CO-DESIGNING PATHS OF THE “PUGLIA REGIONAL LAW ON EDUCATION IN NATURE: AGRINIDO AND AGRINFANZIA”
Abstract
Maximum The article documents a systemic Participatory Action Research (PAR-s) process that led to the enactment of the first regional law in Italy on nature-based education. The initiative involved the Apulia Region, universities, educational services, and families, fostering the legitimation of outdoor educational practices and activating pathways for awareness and formative co-design.
Full Text:
PDFReferences
Alvarez K., Salas E., Garofano C.M. (2004). An Integrated Model of Training Evaluation and Effectiveness. Human Resource Development Review, 3: 385-416.
Barbiero, G. (2017). Ecologia affettiva, Milano: Mondadori.
Bassey, M. (2003). Case study research. In J. Swann & J. Pratt (Eds.), Educational research in practice: Making sense of methodology (pp. 111 123). New York: Continuum.
Bichi, R. (2002). L’intervista biografica. Una proposta metodologica. Milano: Vita e Pensiero.
Bobbio, A. & Grange Sergi, T., (ed.), (2011). Nidi e scuole dell’infanzia. La Scuola: Brescia.
Bondioli, A., & Ferrari, M. (2004). Verso un modello di valutazione formativa. Bergamo: Junior.
Bruner, J. S. (1992). La ricerca del significato: per una psicologia culturale. Torino: Bollati Boringhieri.
Cecconi, L. (2002). La ricerca qualitativa in educazione. Roma: Franco Angeli.
Collins P. H. (1986). Learning from the outsider within, Social Problems, 33(6): 14-32.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Los Angeles: Sage Publications.
Creswell, J. W. & Miller, D. L. (2000). Determining Validity in Qualitative Inquiry. Theory Into Practice, 39(3), 124-130.
Del Gottardo E., Paparella N. (2023). Bambini intraprendenti. La scuola in campagna, Milano: Franco Angeli.
Del Gottardo, E. (2019). AgriBimbi: presupposti pedagogici e criteri di progettazione educative. In M.G. Simone (ed.), Lo sguardo. Percorsi per l’educazione dell’infanzia. Bari: Progedit.
Del Gottardo E., Patera S., Educazione alla sostenibilità come educazione armoniosa. Le rappresentazioni di un campione di famiglie, in P. Lucisano, A. Marzano (a cura di), Atti del convegno SIRD - Quale scuola per i cittadini del mondo? A cento anni dalla fondazione della Ligue Internationale de l’Éducation Nouvelle, Roma, 25- 26 novembre 2021, Pensa Multimedia, Lecce 2022, pp. 784 – 798.
Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (1994). Introduction: Entering the field of qualitative research. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 1-17). Thousand Oaks, CA: Sage.
Dewey, J. (1951). Le fonti di una scienza dell’educazione. Firenze: La Nuova Italia.
Fabbri, L. (1994). Ricerca pedagogica e pratiche educative. Per una pedagogia come scienza pratica. Napoli: Tecnodid.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Thousand Oaks: Sage.
Kvale, S. (2007). Doing Interviews. London: Sage Publications.
Lombardo Radice, G. (1954). Didattica viva. Firenze: La Nuova Italia.
Mortari L., Valbusa F., & Ubbiali M., (2020). La metodologia della ricerca educativa Un esempio di ricerca per i bambini. Pedagogia più didattica, 6(2), 51-62.
Palumbo M. (2001). Il processo di valutazione. Decidere, programmare, valutare. Milano: Franco Angeli.
Paparella N., (2009), a cura di, Progettazione educativa e comunità educante, in Id. Il progetto educativo. vol. II. Comunità educante, opzioni, curriculi e piani, Roma: Armando.
Seale, C. (1999). The quality of qualitative research. London: Sage Publications.
Silverman, D. (2016). Qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Stame N. (2001). Tre approcci principali alla valutazione: distinguere e combinare. In Palumbo M., Il processo di valutazione. Decidere, programmare, valutare. Milano: FrancoAngeli.
Trinchero, R. (2002). Manuale di ricerca educativa. Roma: Franco Angeli.
Valbusa F., & Mortari L. (2017). L’orto delle emozioni. Teoria e ricerca sull’educazione alla vita affettiva. Franco Angeli: Milano.
Yin, R. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Beverly Hills: Sage Publication.
Zammuner, V. L. (1998). Tecniche dell’intervista e del questionario. Bologna: Il Mulino.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2_Sup.1555
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296