THE CONTRIBUTION OF NEURO-SCIENCE RESEARCH IN RELATION TO METACOGNITIVE TEACHING
Abstract
Recent neuroscientific research (Rivoltella, 2014) could make an important contribution with reference to metacognitive teaching. The Neuro Teaching approach (Gola, 2022; Gola et all 2023) could favor a significant impact whit reference to inclusive practices (Booth & Ainscow, 2014) and teacher agency (Calvert, 2016). The intent is to explore the relationships between recent neuroscientific studies and the cognitive processes that substantiate metacognitive teaching.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Academiae scientiarvm scripta varia 117. Città del Vaticano.
Albanese, M. (2022). Il Dialogo Possibile tra Educazione e Neuroscienze. Un'indagine sulle Prassi Neuroeducative degli Insegnanti. Excellence and Innovation in Learning and Teaching-Open Access, 7(1).
Albanese, M., & Compagno, G. (2022). La valutazione delle attività neurodidattiche. Fondamenti, tecniche e strumenti. CULTURA DIDATTICA DOCIMOLOGIA. Roma: Anicia.
Agenda 2030
https://www.edu365.me/agenda2030/?gclid=Cj0KCQjw_r6hBhDdARIsAMIDhV9PRYrEP_5O6m9SqYYDXf47cjETkJY2-4DmrGpaE2QmGBJYQWeK38aAs9pEALw_wcB
Basso, G., Gorno-Tempini, M. L., Calandra-Buonaura, G., Serafini, M., Pagnoni, G., Mavilla, L., & Nichelli, P. F. (2000). Functional localization of language brain areas by means of a lexical decision task. RIVISTA DI NEURORADIOLOGIA, 13(1), 139-147.
Battro A. M, Dehaene, S., Singer W. J., (2011). Human Neuroplasticity and the Brain. In Pontificiae Academiae Scientiarvm Scripta Varia 117. Città del Vaticano.
Bialystok, E., Peets, K. F., & Moreno, S. (2014). Producing bilinguals through immersion education: Development of metalinguistic awareness. Applied psycholinguistics, 35(1), 177-191.
Booth & Ainscow Booth T., & Ainscow M. (2014). Nuovo Index for inclusion. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola (F. Dovigo, Trans.). Roma: Carocci (Original work published in 2011).
Bruer, J. T. (1997). Education and the brain: A bridge too far. Educational researcher, 26(8), 4-16.
Caine, R. N., & Caine, G. (1997). Education on the Edge of Possibility. Association for Supervision and Curriculum Development, 1250 N. Pitt Street, Alexandria, VA 22314-1453 (Stock No. 197021; $16.95 member price; $20.95 nonmember price).
Calvert L. (2016). The Power of Teacher Agency: Why Whe Must Transform professional learning So That It Really Support educator Learning. Journal of Staff Development, 37(2), 51-56.
Cambi F. (2011). Neuroscience e pedagogia, quale rapporto? Studi sulla formazione/Open Journal for Education, 14(1), 19-25.
Circolare Ministeriale n. 8/2013. Indicazioni operative per l'inclusione scolastica di alunne e alunni con bisogni educativi speciali.
https://www.notiziedellascuola.it/istruzione-eformazione/news/bisognieducativi-speciali-indicazioni-operative
Cottini L. Didattica Metacognitiva, Università degli studi di Udine.
Cottini, L., & Morganti, A. (2015). Evidence-based education e Pedagogia Speciale. Principi e modelli per l’inclusione. Roma: Carocci.
Damiani, P., Santaniello, A., & Paloma, F. G. (2015). Ripensare la Didattica alla luce delle Neuroscienze Corpo, abilità visuospaziali ed empatia: una ricerca esplorativa. Italian Journal of Educational Research, (14), 83-106.
Direttiva Ministeriale 2012. Strumenti d’intervento per alunni con bisogni educativi speciali e organizzazione territoriale per l’inclusione scolastica
https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Direttiva+Ministeriale+27+Dicembre+2012.pdf/e1ee3673cf97441cb14d7ae5f386c78c?version=1.1&t=1496144766837
Gola, G. (2022). Neuroscienze e pratiche didattiche. Approcci e modelli di Teaching Brain e NeuroTeaching. Mizar. Costellazione di pensieri, 2021(15), 26-31.
Gola, G., Compagno, G., & Albanese, M. (2023). NeuroTeaching. To bring educational neuroscience into the classroom1 Neurodidattica. Portare le neuroscienze educative in classe. QTimes, 1(1), 60-72.
Ianes, D. (2001). Il bisogno di una “speciale normalità” per l’integrazione. Difficoltà di apprendimento, 7(2), 157-164.
Immordino-Yang M., Damasio A. (2007). We Feel, Therefore We Learn: The Relevance of Affective and Social Neuroscience to Education. Mind, Brain and Education, 1(1), 3–10.
Isidori, M., & Traversetti, M. (2018). Il contributo delle neuroscienze cognitive alla riflessione in tema di formazione degli insegnanti inclusivi. Dati di ricerca. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 6(2), 105-122.
Legge 170/2010. Nuove norme in materia di disturbi specifici di apprendimento in ambito scolastico.
https://www.istruzione.it/esame_di_stato/Primo_Ciclo/normativa/allegati/legge170_10.pdf
Mason L. (2013). Psicologia dell’apprendimento e dell’istruzione. Bologna: Il Mulino.
Raccomandazione del consiglio del 22 maggio 2018 relativa alle competenze chiave per l’apprendimento permanente.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/IT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)
Rivoltella, P.C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano: Raffaello Cortina.
Rossi, P.G., & Rivoltella, P.C. (2012). L’agire didattico. Manuale per l’insegnante. Brescia: La Scuola.
Sibilio, M., & Aiello, P. (2018). Lo sviluppo professionale dei docenti. Ragionare di agentività per una scuola inclusiva. Napoli: EdiSES.
Throat, G. (2022). Neuroscience and teaching practices. Approaches and models of Teaching Brain and NeuroTeaching. Mizar. Constellation of thoughts, 2021(15), 26-31.
Trinchero, R. (2015). Per una didattica brain-based: costruire la learning readiness attraverso la pratica deliberata. Form@ re-Open Journal per la formazione in rete, 15(3), 52-66.
Willoughby, M.T., Kupersmidt J.B., & Voegler-Lee, M.E. (2012). Is preschool executive function causally related to academic achievement? Child Neuropsychology, 18(1), 79-91.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i1.829
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296