Distance Learning and Pedagogical Rights

Elsa Maria Bruni

Abstract


The exceptional circumstances generated by the pandemic have led, among the main consequences, to a reconfiguration of teaching in schools and universities. In general, the continuity of educational practices has been ensured through an emergency response mainly relying on digital learning technologies. 

This analysis builds on the issues that have emerged during the pandemic, on the needs and shortcomings – existing at different levels as well as on multiple levels (cultural, structural, professional, organizational, and systemic ones) – of the whole education system. The paper thus highlights that the difficulties in dealing with the educational crisis, which was already evident before the pandemic, are mostly due to the inadequacy of the epistemic structure of current pedagogy. By examining the main limits of the science of education, the author presents a possible approach to rethink education, as well as pedagogy, starting from the subjects of education and from the real needs for human formation.


Keywords


Distance Learning, Pedagogy, Cultural Crisis, Human Formation, Reform of Education.

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Bertagna, G. (2020a). Reinventare la scuola. Un’agenda per cambiare il sistema di istruzione e formazione a partire dall’emergenza Covid-19. Roma: Studium.

Bertagna, G. (2020b). Formazione iniziale e reclutamento dei docenti: nuove basi per una ripartenza. Nuova Secondaria, 38 (1), 4-7.

Bonetta, G. (2017). L’invisibile educativo. Pedagogia, inconscio e fisica quantistica. Roma: Armando.

Bonetta, G. (2020). Scuola e civilizzazione. Il sistema formativo italiano dal ‘700 alla fine del ‘900. Roma: Armando.

Bruni, E.M. (2016). Educazione e affettività. Per una pedagogia del desiderio. In Ea. (A cura di), Modi dell’educare (pp. 49-82). Lanciano: Carabba Editore.

Bruni, E.M. (2018). Dalla logofilia educativa alla riscoperta della sorgente formativa. In S. Ulivieri, L. Binanti, S. Colazzo, M. Piccinno (A cura di), Scuola Democrazia Educazione. Formazione ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà (pp. 559-564). Lecce: Pensa Multimedia.

Bruni E.M. (2019a), I giovani di oggi e la domanda formativa. Education Sciences & Society, 2, 103-122.

Bruni, E.M. (2019b). Paideia/politeia: la genesi dell’idea di cittadinanza nella riflessione pedagogica. In G. Elia, S. Polenghi, V. Rossini (A cura di), La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative (pp. 430-440). Lecce: Pensa Multimedia.

Cambi, F. (2006). Abitare il disincanto. Una pedagogia per il postmoderno. Novara: UTET.

Dewey, J. (1938). Experience and Education. Kappa Delta Pi, International Honor Society in Education.

Giaccardi, C., Magatti, M. (2020). Nella fine è l’inizio. In che mondo vivremo. Bologna: il Mulino.

Lyotard, J.-F. (1979). La Condition postmoderne. Rapport sur le savoir. Paris: Les Édition de minuit.

Moliterni, P. (2020). Coronavirus, didattica a distanza e inclusione, tra sfide e opportunità. Nuova Secondaria, 38 (2), 281-303.

Morin, E. (2014). Enseigner à vivre. Arles: ACTES SUD/PLAY BAC.

Nussbaum, M.C. (2001). Upheavals of Thougth. The intelligence of Emotions, Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Pentucci M. (2018). I formati pedagogici nelle pratiche degli insegnanti. Milano: Franco Angeli.

Postman, N. (1995). The End of Education. Redefining the Value of School. New York: Knopf.

Rescher, N. (1988). Rationality. A Philosophical Inquiry Into the Nature and the Rationale of Reason. Oxford: Oxford University Press.

Rivoltella, P.C., Rossi, P.G. (2019). Il corpo e la macchina. Tecnologia, cultura, educazione. Brescia: Editrice Morcelliana.

Twenge, J.M. (2017). iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Ribellious, More Tolerant, Less Happy and Completely Unprepared for Adulthood and What That Means for the Rest of Us. New York: Simon & Schuster.

Volpi, F. (1996). Il nichilismo. Roma-Bari: Laterza.

Perla, L., Felisatti, E., Grion, V., Agrati, L.S., Gallelli, R., Vinci, V., Amati, I., Bonelli, R. (2020). Oltre l’era Covid-19: dall’emergenza alle prospettive di sviluppo professionale. Excellence and Innovation in Learning and Teaching, 2, 18-37.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v4i4_si.289

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296