THE METACOGNITIVE EDUCATOR IN THE AGE OF IA: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES

Alessandra Brafa, Antonio Giannone, Marinella Muscarà

Abstract


AI tools and application environments are revolutionizing the main functions of the educational ecosystem. The teacher’s role is evolving into that of a co-learner (Limone, 2021), within a context where interactions occur with non-human epistemic partners (Moriggi & Pireddu, 2024). This contribution, at the intersection of different theoretical perspectives, offers some reflections on how to consciously integrate AI into teaching.


Keywords


Artificial Intelligence; Teacher Agency; Teacher Metacognition.

Full Text:

PDF

References


Atzei A., Ballestra Caffaratti L., Borghetti C., Bozzetto L., Forno A., Secchia M., & Zanzo A. (2024). Impostare percorsi di formazione di insegnanti sull’assistenza artificiale alla mediazione didattica. La ricerca, Loescher. , Buckingham, D. (2006). Media Education. Alfabetizzazione, apprendimento e cultura contemporanea. Trento: Erickson. , Ciasullo, A. (2024). Intelligenze Artificiali in educazione, RESEARCH TRENDS IN HUMANITIES Education & Philosophy. RTH 11 (2024), 70–74., Clark, R. C. (2000). Four Architectures of Instruction. Performance Improvement, 39(10), 31–38. https://doi.org/10.1002/pfi.4140391011 , Cottini, L. (2006). La didattica metacognitiva. Università degli studi di Udine. , Cuomo, S., Biagini, G., Ranieri, M. (2022). Artificial Intelligence Literacy, che cos’è e come promuoverla. Dall’analisi della letteratura ad una proposta di Framework. Doi: 10.36253/me-13374 , Eco, U. (2001). Apocalittici e integrati. Milano: Tascabili Bompiani. , Fiorucci, A., & Bevilacqua, A. (2025). Il dibattito scientifico sull’Intelligenza Artificiale in ambito educativo: una scoping review sugli approcci e sulle tendenze della ricerca pedagogica in Italia. EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY, (2), 416–436. https://doi.org/10.3280/ess2-2024oa18523 , Floridi, L., & Nobre, A. C. (2024). Anthropomorphising machines and computerising minds: the crosswiring of languages between Artificial Intelligence and Brain & Cognitive Sciences. Minds and Machines, 34(1), 5. , Gallese, V., Moriggi, S., & Rivoltella, P. C. (2025). Oltre la tecnofobia. Il digitale dalle neuroscienze all'educazione. Milano: Raffaello Cortina Editore. , Iannella, A. (2023). Lingua, Didattica e Intelligenza Artificiale. , Iavarone, M.L., (2023). Quali oggetti di studio e quali prospettive di ricerca per la pedagogia nel tempo delle transizioni umane e digitali? Studi sulla Formazione: 26, 57-62, 2023-2 Doi: 10.36253/ssf-14973 , Limone, P. (2021). Ambienti di apprendimento e progettazione didattica. Proposte per un sistema educativo transmediale. Nuova edizione. Roma: Carocci. , Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., Forcier, L.B. (2016). Intelligence unleashed. An argument for AI in education. London: Pearson. , Mancini, R. & Sebastiani, R. (2024). Innovazione educativa nell’era digitale: il ruolo chiave della scuola nell’integrazione etica delle nuove tecnologie nei processi formativi. Cultura pedagogica e scenari educativi, 2(1), 141-151. https://doi.org/10.7347/spgs-01-2024-19. , Marzano, A., Vegliante, R., Iannotta, I.S. (2015). Apprendimento in digitale e processi cognitivi: problemi aperti e riflessioni da riavviare. Form@are 15(2): 19-32. , Messina, S., Gaggioli, C., & Panciroli, C. (2024). Apprendere ed insegnare nell’era degli ecosistemi digitali intelligenti: pratiche didattiche e nuove piste di ricerca. Media Education 15(1): 81-90. Doi: 10.36253/me-15835 , Mollick, E. R., & Mollick, L. (2023). Using AI to implement effective teaching strategies in classrooms: Five strategies, including prompts. The Wharton School Research Paper. , Mollick, E., & Mollick, L. (2023). Assigning AI: Seven approaches for students, with prompts. arXiv preprint arXiv:2306.10052. , Moriggi, S., & Pireddu, M. (2024). Apprendere (con) l’intelligenza artificiale. Un approccio media-archeologico, ECPS Journal – 30/2024 - https://www.ledonline.it/ECPS-Journal/ Online, pp. 53-64. https://doi.org/10.7358/ecps-2024-030-mopi , Muscarà, M., Romano, A., Lizio, A., & Carnazzo, V. (2024). Le Emotional Technologies nell’educazione: Sviluppo, impatto e prospettive per una pedagogia digitale innovativa. Research Trends in Humanities Education & Philosophy, 11, 10-18. https://doi.org/10.6093/2284-0184/10660 , Organizzazione per la Cooperazione e lo Sviluppo Sconomico (OCSE) (2024). Raccomandazione sull’intelligenza artificiale: principi per la gestione responsabile di una AI affidabile e raccomandazioni agli Stati aderenti. , Ranieri, M. (2022). Competenze digitali per insegnare. Modelli e proposte operative. Carocci. , Riguzzi, F. (2006). Introduzione all’intelligenza artificiale. Terre di confine, anno 2, n.1, gennaio. , Rivoltella, P. I. E. R., & Rossi, P. G. (2024). Tecnologie per l'educazione. , Santoianni, F. (2025). Il sé tecnologico:(e l'amica immaginaria). RESEARCH TRENDS IN HUMANITIES Education & Philosophy, 12(1), I-VI. , Schön D.A. (1993). Il professionista riflessivo. Bari: Edizioni Dedalo. , UNESCO. (2021). AI and education: Guidance for policy makers. UNESCO. https://doi.org/10.54675/PCSP7350 , Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2_Sup.1544

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296