THE IMPORTANCE OF "UNSTRUCTURED" DIDACTICS IN TEACHER TRAINING TO IMPROVE THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE SKILLS IN CHILDREN

Stefania Morsanuto, Elèna Cipollone, francesco Peluso Cassese

Abstract


Quando Einstein affermò che “l’apprendimento è esperienza, ogni altra cosa è solo informazione”, voleva evidenziare come esista una netta differenza tra un apprendimento prettamente nozionistico, basato sulla fissazione mnemonica di fatti e concetti, e un apprendimento di natura esperienziale, più centrato su un ruolo attivo e partecipativo del soggetto. Mentre il primo risulta essere riduttivo, il secondo coinvolge il soggetto nella sua interezza, andando a considerarlo come un’unità, non più come scisso nelle sue singole componenti.

Attraverso dei programmi formativi destrutturati, offerti da tecnici, ad un campione di bimbi in età prescolare, vogliamo dimostrare l’efficacia del metodo e la necessità di training specifici per i docenti relativi alla correlazione fra neurosviluppo ed attività motorie ed espressive.

 

When Einstein said that "learning is experience, everything else is just information", he wanted to highlight how there is a clear difference between a purely notional learning, based on the mnemonic fixation of facts and concepts, and a learning of an experiential nature, more centred on an active and participatory role of the subject.

While the former turns out to be reductive, the second involves the subject in its entirety, going to consider it as a unit, no longer as a clean in its individual components.

Through deconstructed training programmes, offered by technicians, to a sample of pre-schoolers, we want to demonstrate the effectiveness of the method and the need for teacher-specific training related to the correlation between neurodevelopment and activities motors and the expressive.

 


Full Text:

PDF (Italiano)

References


Acocella A.M., Rossi O. (a cura di, 2013), Le nuove arti terapie, Franco Angeli, Milano.

Ascione A., Paloma F.G., Tafuri D., (2016), Embodied Cognition: il ruolo del corpo nella didattica, Formazione e insegnamento XIV/1

Barone T., Eisner E.W. (a cura di, 2012), Arts based research, Sage Publications, Los Angeles.

Bruner J.S. (1970), Il conoscere. Saggi per la mano sinistra, Armando Editore, Roma.

Cittone C., Villani D., (2019), Promozione del benessere in età prescolare attraverso interventi psicomotori: una revisione narrativa della letteratura, “Giornale italiano di psicologia, Rivista trimestrale" 1-2.

Colombetti G. Thompson E. (2008), Il corpo e il vissuto affettivo: verso un approccio «enattivo» allo studio delle emozioni, Rivista di estetica, 37, pg. 77-96

Crispiani P. (2006), Fare teatro a scuola. Progetti educativi di attività teatrali dalla scuola materna alle scuole superiori, Armando Editore, Roma.

Cucinotta C. (2017), Una sfida alla didattica contemporanea: la Warm Cognition, State of Mind

Dieleman H. (2012), «Transdisciplinary artful doing in spaces of experimentation and imagination», Transdisciplinary Journal of Engineering Science, 3, 44-57.

Fiorilli C, Donati M., (2014) Le arti espressive a scuola, LUMSA - Libera Università degli Studi Maria SS. Assunta, Roma.

Fiorilli C., Albanese O. (a cura di, 2008), Il pensiero del bambino: credere, pensare, conoscere, Edizioni Junior, Milano.

Heras M., Tàbara J.D. (2014), «Let’s play transformations! Performative methods for sustainability», Sustain Science, 9, 379-398.

Immordino-Yang M.E. (2017), Neuroscienze affettive ed educazione, Cortina Raffaello

Knowles J., Cole A. (2008), «Arts-informed research». In J.G. Knowles e A.L. Cole (Eds.), Handbook of the arts in qualitative research: perspective, methodologies, example and issues, Sage Publications, Thousand Oaks.

Lillard A.S., Lerner M.D., Hopkins E.J., Dore R.A. Smith E.S., Palmquist C.M. (2013), «The Impact of Pretend Play on Children’s Development: A Review of the Evidence», Psychological Bulletin, 139 (1), 1-34.

Lo Presti F. (2016), La funzione della corporeità nello sviluppo della conoscenza, Formazione ed insegnamento, supplemento n.1/2016

Malchiodi C.A. (2005), Expressive Art Therapies, Guilford Publications, New York, pp. 1-45.

Maturana H., Varela F. (1984), El Arbol del conocimiento, (Organización de EstadosAmericanos, OEA, 1984); tr. it. L’albero della conoscenza, Milano, Garzanti editore, 1992.

Maturana H.R., Varela F.J. (1980), Autopoiesis and Cognition: The Realization of the Living, D Reidel Pub Co

Meraviglia M.VV. (2012), Sistemi motori. Nuovi paradigmi di apprendimento e comunicazione, Springer-Verlag, Italia

Mesulam M. (1998), From sensation to cognition, Brain 121, pg 1013-1052

Moreno J.L. (1946), Psychodrama, Vol. 1, Beacon House, Beacon.

Morsanuto S., Cipollone E., Peluso F. C., (2019), Theatral Education as a unstructured didactic form, Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, anno 3 n.1

Nicholson H. (2005), Applied drama. Theatre and Performance Practices, Palgrave Macmillan, Basingstok.

Pastena N. (2015), Concezione autopoietica dell’apprendimento e “approccio delle capacità” nei processi educativi delle future generazioni, Formazione e Insegnamento XIII/1

Pilotto S. (2004), La drammaturgia nel teatro della scuola, Edizioni Led, Milano.

Peluso F. C., Torregiani G., Bonfiglio L. (2017), The role of body in didactics: scientific reflections and areas of application, Formazione e Insegnamento XV/2

Rashmi R., Romate J. (2014), «The use of expressive arts as intervention for children», International Journal of Physical and Social Sciences, 4 (3), 406-422.

Rossi P.G. (2011), Didattica enattiva. Complessità, teorie dell’azione, professionalità docente, Franco Angeli, Milano, pg 82.

Tullis, P. (2011), « The Death of Preschool», http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id thedeathofpreschool

Vygotskij L.S. (1972), Immaginazione e creatività nell’età infantile, Editori Riuniti, Roma.

Waller D. (2006), Art therapy for children: How it leads to change, Clinical Child Psychology and Psychiatry, 11 (2), 271-282.

Wilson, R. A., Foglia, L., (2017), "Embodied Cognition", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Spring Edition, Edward N. Zalta.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v3i2.125

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296