UDL CRITERIA, INDICATORS AND STRATEGIES TO MAKE STUDY CONTENT ACCESSIBLE TO THE UNIVERSITY

Philipp Botes, Martina De Castro, Andreina Orlando, Barbara Centrone, Virginia Benedetti, Ines Guerini, Barbara De Angelis, Fabio Bocci

Abstract


In recent years, universities have witnessed increasing student diversity, prompting a need to rethink educational pathways through an inclusive lens. Universal Design for Learning (UDL) offers a proactive approach to accessibility, but its application remains limited.

This paper presents an initiative within the PRIN D.A.N.T.E.-U project, aimed at supporting faculty in adopting UDL principles to promote accessible teaching that fosters participation, academic success, and a sense of belonging for all.


Keywords


University, UDL, Accessibility

Full Text:

PDF

References


Aiston, S.J., & Walraven, G. (2024). A re-view of educational inequalities. Educational Review, 76(1), 1–12. https://doi.org/10.1080/00131911.2023.2286849

Baiocco, R., Rosati, F., & Pistella, J. (2023). Italian proposal for non-binary and inclusive language: The schwa as a non-gender–specific ending. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 27(3), 248-253. https://doi.org/10.1080/19359705.2023.2183537

Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Harvard University Press.

Bourdieu, P., &Passeron, J.C. (1974). La riproduzione: elementi per una teoria del sistema scolastico. Rimini: Guaraldi.

Booth, T., & Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).

Bianquin, N. (2022). Universal Design for Learning nell’educazione alla prima infanzia. Perfezionarsi all’inclusione con progettazioni proattive, flessibili e multimodali. BaMbini, 28-31.

Bocci, F. (2018). L’insegnante inclusivo e la sua formazione: una questione aperta nell’ottica dei Disability Studies. In D. Goodley, S. D’Alessio, B. Ferri, F. Monceri, T. Titchkosky, G. Vadalà, ... & R. Medeghini. Disability Studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative(pp.141-172). Trento: Erickson.

Bocci, F., De Castro, M. (2024). Il personale è politico. L’esempio di bell hooks come pratica per una pedagogia impegnata contro la discriminazione e la violenza. In G. Crescenza. Educare in tempi di odio e violenza. Sfide pedagogiche e istituzionali (pp. 37-56). Bari: Progedit.

Cappuccio, M.L.(Ed.)(2019). Handbook of Embodied Cognition and Sport Psychology. Cambridge: MIT Press.

CAST (2006). Universal Design for Learning. https://www.cast.org/what-we-do/universal-design-for-learning/.

Centrone, B., Guerini, I., Bocci, F. (2025) Il fumetto come medium creativo per rendere flessibile e accessibile l’ambiente di apprendimento. Un’esperienza laboratoriale nel CdL in Scienze della Formazione Primaria. In De Angelis, B. (Ed.). Ambienti flessibili. Creatività, inclusione, ecologia, reale/virtuale. Roma: Roma TrE-Press.

Chapman, R. (2023). Empire of Normality: Neurodiversity and Capitalism (1st ed.). Pluto Press.

Conn-Powers, M., Cross, A. F., Traub, E. K., Hutter-Pishgahi, L. (2006). The Universal Design of Early Education Early Education. Moving Forward for All Children. Young Children on the Web, 1-9.

De Angelis, B. (2022). Il Servizio Tutorato del Dipartimento di Scienze della Formazione per gli studenti con disabilità e con DSA durante l’emergenza COVID-19: riflessioni sull’accessibilità all’apprendimento e la promozione della didattica inclusiva nell’alta formazione. In: De Angelis B., Carbone V., Pompeo F., Azara L. (Eds.). Giornata della ricerca 2021 del Dipartimento di Scienze della Formazione. Roma Tre Press.

De Angelis, B.(2025). Introduzione. In B. De Angelis (Ed.) Ambienti flessibili. Creatività, inclusione, ecologia, realtà e virtuale. Teorie e buone pratiche per la pedagogia (pp. 12-14). Roma: RomaTrE-Press.

De Angelis, B., Botes, P., Orlando A. (2025). Promuovere Ambienti Flessibili nei contesti universitari. Dalle esperienze internazionali alle azioni del Dipartimento di Scienze della Formazione dell’Università Roma Tre. In B. De Angelis (Ed.). Ambienti flessibili. Creatività, inclusione, ecologia, reale/virtuale. Teorie e buone pratiche per la pedagogia (p. 36-44). Roma: Roma TrE-Press.

