THE ADAPTIVE EFFECTS OF COGNITIVE MOTOR TRAINING
Abstract
This study explores the effects of Cognitive Motor Training (CMT) in improving cognitive and motor skills, with a focus on neurodevelopmental disorders. CMT integrates motor and cognitive exercises, promoting a synergy between brain functions that favors functional adaptation and self-regulation. The results show significant improvements in educational inclusion and quality of life.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aiello P., Giaconi C. (2024). L'agire inclusivo. Brescia: Morcelliana.
Aron A.R. (2011). Dal controllo reattivo a quello proattivo e selettivo: sviluppo di un modello più ricco per fermare le risposte inappropriate, Biology Psychiatry , 69, pp.55-68. Doi: https://doi.org/10.1016/j.biopsych. 2010.07.024
Berchicci M. et al. (2020). Un passo avanti, un passo indietro: Uno studio sui potenziali corticali legati al movimento svela attività cerebrali distintive. Ricerca comportamentale sul cervello , Elsevier, 338. Doi: 10.1016/j.bbr.2020.112663
Casella A., Ventura E., & Di Russo F. (2022). L'influenza di uno specifico protocollo di allenamento cognitivo-motorio sulle capacità di pianificazione e ricerca visiva nei giovani calciatori. Brain sciences , 12 (12), 1624 . Doi: 10.3390/brainsci12121624
Chueh T.Y., Lu C.M., Huang C.J., Hatfield B.D., Hung T.M. (2023). I processi neurali collaborativi predicono prestazioni cognitive-motorie di successo. Scand J Med Sci Sports . 33(3), pp. 331-340. Doi: 10.1111/sms.14262
Crispiani P, Palmieri E. (2023), Campione Pressing . Chiaravalle: Itard.
Crispiani P., Mountstephen M., Palmieri E. (2019). Early Markers of Executive Functions and Their Relation to Dyslexia: Cross Patterns and the Level of Initial Activation. Asia Pacific Journal of Developmental Difference , Dyslexia Association of Singapore (DAS), 6, pp. 115–126. Estratto da: https://docenti.unimc.it/piero.crispiani#content=publications
Crispiani P. (2017). Dislessia e Champion LIRM: risultati di uno studio di ricerca basato sul trattamento di modelli incrociati . Asia Pacific Journal Of Developmental Differences , Dyslexia Association of Singapore (DAS), 4(2), pp. 195 – 211. Estratto da: https://docenti.unimc.it/piero.crispiani#content=publications
Crispiani P. (2015). Il metodo Crispiani. Sindrome dislessica, disprassia e disturbi esecutivi . Disabilità: premesse e conclusione. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Minerwa, pp. 11 – 28.
Deary IJ., Strand S., Smith P., & Fernandes C. (2007). Intelligenza e risultati scolastici. Intelligence, 35 (1), pp. 13–21. Doi: https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.001
Di Russo F. et al. (2017). Oltre il Bereitschaftspotential: La preparazione dell'azione dietro le funzioni cognitive, Neuro science Biobehav Review , 78, pp. 57-81. Doi: 10.1016/j.neubiorev.2017.04.019
Di Russo F., Berchicci M., Bianco V., Perri R.L., Pitzalis S., Quinzi F., Spinelli D. (2019). I potenziali normativi correlati agli eventi da compiti sensoriali e cognitivi rivelano attività occipitali e frontali prima e dopo eventi visivi, NeuroImage , 196, Elsevier, pp. 173-187. Doi: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2019.04.033.
Evans G.W., & Schamberg M.A. (2009). Povertà infantile, stress cronico e memoria di lavoro adulta. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America , 106 (16), 6545–6549. Doi: https://doi.org/10.1073/pnas.0811910106
Giaconi C., D'Angelo I., Marfoglia A., Gentilozzi C. (2023). Ecosistemi formativi inclusivi. Milano: FrancoAngeli.
Giaconi C., Capellini S.A. (2015). Conoscere per includere. Riflessioni e linee operative per professionisti in formazione, Milano: FrancoAngeli.
Hayakawa K., & Kobayashi K. (2011). Allenamento delle abilità fisiche e motorie per bambini con disabilità intellettive . Perceptual & Motor Skills , 112(2), 573–580. Doi: 10.2466/06.13.15.PMS.112.2.573-580
Hayakawa K., Kobayashi K (2013). Visualizza tutti gli autori e le affiliazioni , Effetto di un programma di allenamento cognitivo-motorio di 5 anni su giovani con disabilità intellettiva , Insegnamento innovativo, Sage Jounals, 2(4). Doi: h ttps://doi.org/10.2466/02.IT.2.4
Hotting K., Rӧder B. (2013). Effetti benefici dell'esercizio fisico sulla neuroplasticità e sulla cognizione . Neuroscienze e revisioni biocomportamentali , 37 (9B), pp. 2243-2257. Doi: 10.1016/j.neubiorev.2013.04.005
Kasatkin V.N., Romanova E.N., Glebova E.V., Deviaterikova A.A., Tolchennikova V.V., Sharapkova A.A., Manukyan P.A., Karpova N.M., Sarkisyan R.A. & Karelin A.F. (2024). Effetti dell'intervento cognitivo-motorio per i sopravvissuti al tumore della fossa posteriore pediatrica: risultati di uno studio pilota. Journal of neuro-oncology. Doi: https://doi.org/10.1007/s11060-024-04636-z
Koval P., Pe M.L., Meers K. & Kuppens P. (2013). Dinamiche dell'affetto in relazione ai sintomi depressivi: variabili, instabili o inerti?. Emotion (Washington, DC) , 13 (6), pp.1132–1141. Doi: 10.1037/a0033579
Lucia S., Bianco V., Boccacci L., & Di Russo F. (2021). Effetti di un allenamento cognitivo-motorio sulle funzioni cerebrali anticipatorie e sulla prestazione sportiva in giocatori di basket semi-élite. Brain sciences , 12 (1), 68.
Moreira P.E.D. et al. (2021). Gli effetti acuti e cronici del Dual-tak sulle prestazioni motorie e cognitive negli atleti: una revisione sistematica. International Journal of Environmental Research and Public Health, MDPI , 18, 1732. Doi: https://doi.org/10.3390/ijerph18041732
Moureau D., Morrison A.B., Conway A.R.A. (2015). An ecological approach to cognitive enhancement: Complex motor training. Acta Psychologica , 157, pp. 44-55. Doi: 10.1016/j.actpsy.2015.02.007
Pietsch S., Böttcher C., Jansen P. (2017). L'allenamento di coordinazione motoria cognitiva migliora le prestazioni di rotazione mentale nei bambini in età scolare primaria . Wiley: Mind, Brain and Education , 11(4), pp. 176-170. Doi : https://doi.org/10.1111/mbe.12154
Santner A., Kopp M., Federolf P. (2018). Studio parzialmente randomizzato e controllato su bambini di età compresa tra 6 e 10 anni per indagare gli effetti motori e cognitivi di un intervento di allenamento della coordinazione di 9 settimane con compiti mentali concomitanti, BMJ Open . Doi: doi: 10.1136/bmjopen-2017-021026
Taatgen, NA (2013). La natura e il trasferimento delle abilità cognitive. Psychological Review, 120 (3), 439–471. Doi: https://doi.org/10.1037/a0033138
Walsh V. (2014). Lo sport è la sfida più grande per il cervello?. Current biology : CB, 24 (18), pp. 859–860. Doi: 10.1016/j.cub.2014.08.003
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i4.1232
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296