REBUILDING A NEW HUMANITY BETWEEN EDUCATION AND THE CULTURE OF ALGORITHMS
Abstract
Emerging technologies are potentially limitless, bringing questions and uncertainties that challenge individual freedom. According to Sloterdijk, the history of technology and culture is an attempt to artificially recreate the original uterine stage, a uterodicea. New socio-communicative modalities, correlated to digital technologies, have generated a cognitive restructuring, to which we must respond with a correct digital education, with processes of "literacy of technologies" and with promotion of soft skills for prevention of deviance online and onlife.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Biuso A.G., (2011) Vita pensata – Anno1, numero 1-2. Milano: Mimesis
Boccia Artieri G., Bentivegna S. (2018) Teorie delle comunicazioni di massa e la sfida digitale. Roma-Bari: La Terza.
Boyd D., (2014) It's complicated. Roma: Castelvecchi.
Bovalino N.G., (2024) Algoritmi e preghiere. L’umanità tra mistica e cultura digitale. Roma: Luiss University Press.
Bowlby J., (1989) Una base sicura. Applicazioni cliniche della teoria dell'attaccamento. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Di Tore P.A. (2023) Artificial Intelligence and Educational Processes according to CHAT GPT. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, Vol. 3.
Fidler R., (2000) Comprendere i nuovi media. Milano: Guerini e associati.
Floridi L., (2017) Come l’infosfera sta trasformando il mondo. Milano: Raffaello cortina Editore.
Foucault M., (1992) Tecnologie del sé. Un seminario con Michel Foucault. Torino: Bollati Boringhieri.
Iavarone M.L., Aruta L., (2022) Le digital skills tra soft e hard. L’Educatore Mediale tra criticità e opportunità. Form@re - Open Journal per la formazione in rete, Firenze: University Press.
Iavarone M. L., (2022) Educare nei mutamenti. Sostenibilità didattica delle transizioni tra fragilità ed opportunità. Milano: FrancoAngeli.
Iavarone, M. L. (2019). Curare i margini. Riprendersi il senso dell’educazione per prevenire il rischio. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 11(18), 1–5.
Lucci A., (2014) Acrobatica del pensiero. La filosofia dell'esercizio di Peter Sloterdijck. Roma: Aracne Editrice.
Marzullo R. (2022), Abissi e disarmonie. Analisi pedagogica delle relazioni familiari disfunzionali. Milano, FrancoAngeli.
Marzullo R. (2023) Digital living: the challenge of educators in the web age. gsdjournal.it
McLuhan M., (2007) Gli strumenti del comunicare. Milano: Il Saggiatore.
Prensky M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001.
Rivoltella, P. C. (2018), Il Futuro Della Rete: Educazione E Cittadinanza Digitale /The future of the network: education and digital citizenship. Rivista di scienze dell’educazione, 56(3), 330–339.
Rivoltella, P. C. (2021). Introduzione. Tecnologia e relazione. Presupposti per una nuova cultura della prevenzione. In Rivoltella P. C. (Ed.), La scala e il tempio: Metodi e strumenti per costruire Comunità con le Tecnologie (pp. 11–22). Milano: FrancoAngeli.
Sala, A., Punie, Y., Garkov, V. and Cabrera Giraldez, M. (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence, EUR 30246 EN. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Self J., (1983) Learning and teaching with computers: Artificial Intelligence in education. Harvester Press.
Sloterdijk P., (1988) Zur Welt kommen – zur Sprache kommen. Frankfurter: Suhrkamp.
Zuboff S., (2019) Il capitalismo della sorveglianza. Il futuro dell'umanità nell'era dei nuovi poteri. Roma: Luiss University Press.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i1.1497
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296