IM/MEDIATE NUTRITION

Maria Ermelinda Di Lieto, Chiara D'Alessio

Abstract


The authors, in view of the "environment-mind-body-food connection", propose "im/mediate nutrition" to stimulate the global health of individuals thanks to the use of two tools: food and emotional awareness mediated by the practice of mindfulness and support for a correct eating style and lifestyle to always carry with you via the customizable PROTEIN App. The objective, from an educational perspective, concerns the promotion of psychophysical well-being in the medium-long term.

Keywords


Health, nutrition, mindfulness, education

Full Text:

PDF

References


Adenzato, M., & Meini, C. (A cura di). (2006). Psicologia evoluzionistica. Torino: Bollati Boringhieri.

Charon, R. (2006). Narrative Medicine. Honoring the Stories of Illness. New York: Oxford University press.

D’Alessio, C. (2010). Le neuroscienze e l’educazione. Lecce: Pensa.

D'Alessio, C. (2019). Pedagogia e neuroscienze. Aspetti storici, critici ed euristici di un nuovo paradigma di ricerca. Lecce: Pensa. Volume vincitore del Premio nazionale SIPED 2020 (Società Italiana di Pedagogia).

D’Alessio, C. (2023). Narrare la Cura e la Cura del Narrare. Stili comunicativi della Cura. Medical Humanities&Medicina Narrativa. Rivista di pedagogia generale e sociale, Roma: Aracne.

Dalle Grave, R. (2022). Terapia cognitivo comportamentale dell’obesità: la guida per i pazienti. Verona: Positive Press.

Di Lieto, M.E. (2004). Educazione e comunicazione in medicina, in Pellegrino, F. Disturbi psichici e patologie fisiche. Napoli: Mediserve.

Di Lieto, M. E. (2011). Medi@morfosi educativa e relazioni didattiche. Lecce: Pensa.

Di Lieto, M.E. (2023). Narrare la Cura e la Cura del Narrare. Il BenEssere Narrativo. Medical Humanities&Medicina Narrativa. Rivista di pedagogia generale e sociale, Roma: Aracne.

Hojat, M. (2016). Empathy in Health Professions. Education and Patient Care. Springer: Switzerland.

Marinelli, M. (A cura di). (2022). Dizionario di Medicina Narrativa. Brescia: Morcelliana.

Ruocco, R. (2020). Guarire strada facendo. Bari: Gagliano Ed.

Zannini, L. (2023). Medical Humanities e Medicina Narrativa. Nuove prospettive nella formazione dei professionisti della cura. Milano: Cortina Ed.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i2.1151

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296