INCLUSION, DIGITAL AND BODY BETWEEN REALITY AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE. AN HYPOTHESIS
Abstract
In this paper the authors try to focus on the link between inclusion, digital and Artificial Intelligence, analyzing the sense of the body between real and virtual learning. It is necessary to consider a new aspect of the educational process in the contemporary school: digital inclusive school between the real and virtual learning of the individual with disabilities who takes advantage of the experiences of Artificial Intelligence as a new frontier of full inclusion.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Benadusi, L. & Giancola, O. (2020). Equità e merito nella scuola. Teorie, indagini empiriche, politiche. Franco Angeli: Milano.
Cambi, F. & Giosi, M. & Mariani A. (2017). Pedagogia generale. Identità, percorsi, funzioni. Roma: Carocci.
Casolo, F. & Vago, P. (2019). Educazione motoria e cultura della corporeità nella scuola primaria. Milano: Vita e Pensiero.
Chiappetta Cajola, L. (2019). Il PEI con l'ICF: ruolo e influenza dei fattori ambientali. Processi, strumenti e strategie per la didattica inclusiva. Roma: Anicia.
Damasio, A. R. (2018). Lo strano ordine delle cose. La vita, i sentimenti e la creazione della cultura. Milano: Adelphi.
D’Alonzo L. (2018). Pedagogia speciale per l’inclusione. Brescia: Scholè.
D'Alonzo, L. & Monauni, A. (2021). Che cos'è la differenziazione didattica. Per una scuola inclusiva ed innovativa. Brescia: Scholè.
De Luca, C. (2020). Scuola dell’autonomia e Educazione civica. Problemi e prospettive. Cosenza: Falco Editore.
De Kerchove, D. V. (2019). L’intelligenza connettiva. L’avvento della Web Society. Napoli: Aurelio De Laurentis Multimedia.
Ehrenberg, A. (2010). La fatica di essere sé stessi. Torino: Einaudi.
Fabiano, A. (2016). La scuola digitale. Questioni pedagogiche e didattiche. Roma: Anicia.
Fabiano, A. (2020). Didattica digitale e inclusione nella scuola dell’autonomia. Roma: Anicia.
Fadda, R. (2002). Sentieri della formazione. La formatività umana tra azione e evento. Roma: Armando.
Ferri, P. & Moriggi, S. (2018). A scuola con le tecnologie. Manuale di didattica digitalmente aumentata. Milano: Mondadori Università.
Foucault, M. Nascita della biopolitica. Corso al Collège de France (1978-1979), Feltrinelli, Milano, 2005
Gui, M. (2019). Il digitale a scuola. Rivoluzione o abbaglio? Bologna: Il Mulino.
Hickman, Larry A., Philosophical Tools for Technological Culture. Putting Pragmatism to Work, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 2001
Ianes, D. & Augello, G. (2019). Gli inclusio-scettici. Gli argomenti di chi non crede nella scuola inclusiva e le proposte di chi si sbatte tutti i giorni per realizzarla. Trento: Erickson.
Ianes, D. (2015). L'evoluzione dell'insegnante di sostegno. Trento: Erickson.
Lévy, P. (1995). Il virtuale. Milano: Raffaello Cortina.
Mastrocola, P. & Ricolfi, L. (2021). Il danno scolastico. La scuola progressista come macchina della disuguaglianza. Milano: La Nave di Teseo.
Molisso V. & Tafuri D. (2020). Disturbi specifici dell’apprendimento e sport: modelli e strumenti educativi. Napoli: Idelson-Gnocchi.
Mortari, L. (2021). La politica della cura. Prendere a cuore la vita. Milano: Raffaello Cortina.
McKinsey (2020). How artificial intelligence will impact K-12 teachers.
Recalcati M. (2001). Il vuoto e il resto. Il problema del reale in Lacan. Bologna: Cuem, Bologna.
Rizzolatti G, Sinigaglia, C., So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano, 2005
Rivoltella, P. C. (2021). Drammaturgia didattica. Corpo, pedagogia, teatro. Brescia: Scholè.
Rivoltella, P. C. (2020). Nuovi alfabeti. Educazione e culture nella società post-mediale. Brescia: Scholè.
Rivoltella, P. C. & Rossi, P. G. (2019). Il corpo e la macchina. Tecnologia, cultura, educazione. Brescia: Morcelliana.
Sen, A. (2020). Lo sviluppo è libertà. Perché non c'è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.
Sibilio, M. (2020). L'interazione didattica. Brescia: Scholè.
Spadafora, G. (2015). L’educazione per la democrazia. Studi su John Dewey. Roma: Anicia.
Spadafora, G. (2018). Processi didattici per una nuova scuola democratica. Roma: Anicia.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.488
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296