THE INCLUSIVE POTENTIAL OF PSYCHOMOTOR PRACTICE

Valentina Perciavalle

Abstract


Psychomotricity has spread in the Italian school context, in the second half of the seventies, proposing itself as a discipline with individualized and personalized itineraries, oriented to develop the motor, relational and cognitive skills of children with disabilities, managing to carry on, since the first experimentation protocols, both the educational and therapeutic branches. In this scenario, psychomotor practice is proposed as an added value able to contribute to the improvement of the educational and training offer of schools and to enrich educational-didactic practices in an inclusive perspective. With this aim, the Municipality of Bologna has proposed, within kindergartens,  the AGIO Project which proposes psychomotor activity paths within the training offer, to promote well-being and the prevention of social disadvantage.  It was presented by Luisa Formenti and aims specifically to experiment with sensory-motor-perceptual patterns and fusional pleasure, to the development of creativity, and to the enhancement of body expressiveness, communication and symbolization skills.


Keywords


psychomotricity, child, inclusion, play, disability

Full Text:

PDF

References


Abrunzo R., Cortese S., Della Corte G., Zecchi B. (2020). Il terapista della neuro e psicomotricità dell’età evolutiva in Italia, in Europa e nel mondo: nascita, evoluzione e diffusione della figura professionale. Il TNPEE, Vol. 1, n. 1, maggio 2020, pp. 52-70.

Ambrosini C., De Panfilis C., Wille A.M. (1999), (edited by). La psicomotricità. Corporeità e azione nella costruzione dell'identità. Pavia: Xenia.

Aucouturier B., Lapierre A. (1975), (edited by). La symbolique du mouvement. Psychomotricité et éducation. Paris: Epi.

Aucoututurier B., Darrault I., Empinet J.L. (1986), (edited by). La pratica psicomotoria. Roma: Armando Editore.

Barbieri L., Peserico M., (2004). La psicomotricità. In Ba G. (edited by). Strumenti e tecniche di riabilitazione psichiatrica e psicosociale. Milano: Franco Angeli.

Boscaini F. (2020), (edided by). La storia della psicomotricità. Verona: CISERPP.

Calvaruso F. P. (2011) Abitare l’educazione. La cura del “vissuto ambientale” nella formazione dei docenti della scuola dell’infanzia. Formazione e Insegnamento, IX. Lecce: Pensa Multimedia, pp. 189-196.

Claparède E. (2022), (edited by). La scuola su misura. Roma: Avio Edizioni Scientifiche.

Coco M., Perciavalle V. (2013), (edited by). I volti del corpo. Catania: Cavallotto Edizioni.

Coco M., Perciavalle V., (2007), (edited by). Elementi di tecnica e didattica delle attività motorie e sportive. Catania: Cavallotto Edizioni.

Coste J. C. (1997), (edited by). La psicomotricità. Firenze: La nuova Italia.

Cottini L., (2003), (edited by). Psicomotricità. Valutazione e metodi nell’intervento. Roma: Carocci.

Cousinet R. (1952), (edited by). Un metodo di lavoro libero per gruppi. Firenze: La Nuova Scuola.

Cristaldi M., Pampanini G. (2007, (edited by). Seduti e braccia conserte! L’educazione psicomotoria con i bambini e gli adulti nella società multiculturale. Catania: CUECM.

De Panfilis C. (1991), (edited by). Il significato del corpo nella terapia psicomotoria. Milano: Guerini.

Decroly O. (1975), (edited by). Interessi e metodo globale nell'educazione del fanciullo. Torino: Paravia.

Dewey J. (1938), (edited by). Experience & Education. New York, NY: Kappa Delta Pi.

Dupré E., (1925), (edited by). La debilité motrice. in Pathologie de l’Imagination et de l’emotivité, Paris: Payot, pp. 259-280.

Eraldo B., Comunello F. (2011), (edited by). Corpo e mente in psicomotricità. Pensare l’azione in educazione e terapia. Trento: Erikson.

Ferriére A. (1931), (edited by). L'école sur mesure, Neuchâtel: Delachaux et Niestlé.

Formenti L. (2017), (edited by). Formazione e trasformazione. Un modello complesso. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Freinet E., Freinet C. (1973), (edited by). Nascita di una pedagogia popolare. Roma: Editori Riuniti.

Gomez Paloma F. (2004), (edited by). Corporeità ed emozioni. Una didattica psicomotoria per la costruzione del saper... essere. Napoli: Guida Editori.

Le Boulch J. (1966), (edited by). L'éducation par le mouvement - La psychocinétique à l'âge scolaire. Paris: Éditions ESF.

Montessori M. (1909), (dited by). Il Metodo della Pedagogia Scientifica applicato all'educazione infantile nelle Case dei Bambini. Città di Castello: Casa Editrice S. Lapi.

Russo R.C. (2018), (edited by). Psicomotricità. Nuovo approccio valutativo e intervento globale: psicomotorio, sostegno genitoriale, collaborazione sociale. Milano: Casa Editrice Ambrosiana.

Sturm G., (2000). Le racisme et l’exclusion. In Moro M. R., De La Noe Q., Mouchenik Y. (edited by). Manuel de psychiatrie transculturelle, Grenoble: La Pensée Sauvage. pp.265-278.

Szanto-Feder A. (2014), (edited by). L'osservazione del movimento nel bambino. Accompagnare lo sviluppo psico-motorio nella prima infanzia. Trento: Erikson.

Trebisacce, G. (2011). Il sistema formativo integrato in Franco Frabboni. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 13(2), pp. 51–56.

Trucco Borgogno E. (1988), (edited by). Educazione psicomotoria nella scuola materna ed elementare. Torino: Omega.

UNESCO (1994), (edited by). The Salamanca statement of freamwork for action on special needs education, UNESCO, Salamanca.

Vecchiato M, (2007), (edited by). Il gioco psicomotorio. Psicomotricità psicodinamica. Roma: Armando Editore.

Vecchiato M. (2022), (edited by). Psicomotricità relazionale. L'intervento terapeutico in età evolutiva. Roma: Armando Editore.

Wallon H. (1949), (edited by). Les origines du caractère chez l'enfant. Paris: P.U.F..

WHO - World Health Organization (2002), (edited by). International Classification of Functioning, Disability and Health – Italian translation. Trento: Erikson, 2002,

Wille A.M., Ambrosini C. (2010), (edited by). Manuale di terapia psicomotoria dell’età evolutiva. Napoli: Cuzzolin.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i3.970

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296