TRAINING OF SPECIALIZED TEACHER IN THE PANDEMIC: PERSPECTIVES AND CHANGES

Annamaria Riccioni, Veronica Punzo, Francesca Salis

Abstract


 The pandemic has changed practices and organizational structures by imposing distances in educational practices at a global and school level. The traditional binomial composed by learning and teaching has been including the environment, as a third fundamental element (ICF, 2001): “environments, in fact, are learning mediators and can be considered active places intended as permanent systems of collective activity with their own shared and elaborated rules” (Marcarini, 2018). School, as an ideal multifaceted place of inclusion and learning, has to be renewed by combining the needs of safety with the resumption of teaching activities, starting from didactical strategies through digital technological innovation and teacher education and training (Rivoltella, 2021).


Keywords


Inclusion; Care relationship; Digital environment; Distance learning; Training teachers Inclusione; Relazione di Cura; Ambiente Digitale; Apprendimento a Distanza; Formazione Docenti

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Barra, Chiusaroli, Di Tore (2021), Research paths between ubiquity, distance and presence in digital learning environments after distance learning experiences in the covid emergency, Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva / Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 5 (3)

Bertagna G. (2020), Reinventare la scuola: un’agenda per cambiare il sistema di istruzione e formazione a partire dall’emergenza covid-19, Edizioni Studium Srl

Borrino R., Furini M., Roccetti M., Augmenting social media accessibility, W4A’09 Proceedings of the 2009 International Cross-Disciplinary Conference on Web Accessibililty (W4A), pp. 54-57 https://doi.org/10.1145/1535654.1535666

Bourdieu P. (2015), Forme di Capitale, Armando Editore, Roma

Coleman J.S. (2005), Fondamenti di teoria sociale, Il Mulino, Bologna

Contu R., La DaD a scuola finita, in https://www.laletteraturaenoi.it/index.php/scuola_e_noi/1214-la- dad-a-scuola-finita

D'Alonzo L. (2020), La gestione della classe per l'inclusione, Editrice Morcelliana, Brescia

D’Ambrosi L., La disabilità nei media digitali. Opportunità e rischi, in Giaconi C., Del Bianco N. (a cura di), (2018) Inclusione 3.0, Franco Angeli, Milano

Damiano E., Giannandrea L., Magnoler P., Rossi P. G. (2013), La mediazione didattica. Per una teoria dell’insegnamento, Franco Angeli, Milano

Dovigo F. (2007), Fare differenze: indicatori per l'inclusione scolastica degli alunni con bisogni educativi speciali, Erickson, Trento

Fiorillo A. (2020), Didattica a distanza: aspetti organizzativi, progressione dell'apprendimento, opportunità. In G. Laneve, La scuola nella pandemia. Dialogo multidisciplinare, eum, Macerata

Floridi L. (2014), La quarta rivoluzione. Come l’infosfera sta trasformando il mondo, Raffaello Cortina, Milano

Giaconi C. (2015), Qualità della vita e adulti con disabilità. Percorsi di ricerca e prospettive inclusive, FrancoAngeli, Milano

Giaconi C., Capellini S. (2015), Conoscere per includere, FrancoAngeli, Milano

Giaconi C., Del Bianco N. (a cura di), (2018) In azione. Prove di inclusione, Franco Angeli, Milano

Giaconi C., Del Bianco N. (a cura di), (2018) Inclusione 3.0, Franco Angeli, Milano

Giannandrea L. (2020), La scuola e l'emergenza Covid-19, in Laneve G., La scuola nella pandemia. Dialogo multidisciplinare, eum, Macerata

Girotti L. (2020), Una vicinanza che divide, una distanza che non unisce, in Laneve G., La scuola nella pandemia. Dialogo multidisciplinare, eum, Macerata

Holone H. (2012), “Inclusion by Accessible Social Media; Introduction to the Special Thematic Session”, in Miesenberger K., Karshmer A., Penaz P., Zagler W., Computers Helping People with Special Needs, 13th International Conference, ICCHP 2012, Linz, Austria, July 11-13.

