THE PEDAGOGICAL ROLE OF MOTOR ACTIVITY IN CONTRASTING EDUCATIONAL POVERTY

Antonio Ascione, Maurizio Corona

Abstract


Educational and economic poverty are two phenomena closely connected to each and are spreading exponentially, also due to the health emergency due to the Coronavirus. The first educational areas that must be valued in order to face and reduce this constant growth are certainly the school institution, the family and physical education. In particular, the school, intended as the first educational agency and glue among others, has the task of using all the educational sources that exist, thereforeit must exploit all the potential of Motor Activity to be able to counter the family economic difficulties that inevitably compromise the correct cultural and social growth of the child and therefore of the future citizen. This article aims to highlight how the combination of  “School and Physical Education” is one of the necessary pillars to tackle Educational Poverty, especially in the developmental age.


Keywords


Motor Education; Educational Poverty; Educational Agency

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Arduini, G., &Chiusaroli, D. (2020). Povertà educativa in tempo di Covid-19. Rivista Scholè, ISSN: 2612-6540,p. 257-272.

Bellantonio, S. (2014). Sport e adolescenza. L'educazione come promozione delle risorse (Vol. 1, pp. 1-152). FrancoAngeli.

Bertoli, F., & Modonutti, G. B. (2007). Psicologia sociale della salute: autostima, stile di vita e comportamenti a rischio in adolescenza. Edizioni Goliardiche.

Cereda, F. (2017). Le prospettive metodologiche dell’educazione motoria. Formazione & Insegnamento. Rivista Internazionale di Scienze dell'Educazione e della Formazione, 15(2), 233-240.

D’Antone, A. (2020). Il sostegno educativo alla famiglia e alla genitorialità: contenuti, strumenti e strategie per la formazione delle figure professionali a valenza pedagogica. FrancoAngeli.

Di Genova, N. (2021). La gestione delle emergenze e il contrasto alla povertà educativa: il ruolo delle competenze di resilienza dei professionisti dell’educazione. PEDAGOGIA OGGI, 19(1), 139-144.

Lipoma, M., Napoli, O., &Paloma, F. G. (2008). Le attività motorie e sportive come crescita socio-culturale del soggetto adolescente. Quadrimestrale di Scienze Motorie Unione Nazionale Chinesiologi, 10, 59-63.

Maggi, D. (2020). Il ruolo della famiglia nell'educazione al movimento e alla legalità. Mizar. Costellazione di pensieri, 2019(11), 14-41.

Martinelli, C., & Oliviero, S. (2021). Insegnanti, comunità scolastica e pandemia: conseguenze e poste in gioco. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 13(22), 122-135.

Milani, L. (2020). Povertà educativa e Global Education. Riflessioni per uno scenario futuro.EducationSciences& Society, 2/2020 ISSN 2038-9442, ISSNe 2284-015X.

Moliterni, P., & Magnanini, A. (2018). Lo sport educativo per una società inclusiva.FrancoAngeli.

Nuzzaci, A., Minello, R., Di Genova, N., & Madia, S. (2020). Povertà educativa in contesto italiano tra istruzione e disuguaglianze. Quali gli effetti della pandemia?.LifelongLifewide Learning, 16(36), 76-92.

Rizzo, M. (2020). Covid-19 e nuove povertà. Esiti informalmente educativi della pandemia. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 12(20), 301-313.

Ronci, C. M. (2010). Scuola-famiglia tra continuità e cambiamenti: riflessioni sul percorso educativo scolastico per prevenire il disagio socio-relazionale. Scuola-famiglia tra continuità e cambiamenti, 1-224.

Sibilio, M. (2005). Lo sport come percorso educativo: attività sportive e forme intellettive. Guida Editori.

Tamburlini, G., & Marchetti, F. (2020). Pandemia di Covid-19: motivazioni e indicazioni per l’apertura di spazi educativi per bambini. Covid-19 Pandemic: Reasons and Indications for the Opening of Educational Spaces forChildren].” Medico e Bambino, 39(5), 301-304.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.492

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296