PEDAGOGY OF INCLUSION: EDUCATIONAL-SPORTS PERSPECTIVE IN THE TIME OF COVID-19

Lucia Martiniello, Giuseppe Madonna

Abstract


The ongoing COVID-19 pandemic has inevitably led to the modification of traditional educational paradigms, stimulating a rapid evolution of the tools used by educators and learners. This is a real educational challenge, all the more important if we consider that the situation is likely to accentuate differences and consequently exclude even greater sections of the population from the educational processes.

Also in this scenario Sport, for its universal nature, can be an important means for the inclusion of "weak" groups, and constitutes an educational tool of great value.


Keywords


Sport; Inclusion; Didactics; Lifewide Learning; COVID-19

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Baroni, F., & Lazzari, M. (2015). Studenti preadolescenti e uso degli strumenti telematici tra scuola ed extrascuola: confronto a tre anni di distanza. In EM&M Italia 2015: E-learning, Media Education and Moodlemoot-''Teach Different!''. Genova University Press.

Bottino, R. (2015). Evoluzione e prospettive nella ricerca in tecnologie didattiche. La didattica nell’era digitale, 23-38.

Brooks, D. C., & Pomerantz, J. (2017). ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2017. EDUCAUSE.

Casolo F., Coco D., Sopranzi S., Supital R.A. (2020), Physical and sports education in the era of COVID-19: between D.I.D. and outdoor education, in Formazione & Insegnamento XVIII - 3 - 2020.

Coco, D., Casolo F., Supital R. A., Sopranzi S. (2020). L’educazione motoria e sportiva al di là dello schermo: didattica ed esperienze durante il lockdown del Covid-19. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva / Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics., 4, 2, 15-25. doi: 10.32043/gsd.v4i2.196

Corsi, M., Sarracino V. (a cura di) (2011). Ricerca Pedagogica e Politiche della Formazione, Tecnodid Editore, Napoli.

Di Palma D., Maulini C., Ascione A. (2020). STIMULATE FORMATION IN PRIMARY SCHOOLS THROUGH AN EXPERIMENTAL MOTOR EDUCATION PROPOSAL “FOR ALL”. SPORT SCIENCE, vol. 13 (2020)

Di Palma, D., & Ascione, A. (2020). Experimenting with motor and sports sciences in primary school: Innovative proposals for didactics and evaluation systems. Journal of Human Sport and Exercise, 15(2proc), S162-S172. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2020.15.Proc2.06

Di Palma, D., & Ascione, A. (2020). TRAINING IN SCHOOL THROUGH MOTOR EDUCATION: AN EXPERIMENTAL PEDAGOGICAL PROTOCOL. SPORT SCIENCE, vol. 13 (2020) 1, p. 76-85

Di Palma D., & Cusano P. (2020). Didactic Innovation, Disability, Sport and Training Evaluation during Covid-19 / Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics - ISSN 2532-3296 - Anno 4 n. 2 - aprile - giugno 2020 - doi: 10.32043/gsd.v4i2.205.

Ferrari, L. (2018). Il digitale a scuola: per una implementazione sostenibile. FrancoAngeli Editor.

Freire, P. (1970). Pedagogia degli oppressi. Arnoldo Mondadori Editore, Milano.

Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2008). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. John Wiley & Sons.

Giannoli, F. (2016). PNSD: per una formazione sostenibile alla didattica innovativa e digitale. Bricks, VI, 4, 45-53.

Gover, A., Loukkola, T., & Peterbauer, H. (2019). Student-centred learning: approaches to quality assurance. EUA (European University Association).

Isidori, E. (2015). La Pedagogia dello Sport, Carocci Editore, Roma.

Laurillard, D. (2015). Insegnamento come scienza della progettazione. Costruire modelli pedagogici per apprendere con le tecnologie. Franco Angeli Editor.

Lazzari, M. (2018). Istituzioni di tecnologia didattica. Studium Srl. Editions

Mariano,A., Cambi, F., Giosi, M., Sarsini, D. (2009). Pedagogia generale. identità, percorsi, funzione. Carocci Editore, Roma.

Moliterni, P. (2013). Didattica e Scienze Motorie. Tra mediatori e integrazione. Armando Editore, Roma.

Moricca, C. (2016). L'innovazione tecnologica nella scuola italiana. Per un'analisi critica e storica. Form@ re, 16(1).

Panciroli, C., Corazza, L., Vignola, P., Marcato, E., & Leone, D. (2018). Didattica innovativa. Soluzioni efficaci per contesti complessi. Form@ re, 18(2).

Pitzalis, M., Porcu, M., De Feo, A., & Giambona, F. (2016). Innovare a scuola. Insegnanti, studenti e tecnologie digitali (pp. 7-194). Il Mulino Editor.

Rivoltella, P. C., & Rossi, P. G. (2019). Tecnologie e didattica nella società informazionale. Una cornice concettuale.

Rugelj, J., & Zapušek, M. (2018). Innovative and flexible forms of teaching and learning with information and communication technologies.

Sarracino, F., Sirignano, F.M. (a cura di) (2007). Pedagogie e Didattiche per l'Intervento Sociale. Giannini Editore, Napoli.

Sursock, A., Smidt, H. (2010). Trend 2010: a decade of change in European Higher Education, EUA 2010.

Tafuri, D., Ascione, A., Di Palma, D., Priore, A., Maulini, C. & Agosti, V. (2020). Didattica innovativa & Pedagogia Speciale. Educazione, Sport, Medicina. Naples: Idelson Gnocchi Editor

Vivanet, G. (2016). Tecnologie didattiche, tra evidenze di ricerca e criticità evidenti. Le questioni in gioco.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v4i4.249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296