THE CENTRALITY OF THE SCHOOL: PRACTICES and DIDACTICS of MOTOR ACTIVITY

Natale Marzullo, Lucia Valentino

Abstract


The importance of movement education and its centrality in the school, in a continuous training process with the aim of educating, instructing and training adolescents together with the family. In our society, the role of the school is fundamental as a training agency that supports, also through motor activity, the structuring of the self and of learning processes. Body language and movement are a resource for educational and inclusive courses, in favor of building the discovery and knowledge of the individual and for a sustainable future and equality in diversity.


Keywords


Motor Activity, School, Didactics

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Becker SP et al, Remote Learning During COVID-19: Examining School Practices, Service Continuation, and Difficulties for Adolescents With and Without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Journal of Adolescent Health Volume 67, Issue 6, Pages 769-777, (December 2020);

Bertagna, G, Scuola in movimento. La pedagogia e la didattica delle scienze motorie e sportive tra riforma della scuola e dell’università. Milan: Franco Angeli Editor, (2004);

Bruner J, Under five in Britain. London: Grant McIntyre Ltd, (1980);

Bruner J, Sherwood V, Pensiero, linguaggio ed interazione nell’infanzia. In V. Ugazio, La costruzione della conoscenza. L’approccio europeo alla cognizione del sociale. Milan: Franco Angeli Editor, (1997);

Contini MG, Per una pedagogia delle emozioni. Florence: La nuova Italia Editor, (1992);

Contini MG, Fabbri M, Manuzzi P, Non di solo cervello. Educare alle connessioni corpo mente significati contesti. Milan: Raffaello Cortina Editor, (2006);

Corradini L, Educazione alla salute nella scuola, un iceberg in cerca di un approdo istituzionale:dai progetti «Giovani» e «Genitori» ai forum nazionali, Italian Journal of Family Education, n. 1 (2007);

Damasio AR, Emozione e coscienza. Milan: Adelphi Editor, (2000);

De Mennato P, Per una cultura educativa del corpo. Una epistemologia costruttivista delle scienze motorie, Lecce: Pensa Multimedia Editor, (2007);

Grotevant, HD, Adolescent development in family contexts. in W. Damon & N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (p. 1097–1149). John Wiley & Sons, Inc, (1998);

Habermas J, Teoria dell’agire comunicativo. Vol. I. Bologna: il Mulino Editor, (1997);

Iaschi, G, Le ragioni del corpo, dall’educazione fisica all’educazione motoria, Palermo: Palumbo Editor, (1995)

Lerner RM, Steinberg L, The scientific study of adolescent development, Handbook of adolescent psychology - Wiley Online Library, (2004);

Lo Presti F, Il senso del sé. Percorsi autoriflessivi nella formazione. Lecce: Pensa Multimedia, (2005);

Ministero della Pubblica Istruzione, Indicazioni per il curricolo. Per la scuola dell’infanzia e per il primo ciclo d’istruzione. Rome: Tecnodid Editor, (2007);

ITALIAN MINISTRY OF EDUCATION UNIVERSITY AND RESEARCH. AOODGEFID. OFFICIAL RECORD (U). 0010862.16-09-2016;

Neisser U, Conoscenza e realtà. Bologna: il Mulino Editor, (1976);

Nicoletti R, Borghi AM, Il controllo motorio. Bologna: il Mulino Editor, (2007);

Piaget J, La construction du réel chez l’enfant, Neuchâtel: Delachaux et Niestlé, (1936);

National Operational Program of the Italian Ministry Of Education University And Research, Seven-year European Structural Funds , 2014-2020, https://www.istruzione.it/pon/avviso_inclusione.html;

Steinberg L, Morris AS, ADOLESCENT DEVELOPMENT, Annu. Rev. Psychol. 2001. 52:83–110;

Stern, DN, Le interazioni madre-bambino. Nello sviluppo e nella clinica. Milan: Raffaello Cortina Editor, (1998);

Von Glasersfeld E, Introduzione al costruttivismo radicale. In Watzlavick, P., La realtà inventata. Contributi al costruttivismo. Milan: Feltrinelli Editor, (1988).




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i1_sup.400

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296