Inclusive motor activities and life skills development in educational field
Abstract
In the document “Life skills education in school” (1994), the Global Organization of Healtcare underlines the fundamental role of educational environments, both institutional and not-institutional, in the promotion of health in an inclusive perspective, as result of a global involvement of the individual in bio-psycho-social view, also through the acquisition of like skills.This paper aims to highlight the fundamental role of motor activities which, more than other disciplines, offer the opportunity to involve pupils in learning globally, placing them in situations of direct interaction, proximity and sharing of spaces and rules, that require communicative, resolutive and relational skills such as in broader social contexts. Emerges from this perspective the inclusive effectiveness of phisycal education, defined as the “hinge discipline” between the cognitive, social, cultural and affective dimensions (National Indications 2012-2018), which implicitly promote the acquisition of skills for life, involving the student in a position of absolute centrality and interchange with others and the environment.
Full Text:
PDF (Italiano)References
Bronfenbrenner, U., (1986). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna: il Mulino
Circolare Ministeriale n. 8 – prot. 561/6.3.2013 – Indicazioni operative sulla Direttiva ministeriale “Strumenti d’intervento per alunni con bisogni educativi speciali e organizzazione territoriale per l’inclusione scolastica”. Roma, marzo 2013.
Conferenza Internazionale sulla Promozione della Salute, Carta di Ottawa, 21 novembre 1986.
D.M. 16 novembre 2012, n. 254, Indicazioni Nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione, 2012.
D.P.R. 15 marzo 2010, n. 89 Regolamento recante revisione dell'assetto ordinamentale, organizzativo e didattico dei licei a norma dell'articolo 64, comma 4, del decreto-Legge 25 giugno 2008, n. 112, convertito, con modificazioni, dalla Legge 6 agosto 2008, n. 133.
D’Anna, C. (2018), Educazione Fisica nel primo cicli di istruzione. Dai nuclei fondanti alla progettazione didattica. Roma: edizioni Nuova Cultura.
Direttiva ministeriale “Strumenti d’intervento per alunni con bisogni educativi speciali e organizzazione territoriale per l’inclusione scolastica” 27 dicembre 2012.
Gigerenzer, G., (2015). Simply rational: decision making in the real world. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69 (6). pp. 1245-1246.
Gomez Paloma, F., Ianes, D., (2014). Dall’Educazione Fisica e Sportiva alle prassi inclusive. Trento: Erickson.
Gould, D., & Carson, S. (2008). Life Skills Development through Sport: Current Status and Future Directions. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1, 58-78.
Gould, D., Collins, K., Lauer, L., & Chung, Y. (2007). Coaching life skills through football: A study of award winning high school coaches. , Journal of Applied Sport Psychology n.19 16-37.
Malizia, G., Cicatelli, S., (2009). Verso la scuola delle competenze. Roma: Armando Editore.
Ministero dell’istruzione dell’università e della ricerca, Linee guida sulla riorganizzazione delle attività di Educazione Fisica e sportiva nelle scuole secondarie di I e II grado, Prot. 4273, Roma, Agosto 2009.
Ministero dell’istruzione dell’università e della ricerca, Linee guida sulla riorganizzazione delle attività di Educazione Fisica e sportiva nelle scuole secondarie di I e II grado, Prot. 4273, Roma, Agosto 2009.
OMS, Life skills Education for children and adolescent in schools, Ginevra 1994.
OMS, Organizzazione mondiale della Sanità, 2002. ICF, Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute. Trento: Erickson.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v4i1sup.153
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296