INCLUSION OF UNACCOMPANIED FOREIGN MINORS: THE SUPPORT OF TECHNOLOGY IN THE ACQUISITION OF LANGUAGE SKILLS.
Abstract
Unaccompanied foreign minors are minors present on the Italian territory who do not have an Italian nor an EU citizenship and are not assisted by adults. The Italian Ministry of Labour and Social Policies report has shown that their number has progressively increased in recent years. The first obstacle they encounter in school and social inclusion is tied to the difficulty in the use of the Italian language. The study intends to detect the neuropsychological dynamics of language learning and the innovative tools that facilitate the process of language learning. Concrete experiences in the use of technologies will be proposed (use of Alternative Augmentative Communication, illustrated and voice synthesised E-books, subtitled videos, language enhancement applications, etc.) and which have proved effective in the acquisition of the Italian language to these young people on our territory.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Balboni P. E. (2014). Didattica dell'italiano come lingua seconda e straniera. Torino: Bonacci.
Bevilacqua, P., Clementi A.D., Franzina E. (2001). Storia dell’emigrazione italiana. Roma: Donzelli Editore.
Biagioli, R. (2018). Traiettorie migranti. Minori stranieri non accompagnati. Racconti e storie di vita. Pisa: Edizione ETS.
Borri, A., Minuz, F., Rocca, L., Sola C. (2014). Italiano L2 in contesti migratori. Sillabo e descrittori dall’alfabetizzazione all’A1. Torino: Loescher.
Canevaro, A., Malaguti, E. (2014). Inclusione ed educazione: sfide contemporanee nel dibattito attorno alla pedagogia speciale. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2, 102.
Chini, M. (2015). Il parlato in italiano L2: aspetti pragmatici e prosodici. Milano: Franco Angeli.
Cottini, L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
Dettori, F. (2021). Giustizia minorile e integrazione sociale. Milano: Franco Angeli.
Foschino Barbaro, M.G. (2021). Minori stranieri non accompagnati tra vulnerabilità e resilienza. Percorsi di accoglienza, presa in carico, tutela e cura. Milano: Franco Angeli.
Friese S., (2019). Qualitative Data Analysis with ATLAS.ti. London: SAGE Publications.
Huggins, K.S., Klar, H.W., Hammonds, H.L., Buskey, F.C. (2017). Developing leadership capacity in others: An examination of high school principals’ personal capacities for fostering leadership. International Journal of Education Policy & Leadership, 12 (1), pp. 1-5.
Leone P., Mezzi T. (2011). Didattica della comunicazione orale. Lingue seconde e italiano a scuola e all'università. Milano: Franco Angeli.
Maffia, M., De Meo, A. (2017). Tecnologie per l’analisi del parlato e alfabetizzazione in italiano L2. Il caso di immigrati senegalesi adulti. Italian Journal of Educational Technology, 25(1) pp.83-93.
Minuz, F. (2014). La didattica dell’italiano in contesti migratori; Gentes, 1(1), pp. 107-112. https://www.unistrapg.it/sites/default/files/docs/university-press/gentes/gentes-2014-1-107.pdf
Norberg, K., Gross G.S. (2019). Turbulent Ports in a Storm: The Impact of Newly Arrived Students upon Schools in Sweden. Values and Ethics in Educational Administration, 14 (1), pp. 1-7.
OCSE, Studenti immigrati a scuola. Promuovere il cammino verso l'integrazione, Pubblicazione dell'OCSE, 2016. http://dx.doi.org/10.1787/9789264249509-en
Oliverio, A. (2001). L’arte di imparare, Segrate (Mi): Rizzoli.
Pierce S. (2016). Meeting the Needs of Unaccompanied Child Refugees, in America Educator, 4 (2), pp. 41-44.
Rania N., Migliorini, L., Sclavo, E., Cardinali, P., Lotti, A. (2014). Unaccompanied migrant adolescents in the italian context: tailored educational interventions and acculturation stress. Chid &Youth Services, 35 (4), pp. 292-315.
Striano, M., Capobianco, R., Cesarano, V.P. (2017). La didattica inclusiva per una scuola di tutti e per tutti. Dal riconoscimento dei Bisogni Educativi Speciali alla personalizzazione degli apprendimenti. Rivista Formazione Lavoro Persona, 8, 30.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1.564
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296