MOTOR LEARNING IN SPECIAL EDUCATION NEEDS
Abstract
The aim of the contribution is to illustrate the link between sign language learning and physical literacy through the concept of motor learning and motor skills. Through a research project, an attempt was made to understand and investigate how coordinative aspects have a more or less pronounced influence on sign language learning and consequently on the motor learning carried out through it.
L'obiettivo del contributo è illustrare il legame esistente tra l’apprendimento della lingua dei segni e la physical literacy, attraverso il concetto di apprendimento ed abilità motoria. Attraverso un progetto di ricerca si è cercato di comprendere ed approfondire come gli aspetti coordinativi incidano in maniera più o meno marcata sull’apprendimento della lingua dei segni e di conseguenza sull’apprendimento motorio effettuato attraverso di essa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aiello, P. (2012). Corpo e Movimento. Itinerari didattici per l'apprendimento linguistico (pp. 1-149). Cuen.
Al-Hammadi, M., Muhammad, G., Abdul, W., Alsulaiman, M., Bencherif, M. A., Alrayes, T. S., ... & Mekhtiche, M. A. (2020). Deep learning-based approach for sign language gesture recognition with efficient hand gesture representation. Ieee Access, 8, 192527-192542.
Annoscia, S., & Colella, D. (2024). La valutazione del processo di apprendimento motorio nella scuola primaria. Osservare le abilità-criterio. IUL Research, 5(9), 269-281.
Bramlett T. (2020), Linguaggio del corpo. I segreti della comunicazione non verbale per leggere la mente delle persone e interpretare le loro emozioni, Independently Published, Bologna.
Cairney J., Dudley P., Kwan M., (2019), Alfabetizzazione fisica, attività fisica e salute: verso un modello concettuale basato sulle prove, National library of medicine, https://doi.org/10.1007/s40279-019-01063-3.
Carmona López, A. A., Ochoa-Martínez, P. Y., Hall-López, J. A., Morales Ramírez, M. M., Alarcón Meza, E. I., Sáenz-López Buñuel, P., & Conde García, C. (2023). Educational strategy using the mexican sign language to improve motor coordination development in children with hearing disabilities. Revista Salud Uninorte, 39(1), 150-164.
Colella, D. (2018). Physical Literacy e stili d’insegnamento. Ri-orientare l’educazione fisica a scuola. Formazione & insegnamento, 16(1 Suppl.), 33-42.
Colella, D., & Bonasia, M. (2019). Teaching styles, physical literacy and perceived physical self-efficacy. Results of a learning unit in primary school. Spor Hekimliği Dergisi, 54(1), 001-007.
Colella, D., d'Arando, C., & Bellantonio, S. (2020). Physical literacy ed Educazione Fisica durante la pandemia COVID-19. Problemi e prospettive. GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA, 4, 70-75.
Cornish, K., Fox, G., Fyfe, T., Koopmans, E., Pousette, A., & Pelletier, C. A. (2020). Understanding physical literacy in the context of health: a rapid scoping review. BMC public health, 20, 1-19.
Durden-Myers, E. J., Whitehead, M. E., & Pot, N. (2018). Physical literacy and human flourishing. Journal of Teaching in Physical Education, 37(3), 308-311.
Meinel, K., Schnabel, G. (1976). Bewegungslehre. Volk und Wissen.
Monacis, D., & Colella, D. (2022). Physical literacy: definition and didactic-methodological approaches. Towards an Italian model?. ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS, 6(1_sup).
Radovanović, V., Radić-Šestić, M., & Milanović-Dobrota, B. (2016). The Development of Visual-motor Integration, Visual Perception and Motor Coordination in Deaf and Hard of Hearing Children. Thematic Collection of International Importance-Early Intervention in Special Education and Rehabilitation “, Beograd, Srbija, 2016., 295-307.
Rastgoo, R., Kiani, K., & Escalera, S. (2021). Sign language recognition: A deep survey. Expert Systems with Applications, 164, 113794.
Roccaforte M. (2018), Le componenti orali della lingua dei segni italiana. Analisi linguistica, indagini sperimentali e implicazioni glottodidattiche, Sapienza Università, Roma.
Ruud J., Pesce C. (2020), Alfabetizzazione fisica - Un viaggio di arricchimento individuale: una logica di dinamiche ecologiche per migliorare le prestazioni e l'attività fisica in tutti, National library of medicine, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01904
Scamardella, F., Villani, M. G., & Tafuri, D. (2023). Sign language and motor learning. italian journal of health education, sport and inclusive didactics, 7(2).
Sgambelluri R. (2017), Non verbal-communication in school age: didactic-inclusive aspects, Formazione & Insegnamento XV–2–2017.
Shearer, C., Goss, H. R., Edwards, L. C., Keegan, R. J., Knowles, Z. R., Boddy, L. M., ... & Foweather, L. (2018). How is physical literacy defined? A contemporary update. Journal of Teaching in Physical Education, 37(3), 237-245.
Sindoni, M. G. (2022). Traiettorie della multimodalità: gli snodi teorici ei modelli applicativi. Italiano LinguaDue, 14(2), 19-46.
Wadhawan, A., & Kumar, P. (2021). Sign language recognition systems: A decade systematic literature review. Archives of computational methods in engineering, 28, 785-813.
Watzlawick, P. (1978), La réalité de la réalité : Confusion, désinformation, communication. Paris : Le Seuil.
Whitehead M. (2010), Physical literacy throughout the lifecourse, Taylor & Francis, United Kingdom.
Whitehead, M. (Ed.). (2019). Physical literacy across the world (pp. 74-95). London, UK:: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i4.1250
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296