MOTOR AND SPORTS EDUCATION: A PROPOSAL FOR A "FREIREAN" PEDAGOGICAL APPROACH

Giuseppe Madonna, Francesco Tafuri

Abstract


The purpose of this work is to hypothesize a "Freirean" approach to motor and sports education. Physical activity can become a winning card in the hands of educators, provided that the values transmitted through the teaching of sports are framed in a context of promotion and enhancement of the human person seen in its entirety and not only in the mere aspect of physical performance. Using the theories of the Brazilian pedagogist Paulo Freire, and therefore a dialogic approach also to motor and sports activity, it could be possible to make improvements both in the development of motor potential and in that of personality.


Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Agazzi, A. (1975). Il discorso pedagogico. Milano: Vita & Pensiero.

Agergaard, S. (2011). “Development and Appropriation of an Integration Policy for Sport: How Danish Sports Clubs Have Become Arenas for Ethnic Integration.” International Journal of Sport Policy and Politics 3 (3): 341–353.

Amara, M., Aquilina, D., Argent, E., Betzer-Tayar, M., Green, M., Henry, I., … Taylor, J. (2004). The roles of sport and education in the social inclusion of asylum seekers and refugees: An evaluation of policy and practice in the UK. Loughborough: Loughborough University.

Bauman, Z. (1999), La società dell'incertezza, Il Mulino, Bologna.

Bauman, Z. (2011). Modernità liquida. S. Minucci (traduttore), Editori Laterza.

Bertagna, G. (2004). Scuola in movimento. La pedagogia e la didattica delle scienze motorie e sportive tra riforma della scuola e dell’università. Milano: Franco Angeli.

Boscolo, P. (1990). Psicologia dell’apprendimento. Aspetti cognitivi e motivazionali. Torino: UTET.

Bradbury, S. (2011). From racial exclusions to new inclusions: Black and minority ethnic participation in football clubs in the East Midlands of England. International Review for the Sociology of Sport, 46, 23.

Bruner, J. (1997), La cultura dell'educazione, Feltrinelli, Milano

Bruner, J. S., (1996). The culture of education. Cambridge: Harvard University Press.

Catarci M. (2016), La Pedagogia della liberazione di Paulo Freire. Educazione, intercultura e cambiamento sociale, Franco Angeli, Milano.

de Mennato, P. (2007). Per una cultura educativa del corpo. Una epistemologia costruttivista delle scienze motorie, Lecce: Pensa Multimedia.

Farinelli, G. (2005). Pedagogia dello sport ed educazione della persona (Vol. 3). Perugia: Morlacchi.

Freire P. (1970), La Pedagogia degli oppressi, Mondadori, Milano.

Freire P. (1992), Pedagogia della speranza, Ed. 2014, Edizioni Gruppo Abele, Torino.

Freire P. (1996), Pedagogia dell’autonomia, Ed. 2014, Edizioni Gruppo Abele, Torino.

Freire P. (2017), Le virtù dell’educatore, EDB, Bologna.

Gadotti M. (2002), Perché continuare a leggere Freire?, in P. Freire, La Pedagogia degli oppressi, Mondadori, Milano.

Gardner, H. (2002). Formae mentis, Feltrinelli, Milano.

Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences. New Horizons. New York: Basic Books, Perseus Books Group.

Isidori, E., (2009). La pedagogia dello sport. Roma: Carocci Editore.

Knijnik, J.; Spaaij, R.; Jeanes, R. (2019). Reading and writing the game: creative and dialogical pedagogies in sports education. Thinking skills and creativity 32, pp. 42-50.

Lo Presti, F. (2005). Il senso del sé. Percorsi autoriflessivi nella formazione. Lecce: Pensa Multimedia.

Makarova, E., and W. Herzog. 2014. “Sport as a Means of Immigrant Youth Integration: An Empirical Study of Sports, Intercultural Relations, and Immigrant Youth Integration in Switzerland.” Sportwissenschaft 44 (1): 1–9.

Moliterni P., Magnanini A. (2018) (a cura di), Lo Sport educativo per una società inclusiva. Tra esperienze, problematiche e prospettive. Franco Angeli, Milano.

Muller A.J. (2011), Pedagogy of the sport. Application of Freirean principles, EFDeportes, Revista Digital, 16, n. 162, Buenos Aires.

Osti, M., Gamberini, A., (2010). Educare per vincere nella vita. Roma: Armando.

Paparella, N. (2005), Pedagogia dell'infanzia. Principi e criteri, Armando, Roma.

Paparella, N. (2005), La ricerca didattica nei contesti formali, non formali, informali, Monolite, Roma.

Quarmby T. & Luguetti C. (2021) Rethinking pedagogical practices with care-experienced young people: lessons from a sport-based programme analysed through a Freirean lens, Physical Education and Sport Pedagogy, DOI: 10.1080/17408989.2021.1976742

Sibilio, M. (2005). Lo sport come percorso educativo: attività sportive e forme intellettive. Napoli: Guida.

Sibilio, M. (2008). Il gioco e le attività motorie e ludico-sportive: cenni storici e codici pedagogici. Lecce: Pensa Editore.

Spaaij, R., & Jeanes, R. (2013). Education for social change? A Freirean critique of sport fordevelopment and peace. Physical Education and Sport Pedagogy, 18 (4), 442-457.

Spaaij, R., N. Schulenkorf, R. Jeanes and S. Oxford (2018) 'Participatory research in sport-for-development: Complexities, experiences and (missed) opportunities', Sport Management Review 21(1): 25-37.

Tafuri, D., Di Palma, D., & Raiola, G. (2017). The role of the diversity manager for valuing diversity in sport. Sport Science, 10 (1), 70-74.

Valentini, M., Dardanello, R., Federici, A. (2003). L’arte del gioco e dell’animazione, Urbino: Editore Montefeltro.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1.593

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.