De Castro, M. (2023). Culture, intersezioni, reti. Riflessioni pedagogiche e esperienze di formazione per una didattica inclusiva. Milano: FrancoAngeli.

Demo, H., & Veronesi, D. (2019). Universal Design for Learning nelle interazioni in classe, tra pedagogia speciale e analisi della conversazione. In D. Ianes (Ed.), Didattica e inclusione scolastica. Ricerche e pratiche in dialogo. Milano: FrancoAngeli, pp. 31-50.

Farina, M., & Lavazza, A. (Eds.)(2024). Philosophy, Expertise, and the Myth of Neutrality. London: Routledge

Fiorucci, A., Pinnelli, S., Bevilacqua, A., Baccassino, F. (2025). L’Universal Design for Learning nell’HigherEducation: un modello di sviluppo per una didattica universitaria accessibile e inclusiva. Il progetto Dante-U. In B. De Angelis (Ed.), Ambienti flessibili. Creatività, inclusione, ecologia, reale/virtuale (pp. 46-54). Roma: Roma Tre Press.

Gardner, H. (2005). Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento. Trento: Erickson.

Gheno, V. (2024). Gender inclusiveness in a binary language: The rise of the schwa in Italian and the discussion surrounding it. In G. V., Silva, & C., Soares, Inclusiveness Beyond the (Non) binary in Romance Languages (pp. 50-65). London: Routledge.

Gheno, V. (2023). Chiamami così: Normalità, diversità e tutte le parole nel mezzo. Trenti: Il margine/Annurca.

Giovine, M. (2024). Gender Visibility: Linguistic Strategies to Challenge Stereotypes in Italian. Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio.

Guerini I. (2024), Lingua facile come strumento per la promozione dei processi inclusivi. Una ricerca esplorativa. Q-Times, 1, 621-636. Doi: 10.14668/QTimes_16146

Guerini I., De Castro M., Zona U., Agrusti F., Bocci F. (2025), Progettare ambienti digitali inclusivi mediante il linguaggio facile da leggere e da capire, in B. De Angelis (Ed.), Ambienti flessibili. Creatività, inclusione, ecologia, reale/virtuale(pp. 148-155). Roma: Roma TrE-Press.

Marocchini, E. (2025). Reframing Social Communication trough the Double Empathy Lens: Implications for Pragmatics in Autism. In Milton, D. (eds). The Double Empathy Reader: Exploring Theory, Neurodivergent Lived Experience and Implications for Practice. London: Pavilion Publishing and Media Ltd.

Milton, D. E. (2012). On the ontological status of autism: The ‘double empathy problem’. Disability & society, 27(6), 883-887. https://doi.org/10.1080/09687599.2012.710008

Moraga, C., & Anzaldúa, G. (1981). This Bridge Called My Back: Writings by Radical Women of Color. Kitchen Table: Women of Color Press.

Morganti A., Bocci F. (2017). Didattica inclusiva nella scuola primaria.Educazione socio-emotiva e Apprendimento cooperativo per costruire competenze inclusive attraverso i “compiti di realtà”. Firenze: Giunti EDU.

Pié-Balaguer, A., Planella-Ribera, J. (2020). Queer, Crip and Social Pedagogy. A Critical Hermeneutic Perspective. In: M., Pérez, & G., Trujillo-Barbadillo (eds). Queer Epistemologies in Education. Queer Studies and Education. Palgrave Macmillan.

Pinnelli, S., Fiorucci, A., Abbate, E., & Bevilacqua, A. (2024). I non traditional student e formazione universitaria: dall’identificazione alla costruzione di uno strumento per la rilevazione delle caratteristiche e dei bisogni. In SIPES, I linguaggi della Pedagogia Speciale. La prospettiva dei valori e dei contesti di vita (pp. 62-69). Lecce: PensaMultimedia.

Rasouli, M., Karimi, H., & Hatami, J. (2025). Reconstructing construction safety Training: A systematic review based on learning theories and instructional design principles. Safety Science, 184, 106769. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2024.106769

Savia, G. (2016) (Ed.). Universal Design for Learning. La Progettazione Universale per l’Apprendimento per una didattica inclusiva. Trento: Erickson.

Valtellina, E. (Ed.). (2025). Sulla disabilitazione. Introduzione ai Disability Studies. Milano: UTET.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2.1364

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296