DIVERSITY EDUCATION IN SPORTS CONTEXTS: A INTERSECTIONAL PEDAGOCIAL PERSPECTIVE

Martina Petrini

Abstract


The article explores the multiple forms of discrimination within sporting contexts, with the aim of highlighting the limitations of solutions inspired by a fragmentary and sectoral approach that fail to create interaction among the various expressions of diversity. Specifically, by analysing the challenges in accessing and participating in physical and sports activities for women, people with disabilities and individuals who do not fall within the gender binary, the need emerged to assume an intersectional perspective both to understand the uniqueness and complexity of experiences of discrimination and to design interventions capable of creating authentically and concretely inclusive contexts.

 

L’articolo esplora le molteplici forme di discriminazione all’interno dei contesti sportivi, con l’obiettivo di mettere in evidenza i limiti delle soluzioni ispirate ad un approccio frammentario e settoriale che non riescono a creare un’interazione tra le varie espressioni della diversità. Nello specifico, analizzando le difficoltà di accesso e di partecipazione alle attività fisico-sportive delle donne, delle persone con disabilità e delle persone che non rientrano nel binarismo di genere, è emersa la necessità di assumere una prospettiva intersezionale sia per comprendere l’unicità e la complessità dell’esperienze di discriminazione sia per progettare interventi capaci di creare contesti autenticamente e concretamente inclusivi. 

 


Keywords


Inclusion; Sport; Education; Diversity; Intersectionality. Inlcusione; Sport; Educazione; Diversità; Intersezionalità.

Full Text:

PDF

References


Annacontini, G. (2015). L’appello al margine. Formare oltre i silenzi e le emergenze. In M., Tomarchio, S., Ulivieri (Eds.), Pedagogia militante. Diritti, culture, territori (pp. 125-133). Pisa: Edizioni ETS.

Arora, K., Wolbring, G. (2022). Kinesiology, Physical Activity, Physical Education, and Sports through an Equity/Equality, Diversity, and Inclusion (EDI) Lens: A Scoping Review. Sports, 10(55). https://doi.org/10.3390/sports 10040055.

Bello, B.G. (2020). Intersezionalità. Teorie e pratiche tra diritto e società. Milano: FrancoAngeli.

Benetton, M. (2019). La formazione dell’identità corporea femminile nelle pratiche sportivo-motorie oggi: per una parità di genere. Revista Tempos e Espaços em Educação, 12(28), 13.

Benetton, M., Visentin, S. (2021). Attività fisica e sportiva inclusiva. Riflessioni pedagogiche e strategie didattiche per esperienze motorie universali. Milano: Guerini.

Bruni, E.M. (2008). Pedagogia e trasformazione della persona. Lecce: Pensa MultiMedia.

Cambi, F. (2019). Riconoscere e governare le differenze: un compito della pedagogia attuale. In D., Felini, C., Di Bari (Eds.), Il valore delle differenze. Tra teorie e pratiche educative (pp. 23-28). Parma: edizioni Junior.

Camporesi, S. (2023). Partire (s)vantaggiati? Corpi bionici e atleti geneticamente modificati. Roma: Fandango.

Cassese, F.P., Tafuri, D., Di Palma, D. (2017). Educazione alla diversità nel contesto scolastico. Formazione & Insegnamento, XV(1), pp. 319-325.

Council of Europe (2022). Revised European Sports Charter. Recommendation CM/Rec(2021)5. Strasbourg: Documents and Publications Production Department (DPDP) - Council of Europe.

Cunningham, G.B., Wicker, P., Walker, N.A. (2021). Gender and racial bias in sport organizations. Frontiers in sociology, 6, 684066.

European Commission, Directorate-General for Communication (2022). Special Eurobarometer 493: Discrimination in the European Union, 2019 https://data.europa.eu/data/datasets/s2251_91_4_493_eng?locale=en.

EIGE. European Institute for Gender Equality (2017). Gender in Sport. Luxembourg: Publications Office of the European Union https://eige.europa.eu/sites/default/files/documents/ti_pubpdf_mh0616311enn_pdfweb_20170125171327_corr.pdf.

Erikainen, S., Vincen, B., Hopkins, A. (2022). Specific detriment: Barriers and opportunities for non-binary inclusive sports in Scotland. Journal of Sport and Social Issues, 46(1), 75-102.

