THE METACOGNITIVE EDUCATOR IN THE AGE OF IA: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES
Abstract
AI tools and application environments are revolutionizing the main functions of the educational ecosystem. The teacher’s role is evolving into that of a co-learner (Limone, 2021), within a context where interactions occur with non-human epistemic partners (Moriggi & Pireddu, 2024). This contribution, at the intersection of different theoretical perspectives, offers some reflections on how to consciously integrate AI into teaching.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Atzei A., Ballestra Caffaratti L., Borghetti C., Bozzetto L., Forno A., Secchia M., & Zanzo A. (2024). Impostare percorsi di formazione di insegnanti sull’assistenza artificiale alla mediazione didattica. La ricerca, Loescher. , Buckingham, D. (2006). Media Education. Alfabetizzazione, apprendimento e cultura contemporanea. Trento: Erickson. , Ciasullo, A. (2024). Intelligenze Artificiali in educazione, RESEARCH TRENDS IN HUMANITIES Education & Philosophy. RTH 11 (2024), 70–74., Clark, R. C. (2000). Four Architectures of Instruction. Performance Improvement, 39(10), 31–38. https://doi.org/10.1002/pfi.4140391011 , Cottini, L. (2006). La didattica metacognitiva. Università degli studi di Udine. , Cuomo, S., Biagini, G., Ranieri, M. (2022). Artificial Intelligence Literacy, che cos’è e come promuoverla. Dall’analisi della letteratura ad una proposta di Framework. Doi: 10.36253/me-13374 , Eco, U. (2001). Apocalittici e integrati. Milano: Tascabili Bompiani. , Fiorucci, A., & Bevilacqua, A. (2025). Il dibattito scientifico sull’Intelligenza Artificiale in ambito educativo: una scoping review sugli approcci e sulle tendenze della ricerca pedagogica in Italia. EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY, (2), 416–436. https://doi.org/10.3280/ess2-2024oa18523 , Floridi, L., & Nobre, A. C. (2024). Anthropomorphising machines and computerising minds: the crosswiring of languages between Artificial Intelligence and Brain & Cognitive Sciences. Minds and Machines, 34(1), 5. , Gallese, V., Moriggi, S., & Rivoltella, P. C. (2025). Oltre la tecnofobia. Il digitale dalle neuroscienze all'educazione. Milano: Raffaello Cortina Editore. , Iannella, A. (2023). Lingua, Didattica e Intelligenza Artificiale. , Iavarone, M.L., (2023). Quali oggetti di studio e quali prospettive di ricerca per la pedagogia nel tempo delle transizioni umane e digitali? Studi sulla Formazione: 26, 57-62, 2023-2 Doi: 10.36253/ssf-14973 , Limone, P. (2021). Ambienti di apprendimento e progettazione didattica. Proposte per un sistema educativo transmediale. Nuova edizione. Roma: Carocci. , Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., Forcier, L.B. (2016). Intelligence unleashed. An argument for AI in education. London: Pearson. , Mancini, R. & Sebastiani, R. (2024). Innovazione educativa nell’era digitale: il ruolo chiave della scuola nell’integrazione etica delle nuove tecnologie nei processi formativi. Cultura pedagogica e scenari educativi, 2(1), 141-151. https://doi.org/10.7347/spgs-01-2024-19. , Marzano, A., Vegliante, R., Iannotta, I.S. (2015). Apprendimento in digitale e processi cognitivi: problemi aperti e riflessioni da riavviare. Form@are 15(2): 19-32. , Messina, S., Gaggioli, C., & Panciroli, C. (2024). Apprendere ed insegnare nell’era degli ecosistemi digitali intelligenti: pratiche didattiche e nuove piste di ricerca. Media Education 15(1): 81-90. Doi: 10.36253/me-15835 , Mollick, E. R., & Mollick, L. (2023). Using AI to implement effective teaching strategies in classrooms: Five strategies, including prompts. The Wharton School Research Paper. , Mollick, E., & Mollick, L. (2023). Assigning AI: Seven approaches for students, with prompts. arXiv preprint arXiv:2306.10052. , Moriggi, S., & Pireddu, M. (2024). Apprendere (con) l’intelligenza artificiale. Un approccio media-archeologico, ECPS Journal – 30/2024 - https://www.ledonline.it/ECPS-Journal/ Online, pp. 53-64. https://doi.org/10.7358/ecps-2024-030-mopi , Muscarà, M., Romano, A., Lizio, A., & Carnazzo, V. (2024). Le Emotional Technologies nell’educazione: Sviluppo, impatto e prospettive per una pedagogia digitale innovativa. Research Trends in Humanities Education & Philosophy, 11, 10-18. https://doi.org/10.6093/2284-0184/10660 , Organizzazione per la Cooperazione e lo Sviluppo Sconomico (OCSE) (2024). Raccomandazione sull’intelligenza artificiale: principi per la gestione responsabile di una AI affidabile e raccomandazioni agli Stati aderenti. , Ranieri, M. (2022). Competenze digitali per insegnare. Modelli e proposte operative. Carocci. , Riguzzi, F. (2006). Introduzione all’intelligenza artificiale. Terre di confine, anno 2, n.1, gennaio. , Rivoltella, P. I. E. R., & Rossi, P. G. (2024). Tecnologie per l'educazione. , Santoianni, F. (2025). Il sé tecnologico:(e l'amica immaginaria). RESEARCH TRENDS IN HUMANITIES Education & Philosophy, 12(1), I-VI. , Schön D.A. (1993). Il professionista riflessivo. Bari: Edizioni Dedalo. , UNESCO. (2021). AI and education: Guidance for policy makers. UNESCO. https://doi.org/10.54675/PCSP7350 , Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2_Sup.1544
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296