THE CENTRALITY OF DESIGN IN EDUCATIONAL CONTEXTS
Abstract
In everyday life we set ourselves goals to be completed: we have ideas, thoughts, dreams, but it is only by putting them into practice that we can realize them. This is the design. Designing means creating a path, a path with various steps, so that we can achieve the set goal, to satisfy a need.
This is especially true in the educational field: designing transforms the ideas of an educator, teacher, into reality, changing the future, improving it.
It is in this perspective that we intend to deal with the question of design in educational contexts, with the reconstruction of the theoretical framework of reference, with the main observational, declarative, connective, methodological, relational, transformative and evaluative characteristics.
With the analysis of the two main approaches to educational design, linear and circular, we want to highlight the importance of design competence, interpreted as the ability to transform the theoretical elaborations of problems and needs into practical actions that solve them.
Parole chiave
Full Text
PDFRiferimenti bibliografici
Blezza, F. (2020). Il pedagogista: un professionista sociale e il suo esercizio. Pisa, ETS.
Boudon, R. (1981). Effetti perversi dell'azione sociale. Milano, Feltrinelli.
Brandani, W., Tomisch, M. (2021). La progettazione educativa, il lavoro sociale nei contesti educativi. Roma, Carocci Faber editore.
Bronfenbrenner, U. (1986). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna, Il mulino.
Bruner, J., & Flores d'Arcais, G. Massimi, P. (1991). Verso una teoria dell'istruzione. Roma, Armando.
Cavagna, P. (2020). Manuale per la progettazione pedagogica ed educativa professionale. Milano, StreetLib.
De Angelis, M. (2016). Progettazione, valutazione, efficacia formativa. San Cesario di Lecce, Pensa.
Demetrio, D. (2009). L' educazione non è finita: idee per difenderla. Milano, Raffaello Cortina.
Dewey, J. (1971). Le fonti di una scienza dell'educazione. Firenze, La Nuova Italia.
Donati, P. (1991). Teoria relazionale della società. Milano, Angeli.
Lanzara, G. (1993). Capacità negativa: competenza progettuale e modelli di intervento nelle organizzazioni. Bologna Il mulino.
Paradiso, L. (2020). La progettazione educativa e sociale, modelli, metodologie, strumenti. Milano, Mondadori Education.
Romei, P. (2000). L'organizzazione come trama: fondamenti per la conoscenza e lo studio dei fenomeni organizzativi. Padova, CEDAM.
Traverso, A. (2021). Metodologia della progettazione educativa: competenza, strumenti e contesti. Roma, Carocci Editore.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i4.469
Refback
- Non ci sono refbacks, per ora.
Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.