’educazione. Ambivalenze, impliciti, paradossi. Milano: FrancoAngeli.

Lash, C. (2004). L’io minimo. La mentalità della sopravvivenza in un’epoca di turbamenti. Milano: Feltrinelli.

Lévi-Strauss, C. (1947). Les structures élémentaires de la parenté. Paris: Presses Universitaires de France.

Lo Presti, F. (2010). Educare alle scelte. L’orientamento formativo per la costruzione di identità critiche. Milano: Carocci.

Lo Presti, F. (2016). L’educazione tacita ai sentimenti. Dimensioni implicite della formazione socio-affettiva in ambito familiare. In Marone, F. (a cura di). Raccontare le famiglie. Legami, società, educazione. Lecce: Pensa Multimedia.

Mariani, A. (2014). Diventare adulti. Formazione e nuovi modelli per contrastare la scomparsa dell’adulto. Milano: Unicopli.

Moscovici, S. (2005). Le rappresentazioni sociali. Bologna: il Mulino.

Perillo, P. (2019). Pedagogia per le famiglie. La consulenza educativa alla genitorialitá in trasformazione. Milano: FrancoAngeli.

Pourtois, J-P. (2001). Dall’educazione implicita all’educazione implicativa. In P. Milani, Manuale di educazione familiare. Trento: Erickson.

Priore, A. (2018). Tempi e spazi del famigliare. Percorsi pedagogici. Lecce: PensaMutimedia.

Smorti, A. (1997). Il Sé come testo. Costruzione delle storie e sviluppo della persona. Firenza: Giunti.

Zamengo, F. (2016). Educare l’adulto che educa. Riflessioni pedagogiche a partire dalle lettere ai familiari di Antonio Gramsci. Studium Educationis, XVII, 2, pp. 35-44.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i2.623

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296