INNOVATIVE METHODOLOGIES IN DIDACTICS OF MOTOR AND SPORTS ACTIVITIES

Pompilio Cusano, Angelina Vivona

Abstract


The training of athletes through a correct structuring of the methodological aspects of training plays a key role in the pedagogical-didactic field. In team sports games, with reference to football, a new operational methodology, which allows the synergy of playful and tactical aspects, can represent an adequate means for a better transfer of skills in a teaching that uses the playful aspect as a vehicle for learning. in an essentially tactical sport, in consideration of cognitive and neuro-didactic aspects such as the perception, analysis and decision making of motor actions that translate into effective execution in sports practice. The most significant elements of this innovative methodology, called Ludo-Tactics, are recognized and described in order to be able to provide a different perspective from the traditional one but equally useful in the training process.


Keywords


Methodology, Didactics, Tactics, Playful Aspects, Training

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Ascione, A., Di Palma, D., & Rosa, R. (2019). Innovative educational methodologies and corporeity factor.

Bangsbo, J. (1994). Energy demands in competitive soccer. Journal of sports sciences, 12(sup1), S5-S12.

Bianchi, F., & Gori, M. (2020). Dal gioco naturale del bambino alla società umana: sviluppo, avventura e responsabilità. STUDIUM EDUCATIONIS-Rivista quadrimestrale per le professioni educative, (1), 181-196.

Bortolotti, A. (2019). Il maestro del gioco è il gioco, non il maestro. Saggio sulla “logica interna” delle attività ludico-motorie. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 17(3), 27-36.

Bulgarelli, D., & Nicole, B. (2018). La valutazione del gioco nella ricerca psico-pedagogica italiana. Una sintesi di ricerca.

Cusano, P., & Fidanzio, M. C. (2018). Relazione tra Analisi della Gara e Allenamento. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 2(3).

Cusano, P., Donini, L., & Madonna, G. (2019). La Dimensione ludica nel Tennis. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 3(1).

Damiani, P., Colzani, E., & Paloma, F. G. (2018). Rugby Mixed Ability e Inclusione. Un’analisi di caso tra Sport, Pedagogia e Neuroscienze. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 16(1), 195-204.

de Lima Greboggy, D., & Silva, W. R. (2018). The tactical periodization under the justification of the neurosciences: Habituacion and restructuring of the decision making/A PERIODIZACAO TATICA SOB A JUSTIFICATIVA DAS NEUROCIENCIAS: HABITUACAO E REESTRUTURACAO DAS TOMADAS DE DECISAO. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, 10(38), 382-390.

Del Bò, C., & de Sio, F. S. (2018). La partita perfetta: filosofia del calcio. Utet.

Farné, R. (2016). Per una fenomenologia del gioco. encyclopaideia, 20(45).

Ferrari, F. (2007). Elementi di tattica calcistica. Analisi e riflessioni sull'organizzazione difensiva e sistemi di gioco.

Fredella, A., & Marzocchi, G. M. (2021). A scuola di calcio: Il calcio come esperienza educativa: una guida per allenatori e genitori. Edizioni Centro Studi Erickson.

Garofalo, G. (2021). La Ludotattica. Allenare la comprensione del gioco attraverso una programmazione per principi. Youcanprint

Isidori, E. (2019). La pedagogia dell'orientamento sportivo: una prospettiva teorica. Formazione, lavoro, persona, 13.

Kacialin, G. D. (1988). La tattica del calcio. Società stampa sportiva.

Ligabue, A., & Farné, R. (2020). Didattica ludica. Competenze in gioco. Erickson, IT.

Masala, D., Lazzaro, E., & Iona, T. (2021). L'evoluzione ludica dell'uomo: l'influenza del gioco moderno sulla formazione delle scienze motorie. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 19(3), 084-095.

Munafò, C. (2019). La metodologia didattica TGfU nelle attività motorie e sportive per tutti. Educare, 19, 13-18.

Palumbo, C., Minghelli, V., & Pallonetto, L. (2020). “L’intelligenza non siede solo nei banchi!” Il gioco senso-motorio nella prospettiva Embodied Centred dei Bisogni Educativi Speciali. ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION, 8(1), 77-90.

Pereni, A., & Di Cesare, M. (1997). Calcio. Il manuale tecnico e tattico dell'allenatore. Edizioni Correre.

Raiola, G., Tafuri, D., & Gomez Paloma, F. (2014). Physical activity and sport skills and its relation to mind theory on motor control. Sport Science, 7(1), 52-56.

Rosati, N. (2011). Pedagogia e didattica del gioco. Multidea.

Sannicandro, I., Colella, D., & Limone, P. (2020). Avviamento allo sport e metodologia dell’insegnamento delle abilità motorie attraverso il Teaching Game for Understanding (TGfU). FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 18(3), 135-150.

Sarsini, D. (2012). Frontiere attuali del gioco. Per una lettura pedagogica. Studi sulla Formazione, 15(1), 254.

Sibilio, M. (2012). Elementi di complessità della valutazione motoria in ambiente educativo. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (8), 163-174.

Sgrò, F., Bracco, S., Pignato, S., & Lipoma, M. (2018). Small-sided games and technical skills in soccer training: Systematic review and implications for sport and physical education practitioners. Journal of sports science, 6(1), 9-19.

Tamarit, X. (2007). Que és la periodización táctica. España. Editorial Mcs Sports.

Tirino, M. (2021). (Ri) pensare il calcio: una sfida per la filosofia contemporanea. Eracle. Journal of Sport and Social Sciences, 4(1), 101-107.

Wein, H. (2007). Developing youth football players. Human Kinetics.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.497

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296