THE CONTRIBUTION OF NEURO-SCIENCE RESEARCH IN RELATION TO METACOGNITIVE TEACHING

Milena Pomponi, Mariangela Di Gneo

Abstract


 

 

Recent neuroscientific research (Rivoltella, 2014) could make an important contribution with reference to metacognitive teaching. The Neuro Teaching approach (Gola, 2022; Gola et all 2023) could favor a significant impact whit reference to inclusive practices (Booth & Ainscow, 2014) and teacher agency (Calvert, 2016). The intent is to explore the relationships between recent neuroscientific studies and the cognitive processes that substantiate metacognitive teaching.

Keywords


neurosciences, neuro teaching, metacognitive didactis, teaching learning process

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Academiae scientiarvm scripta varia 117. Città del Vaticano.

Albanese, M. (2022). Il Dialogo Possibile tra Educazione e Neuroscienze. Un'indagine sulle Prassi Neuroeducative degli Insegnanti. Excellence and Innovation in Learning and Teaching-Open Access, 7(1).

Albanese, M., & Compagno, G. (2022). La valutazione delle attività neurodidattiche. Fondamenti, tecniche e strumenti. CULTURA DIDATTICA DOCIMOLOGIA. Roma: Anicia.

Agenda 2030

https://www.edu365.me/agenda2030/?gclid=Cj0KCQjw_r6hBhDdARIsAMIDhV9PRYrEP_5O6m9SqYYDXf47cjETkJY2-4DmrGpaE2QmGBJYQWeK38aAs9pEALw_wcB

Basso, G., Gorno-Tempini, M. L., Calandra-Buonaura, G., Serafini, M., Pagnoni, G., Mavilla, L., & Nichelli, P. F. (2000). Functional localization of language brain areas by means of a lexical decision task. RIVISTA DI NEURORADIOLOGIA, 13(1), 139-147.

Battro A. M, Dehaene, S., Singer W. J., (2011). Human Neuroplasticity and the Brain. In Pontificiae Academiae Scientiarvm Scripta Varia 117. Città del Vaticano.

Bialystok, E., Peets, K. F., & Moreno, S. (2014). Producing bilinguals through immersion education: Development of metalinguistic awareness. Applied psycholinguistics, 35(1), 177-191.

Booth & Ainscow Booth T., & Ainscow M. (2014). Nuovo Index for inclusion. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola (F. Dovigo, Trans.). Roma: Carocci (Original work published in 2011).

Bruer, J. T. (1997). Education and the brain: A bridge too far. Educational researcher, 26(8), 4-16.

Caine, R. N., & Caine, G. (1997). Education on the Edge of Possibility. Association for Supervision and Curriculum Development, 1250 N. Pitt Street, Alexandria, VA 22314-1453 (Stock No. 197021; $16.95 member price; $20.95 nonmember price).

Calvert L. (2016). The Power of Teacher Agency: Why Whe Must Transform professional learning So That It Really Support educator Learning. Journal of Staff Development, 37(2), 51-56.

Cambi F. (2011). Neuroscience e pedagogia, quale rapporto? Studi sulla formazione/Open Journal for Education, 14(1), 19-25.

Circolare Ministeriale n. 8/2013. Indicazioni operative per l'inclusione scolastica di alunne e alunni con bisogni educativi speciali.

https://www.notiziedellascuola.it/istruzione-eformazione/news/bisognieducativi-speciali-indicazioni-operative

Cottini L. Didattica Metacognitiva, Università degli studi di Udine.

Cottini, L., & Morganti, A. (2015). Evidence-based education e Pedagogia Speciale. Principi e modelli per l’inclusione. Roma: Carocci.

Damiani, P., Santaniello, A., & Paloma, F. G. (2015). Ripensare la Didattica alla luce delle Neuroscienze Corpo, abilità visuospaziali ed empatia: una ricerca esplorativa. Italian Journal of Educational Research, (14), 83-106.

Direttiva Ministeriale 2012. Strumenti d’intervento per alunni con bisogni educativi speciali e organizzazione territoriale per l’inclusione scolastica

https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Direttiva+Ministeriale+27+Dicembre+2012.pdf/e1ee3673cf97441cb14d7ae5f386c78c?version=1.1&t=1496144766837

Gola, G. (2022). Neuroscienze e pratiche didattiche. Approcci e modelli di Teaching Brain e NeuroTeaching. Mizar. Costellazione di pensieri, 2021(15), 26-31.

Gola, G., Compagno, G., & Albanese, M. (2023). NeuroTeaching. To bring educational neuroscience into the classroom1 Neurodidattica. Portare le neuroscienze educative in classe. QTimes, 1(1), 60-72.

Ianes, D. (2001). Il bisogno di una “speciale normalità” per l’integrazione. Difficoltà di apprendimento, 7(2), 157-164.

Immordino-Yang M., Damasio A. (2007). We Feel, Therefore We Learn: The Relevance of Affective and Social Neuroscience to Education. Mind, Brain and Education, 1(1), 3–10.

Isidori, M., & Traversetti, M. (2018). Il contributo delle neuroscienze cognitive alla riflessione in tema di formazione degli insegnanti inclusivi. Dati di ricerca. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 6(2), 105-122.

Legge 170/2010. Nuove norme in materia di disturbi specifici di apprendimento in ambito scolastico.

https://www.istruzione.it/esame_di_stato/Primo_Ciclo/normativa/allegati/legge170_10.pdf

Mason L. (2013). Psicologia dell’apprendimento e dell’istruzione. Bologna: Il Mulino.

Raccomandazione del consiglio del 22 maggio 2018 relativa alle competenze chiave per l’apprendimento permanente.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/IT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Rivoltella, P.C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano: Raffaello Cortina.

Rossi, P.G., & Rivoltella, P.C. (2012). L’agire didattico. Manuale per l’insegnante. Brescia: La Scuola.

Sibilio, M., & Aiello, P. (2018). Lo sviluppo professionale dei docenti. Ragionare di agentività per una scuola inclusiva. Napoli: EdiSES.

Throat, G. (2022). Neuroscience and teaching practices. Approaches and models of Teaching Brain and NeuroTeaching. Mizar. Constellation of thoughts, 2021(15), 26-31.

Trinchero, R. (2015). Per una didattica brain-based: costruire la learning readiness attraverso la pratica deliberata. Form@ re-Open Journal per la formazione in rete, 15(3), 52-66.

Willoughby, M.T., Kupersmidt J.B., & Voegler-Lee, M.E. (2012). Is preschool executive function causally related to academic achievement? Child Neuropsychology, 18(1), 79-91.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i1.829

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296