Indicazioni Nazionali per il Curriculo per la scuola dell’infanzia e per il primo ciclo d’istruzione del 16 Novembre 2012

Isidori M. V. & Vaccarelli A. (2013), Pedagogia dell'emergenza Didattica nell'emergenza. I processi formativi nelle situazioni di criticità individuali e collettive, Franco Angeli, Milano

Landri P., Grimaldi E., Taglietti D., La scuola che verrà? Una mappa per prepararsi, in https://laletteraturaenoi.it/2020/04/06/la-scuola-che-verra-una-mappa-per-prepararsi/

Laneve G. (2020), La scuola nella pandemia. Dialogo multidisciplinare, eum, Macerata

Linee guida per la Didattica digitale integrata, https://www.miur.gov.it/-/scuola-pubblicate-le-linee-guida-per-la-didattica-digitale-integrata;

Marcarini M. (2018), Nuovi ambienti educativi come mediatori per sperimentare metodologie didattiche innovative. Didattica in Rete, (?edizioni e luogo)

Morin E. (2000), La testa ben fatta – Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero, Raffaello Cortina Editore, Milano

Mortari L. (2006), La pratica dell’aver cura, Bruno Mondadori, Milano

Pace E. M. (2020), Physically dispersed but virtually reunited: stories of inclusion during lockdown, Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica 4 (4)- DOI: https://doi.org/10.32043/gsd. v4i4%20si.285

Pagliara S. M. (2015), Il significato e il senso della tecnologia nella scuola, in L’insegnante specializzato. Itinerari di formazione per la professione, Franco Angeli, Milano

Persico D. (2018), Tecnologie a scuola per imparare a imparare: un approccio per studenti e insegnanti, in https://www.agendadigitale.eu/scuola-digitale/tecnologie-a-scuola-per-imparare-a-imparare-lapproccio-corretto-per-studenti-e-insegnanti/

Petrucco C., De Rossi M. (2009), Narrare con il digital storytelling a scuola e nelle organizzazioni, Carocci, Roma

Piano Nazionale Scuola Digitale, DM 851 del 27 ottobre 2015, https://www.istruzione.it/scuola_digitale/index.shtml;

Pinnelli S. & Fiorucci A. (2019). Disabilità e inclusione nell'immaginario di un gruppo di insegnanti in formazione. Una ricerca sulle rappresentazioni. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni. IX. 10.30557/MT00080.

Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants 2001 http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf

Putnam, R.D. (1993), The Prosperous Community. Social capital and Public Life, The American Prospect Inc.

Rivoltella P.C. (2001), Media Education, Carocci, Roma

Rivoltella P.C. (2017), L’agire didattico. Manuale per l’insegnante, Scholè, Brescia

Rivoltella P.C. (2020), Nuovi alfabeti. Media, pensiero, accelerazione, Scholé Brescia

Rossi P.G. (2021), Progettazione come azione simulata. Didattica dei processi e degli eco-sistemi, FrancoAngeli, Milano

Salis F., Rhodes B., (2021), Trauma Informed Care During a Global Pandemic: Synergies and multidisciplinary boundaries for working with childhood, adolescence, senility and disability, in Education sciences and society 1/2021, pp. 149-163, DOI:10.3280/ess1-2021oa11822

Scataglini C. (2009), Le formiche sono più forti del terremoto, Erickson, Trento

Stramaglia, M. (2020), Insegnare ai tempi del coronavirus. Per una breve fenomenologia della figura docente, in Laneve G., La scuola nella pandemia. Dialogo multidisciplinare, eum, Macerata

Strategia Europa 2020, https://ec.europa.eu/regional_policy/it/policy/what/glossary/e/europe-2020-strategy




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i4.463

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296