FROM ORALITY TO(NEURO)STORYTELLING: NARRATIVE AND EMOTION IN THE DIGITAL AGE

Maria Sammarro, Silvestro Malara

Abstract


If educating is narrating (Demetrio, 2012), in order to give space to myth, dream, story, there is a need for words and narratives, memory and imagination (Cambi, Pinto Minerva, 2023), even at the time of the crisis of narration (Han, 2024) and faced with the granularity of contents in the age of fragmentation (Roncaglia, 2018). Multimedia and plurality of integrated languages (Rivoltella, 2012) are transforming the textual forms and supports through which we approach knowledge. In particular, digital storytelling, by manipulating multiple codes and formats of oral, written and visual narration, represents a way to promote media literacy and the development of transversal skills. The reflection will involve the students of the Teaching of Reading and Writing course of the Mediterranean University of Reggio Calabria, through a process of co-construction of operational proposals on narration and storytelling, on the implications of the neuroscience-artificial intelligence combination, on the possibilities and risks of their applications in the educational field.


Full Text:

PDF

References


Annacontini G., Vaccarelli A., Zizioli E. (2022), Sesto atto. Prospettive per una pedagogia dell’emergenza. Bari: Progredit.

Batini F. (2018), Leggimi ancora. Lettura ad alta voce e life skills. Firenze: Giunti.

Bruner J. (2022), La fabbrica delle storie.Bari: Laterza.

Bruner J. (1996), The culture of education. Cambridge: Harvard University Press.

Byung-Chul Han (2024), La crisi della narrazione. Torino: Einaudi.

Cambi F., Pinto Minerva F. (2023), Governare l’età della tecnica. Milano: Mimesis.

Campagnaro M. (2014), Le terre della Fantasia. La letteratura per l'infanzia e l'adolescenza, Roma: Donzelli editore.

Codeluppi V. (2021), Vetrinizzazione. Individui e società in scena. Torino: Bollati Boringhieri.

Damiano E. (2016), La mediazione didattica. Per una teoria dell’insegnamento. Milano: FrancoAngeli.

DebordG. E. (1967), La Société duSpectacle. Paris: Buchet-Castel.

Demetrio D. (2012), Educare è narrare. Milano: Mimesis.

Didi-Huberman, G., (2005), Le immagini malgrado tutto. Milano:Raffaello Cortina editore.

Floridi L. (2017), La quarta rivoluzione. Milano: Raffaello Cortina.

Han B. C. (2014), La società della trasparenza. Milano: Nottetempo.

Han B. C. (2015), Nello sciame. Visioni del digitale. Milano: Nottetempo.

Han B. C. (2024), La crisi della narrazione. Torino: Einaudi.

Hattie J. (2016), Apprendimento visibile, insegnamento efficace. Metodi e strategie di successo dalla ricerca evidence-based. Trento: Erickson.

Havelock E. A. (1986), Cultura orale e civiltà della scrittura. Roma: Laterza.

Isidori E. (2015), La comunicazione spettacolarizzata: una riflessione pedagogica tra Debord e YouTube, in Metis, La “spettacolarizzazione del tragico”, Anno V - Numero 2 - 12/2015.

Jenkins H. (2014), Cultura Convergente. Milano: Apogeo.

Lancini M., Cirillo L. (2022), Figli di internet. Trento: Erickson.

Longo, G. (2001), Riduzionismo informazionale e post-umano. Id. Homo tecnologicus. Milano: Meltemi.

Lorè, B. (2004), Omero, l’educatore orale. Roma: Monolite editrice.

Migliati T. (2008), La spettacolarizzazione delle immagini: la vetrina come strumento di comunicazione, in M@gm@ vol.6 n.2 Mai-Août.

Morin E. (2000), La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina editore.

Nussbaum M. (2012), Coltivare l’umanità. I classici, il multiculturalismo, l’educazione contemporanea. Roma: Carocci.

Ricoeur, P. (1988), Tempo e racconto. Milano: Jaca Book.

Rivoltella P.C. (2020), Tempi della lettura. Media, pensiero, accelerazione. Brescia: Scholè.

Rivoltella P.C., Rossi P. G., (2019), Il corpo e la macchina. Brescia: Scholè.

Rivoltella P.C. (2015), Le virtù del digitale. Brescia: Morcelliana.

Rivoltella P.C. (2012), Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano:Raffaello Cortina editore.

Rodari G. (1973), Grammatica della fantasia. Torino: Einaudi.

Roncaglia G. (2018), L’età della frammentazione. Cultura del libro e scuola digitale. Roma: Laterza.

Trisciuzzi, M.T. (2018), Bulle e pupe. Il bullismo femminile nella letteratura per l’infanzia e per ragazzi, in Burgio G. (a cura di), Comprendere il bullismo al femminile, Milano: FrancoAngeli.

Virilio P. (2000), Information und Apokalypse. Monaco: Carl HanserVerlag.

Zona U. (2015), Narcissus on the net. Narcisismo digitale e seduzione della merce, in IAT Journal, n. 2.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i3.1222

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296