Ferrante, A. (2020). Esclusione sociale e marginalità: una problematica (anche) pedagogica. In Ferrante, A., Gambacorti-Passerini, M.B., Palmieri, C. (Eds.). L’educazione e i margini. Temi, esperienze e prospettive per una pedagogia dell’inclusione sociale (pp. 17-30). Milano: Guerini e Associati.

Fitzpatrick, K., McGlashan, H. (2016). Rethinking ‘straight’ pedagogy: gender, sexuality and PE. Social justice in physical education: Critical reflections and pedagogies for change, 102-121.

Giese, M., Ruin, S. (2018). Forgotten bodies–an examination of physical education from the perspective of ableism. Sport in Society, 21(1), 152-165.

Gill, D.L., Kamphoff, C.S. (2010). Gender in Sport and Exercise Psychology. In J.C., Chrisler, D.R., McCreary (Eds.), Handbook of Gender Research in Psychology, Volume 2: Gender Research in Social and Applied Psychology (pp. 563-585). New York, NY: Springer.

Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. New York: Simon & Schuster, Inc.

Isidori, E. (2009). La pedagogia dello sport. Roma: Carocci.

Isidori, E. (2010). Pedagogia dello sport e culture postmoderne: prospettive per l’inclusione sociale. In A., Cunti (Ed.), La rivincita dei corpi. Movimento e sport nell’agire educativo (pp. 122-135). Milano: FrancoAngeli.

Lim, H., Jung, E., Jodoin, K., Du, X., Airton, L., Lee, E.Y. (2021). Operationalization of intersectionality in physical activity and sport research: A systematic scoping review. SSM-population health, 14. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100808.

Kamasz, E. (2018). Transgender people and sports. Journal of Education, Health and Sport, 8(11), 572-582. https://doi.org/10.5281/zenodo.2533134.

Lorenzini, S. (2020). Tra razzismo e sessismo, il caso delle calciatrici. Una riflessione pedagogica interculturale e di genere. Educazione interculturale, 18(1), 122-137.

Martínková, I. (2020). Unisex sports: challenging the binary. Journal of the Philosophy of Sport, 47(2), 248-265.

Mura, A. (2009). Pregiudizi e sfide dell’inclusione: le attività motorie e sportive integrate. In L., de Anna (a cura di), Processi formativi e percorsi di integrazione nelle scienze motorie. Ricerche, teorie e prassi (pp. 11-137). Milano: FrancoAngeli.

Parri, M., Ceciliani, A. (2020). Riflettere sul genere, una proposta formative per gli insegnanti di educazione fisica. Education Sciences & Society, 2, 21-39. Doi: 10.3280/ess2-2020oa9285.

Sibilio, M. (2005). Lo sport educativo. Attività sportive e forme intellettive. Napoli: Guida.

Tafuri, D., Morsanuto, S., Cassese, F.P. (2017). School inclusion and integration strategies. Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 1(4), doi: https://doi.org/10.32043/gsd.v0i4.14.

UN. United Nations (2020). Intersection of race and gender discrimination in sport: report of the United Nations High Commissioner for Human Rights https://digitallibrary.un.org/record/3872495.

Valerio, G. (2017). Conoscere l’altro: tra pluralità identitarie, identità di genere, orientamenti sessuali. In Valerio, G., Claysset, M., Valerio, P. (Eds.). Terzo tempo, fair play: I valori dello sport per il contrasto all’omofobia e alla transfobia (pp. 21-27). Milano: Mimesis Edizioni. doi:10.4000/books.mimesis.643.

Valerio, G., Claysset M., & Valerio P. (2017)(Eds.). Terzo tempo, fair play: I valori dello sport per il contrasto all’omofobia e alla transfobia. Milano: Mimesis Edizioni. doi:10.4000/books.mimesis.643.

WHO. World Health organization (2022). Global status report on physical activity 2022. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/363607/9789240059153-eng.pdf?sequence=1.

Zolletto, D. (2016). Lo sport in contesti educativi eterogenei e multiculturali. In M., Morandi (ED.), Corpo, educazione fisica, sport. Questioni pedagogiche (pp. 148-162). Milano: FrancoAngeli.

Zolletto, D. (2023). Un approccio intersezionale alla ricerca pedagogica in scuole e comunità ad alta complessità socioculturale. Cultura pedagogica e scenari educativi, 1(1), 134-140. https://doi.org/10.7347/spgs-01-2023-20.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i4.1025

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296