PUPILS CO-DESIGNING THE EDUCATIONAL-DIDACTIC CURRICULUM IN THE UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING PERSPECTIVE
Abstract
The Universal Design for Learning (UDL) (CAST, 2006; 2011; 2018) is an approach that focuses on the individual variable (Malaguti, Augenti & Pastor, 2023), with respect to which diversity is regarded as a value element that substantiates the uniqueness and originality of each person. The contribution proffers reflections on the significant contribution that UDL could have within the design of the school curriculum from an inclusive perspective (Straniero, 2023). The present study constitutes the initial phase of a research-education programme (Asquini, 2018), in which teachers and pupils of an inclusive institute collaboratively develop the design of teaching activities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asquini, G. (2018). La ricerca-formazione: temi, esperienze, prospettive. Milano: Franco Angeli.
Baldacci, M. (2005). Personalizzazione o individualizzazione? Trento: Erickson.
Booth, T., & Ainscow, M. (2014). Nuovo Index per l’inclusione. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola. Roma: Carocci.
CAST (2006), Linee guida sulla progettazione universale per l’apprendimento (UDL), versione 2.0, Wakefield, MA., trad. it. Versione 2.0 (2015), a cura di G. Savia e P. Mulè.
CAST (2011), Universal Design for Learning (UDL) Guidelines version 2.0, Author, Wakefield, trad. it. a cura di G. Savia e P. Mulè, 2015, http://https://udlguidelines.cast.org/binaries/content/assets/udlguidelines/udlg-v2-0/udlggraphicorganizer-v2-0-italian.pdf.
CAST (2018), Universal Design for Learning Guidelines, Wakefield, MA, http://udlguidelines.cast.org
Corbetta, P. (1999). Metodologia e tecniche della ricerca sociale. Bologna: Il Mulino.
Decreto del Presidente della Repubblica 8 marzo 1999, n. 275. Regolamento recante norme in materia di autonomia delle istituzioni scolastiche, ai sensi dell'art. 21 della legge 15 marzo 1997, n. 59. (GU Serie Generale n.186 del 10-08-1999 - Suppl. Ordinario n. 152)
https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/1999/08/10/099G0339/sg
Decreto Ministeriale 16 novembre 2012, n. 254. Regolamento recante indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell'infanzia e del primo ciclo d'istruzione, a norma dell'articolo 1, comma 4, del decreto del Presidente della Repubblica 20 marzo 2009, n. 89. (13G00034) (GU Serie Generale n.30 del 05-02-2013)
https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2013/02/05/13G00034/s
European Education Area. Quality education and training for all
https://education.ec.europa.eu/it/focus-topics/improving-quality/key competences
Ghedin, E., & Mazzocut, S. (2017). Universal Design for Learning per una valorizzazione delle differenze: un’indagine esplorativa sulle percezioni degli insegnanti. Italian Journal of Educational Research, 18(X), 145-162.
Grion, V., & Dettori, F. (2015). Student Voice: nuove traiettorie della ricerca educativa. Pedagogia militante. Diritti, cultura, territorio, 851-859.
Immordino-Yang, M.H., & Fischer, K.W. (2009). Neuroscience bases of learning. In V.G. Aukrust (Ed), International encyclopedia of education, section on learning and cognition, Oxford, Elsevier, 310-316.
Johnson, D.W., Johnson, R.T., & Holubec J.E. (2015). Apprendimento cooperativo in classe. Migliorare il clima emotivo e il rendimento. Trento: Erickson.
Malaguti, E., Augenti, M. A., & Pastor, C. A. (2023). Prospettive evolutive, ecologiche ed eque? L’Universal Design for Learning come approccio a una reale didattica inclusiva. L’integrazione scolastica e sociale, 22(3), 8-36.
Malaguti, E., & Augenti, M.A. (2022). A complex idea of human Being: The contribution of neuroscience and ecological social and human approach in the construction of competent and inclusive educational context. Giornale italiano di educazione alla salute, sport e didattica inclusiva, 6(1), 1-14.
Meyer, A., Rose, D.H., & Gordon, D. (2014). Universal design for learning: Theory and Practice, Wakefield, CAST Professional Publishing.
Montesano, L., Carchidi, R., & Valenti, A. (2019). I principi dell’Universal Design for Learning nella scuola dell’inclusione. Un’indagine esplorativa, Topologik, 25, 151-167.
Pastor, A. C. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje. Un modelo didáctico para proporcionar oportunidades de aprender a todos los estudiantes, Padres y Maestros, 378, 21-27.
Rose, D.H., & Gravel, J.W. (2010). Universal design for learning. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGraw (Eds), International Encyclopedia of Education, 8, 119-124.
Rose, D. H., & Meyer, A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal design for learning. Association for Supervision and Curriculum Development.
Sandri, P., & Marcarini, M. (2019). Inclusione e Ambienti di apprendimento innovativi. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 7(2), 95-109.
Savia, G. (2016), Universal Design for Learning. Progettazione universale per l’apprendimento per una didattica inclusiva. Trento: Erickson.
Savia, G. (2018). Universal Design for Learning nel contesto italiano, Italian Journal of Special Education for Inclusion, 6(1), 101-118.
Sen, A. (1980). Equality of What? In S. McMurrin, Tanner Lectures on
Human Values, 1, Cambridge: Cambridge University Press.
Straniero, A. (2023). L'Universal design for learning come sfida didattica e organizzativa per un’università accessibile. Italian Journal of Special Education For Inclusion, 11(2), 056-064.
Tomlinson, C. A., & McTighe, J. (2006). Integrating differentiated instruction & understanding by design: Connecting content and kids. Ascd.
Trinchero, R., & Robasto, D. (2019). I mixed methods nella ricerca educativa (pp. 1-138). Milano: Mondadori Education.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2.1427
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296